«Latvijas ekonomiskā izaugsme lielā mērā ir atkarīga no inovāciju attīstības un zinātnes atklājumiem, tāpēc mums ir jārūpējas par pētniecības gēna atmodināšanu bērniem jau agrīnā vecumā. Tieši fantāzija ir ceļš uz atklājumiem, jo tikai nestandarta risinājumi ved pie izgudrojumiem,» tā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) direktore Sarmīte Vīksna, uzsverot, ka mācību programmas «FasTracKids» prioritāte ir rosināt bērnus domāt, radīt jaunas idejas un nebaidīties no kļūdām, tā sekmējot viņu radošuma izaugsmi zinātnes jomā nākotnē un veicinot vēlmi mācīties ar prieku mūža garumā.
ZRKAC kopš pērnā gada septembra beigām pilotprojektā tiek izmēģināta mācību programma «FasTracKids Fundamentals», ļaujot izklaidējošā un interaktīvā veidā pirmsskolas vecuma bērniem apgūt nepieciešamās prasmes, lai veiksmīgi palīdzētu sagatavoties skolai un reālajai dzīvei, kā arī pieaugot, iespējams, gūt panākumus zinātnē. Daudzviet pasaulē atzinīgi novērtēto apmācības programmu kā pirmie Jelgavā četru mēnešu garumā izmēģināja «Sprīdīša» audzēkņi, kuri nākamajā mācību gadā uzsāks skolasgaitas, savukārt pašlaik «FasTracKids» zinātnieku ādā iejūtas «Gaismiņas» un «Ķiparu» bērni. Tā kā programma arī Jelgavā guvusi atzinīgus rezultātus, plānots, ka no septembra apmācībā astoņu mēnešu garumā tiks iesaistīti visu pilsētas pašvaldības pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņi, kuri 2017./2018. mācību gadā sāks mācības 1. klasē. Pateicoties pašvaldības atbalstam, Jelgava būs pirmā Latvijas pilsēta, kur visiem pirmsskolas vecuma bērniem, kas mācās pašvaldības bērnudārzos, «FasTracKids» apmācība būs bez maksas.
Veicina tehnisko domāšanu
«FasTracKids» ir papildu izglītības programma, līdzīgi kā sports, dejas un mūzika, kuru vecāki var izvēlēties un apmaksāt savam bērnam. Jelgavas pilsētas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš norāda, ka tieši pirmsskolas vecumā ir svarīgi bērnos attīstīt zinātkāri, interesi par dabas parādībām, to savstarpējo saistību un spēju zināšanas pielietot dzīvē. «Pilsētai un valstij ir nepieciešami inženierzinātņu speciālisti, drosmīgi uzņēmēji, kas izgudro, rada un ražo. Līdz ar to lēmums finansēt sešgadnieku apmācību četros mācību moduļos ir pašvaldības ilgtermiņa ieguldījums nākotnē,» uzsver A.Rāviņš.
Jelgava jau vairākus gadus mērķtiecīgi īsteno dažādus projektus, kas rosina un veicina tehniskās domāšanas attīstību un dabas zinātņu pamatu apguvi pirmsskolas vecumā. Līdz ar to programmas «FasTracKids» aprobācija ir likumsakarīgs papildinājums un ieguvums mazajiem jelgavniekiem, stāsta S.Vīksna, atklājot, ka «FasTracKids» programmas novērtēšana bija iespējama, pateicoties uzņēmuma «AKG Thermotechnik Lettland» ziedojumam. Par uzņēmuma piešķirtajiem līdzekļiem papildu apmācībām tika iekārtots arī mācību kabinets ar nepieciešamo tehniku un mācību līdzekļiem, iegādāta programmas licence gadam, kā arī sagatavoti pieci pedagogi: četri ZRKAC speciālisti un viena pirmsskolas izglītības iestādes «Sprīdītis» skolotāja.
Zināšanām pamati jāliek jau laikus!
«FasTracKids Latvia» piedāvā pirmsskolas izglītības programmas, kuru mērķis ir atraisīt dabisko vēlmi mācīties ar prieku visa mūža garumā. Programma ietver 12 tematiskus moduļus (mācību priekšmetus), piemēram, dabas zinības, astronomiju, bioloģiju, literatūru, ekonomiku, matemātiku un saziņu. Programmā bērni iegūst 21. gadsimta nozīmīgākās kompetences – attīsta radošumu, kritisko domāšanu, komunikācijas, sadarbības spējas un līderību. Pētījumi pierāda, ka, bērnam uzsākot tradicionālo izglītību, efektīvākais un ātrākais mācīšanās laiks jau pagājis, tādējādi daudz kas ir palaists garām. Šī iemesla dēļ šāda apmācība bērniem būtu jāpiedāvā pēc iespējas agrāk.
«Pārliecināties par apmācību efektivitāti varējām, jau izmēģinot divus moduļus – «Dabas zinības» un «Zemes zinātnes»,» stāsta S.Vīksna, atklājot, ka jau pēc trīs nedēļu nodarbībām bija jūtams bērnu argumentācijas spēju pieaugums. Lai gan «AKG Thermotechnik Lettland» ziedojums jau izsmelts, pērn iegādātā licence vēl ir spēkā, tādēļ pašlaik pilotprojektu līdzfinansē pašvaldība, sniedzot iespēju programmā skoloties «Gaismiņas» un «Ķiparu» audzēkņiem, kas 1. septembrī kļūs par pirmklasniekiem. Šie bērni martā pabeidza mācības komunikācijas modulī un nu jau ir uzsākuši apgūt astronomijas moduli.
Ieguldījums arī valodas attīstībā
Kā novērojusi «FasTracKids» pedagoģe Sanita Šabanska, bērniem vislielāko prieku nodarbībās sagādā darbošanās eksperimentos, kur viņi paši praktiski izmēģina jauniegūtās zināšanas, piemēram, nodarbībā par peldspēju bērni, veicot eksperimentu ar ūdensglāzi, sāli un olu, varēja pārliecināties, ka, tāpat kā Nāves jūrā, arī glāzē sāļais ūdens neļauj priekšmetiem nogrimt. Vēl bērniem ļoti patīk veikt uzdevumus pie interaktīvās tāfeles, kā arī prezentēt eksperimentu rezultātus un secinājumus, kas, uzsākot programmu, lielai daļai sagādāja grūtības. Viens no galvenajiem noteikumiem nodarbībās – jārunā pilniem teikumiem. Tādējādi «FasTracKids» reizē ir liels ieguldījums arī bērnu valodas attīstībā. «Priecē, ka bērni, kuri sākumā bija kautrīgi un nevēlējās atbildēt uz jautājumiem, izteikt savu versiju un dalīties savā viedoklī, ir kļuvuši pārliecinātāki, labprāt iesaistās ne tikai praktiskajās darbībās, bet arī aktīvi diskutē,» tā viņa.
Atzinīgi novērtē arī bērni un viņu vecāki
Vecākiem šajā metodikā ir nozīmīga loma nodarbībās iegūto zināšanu nostiprināšanā, uzdodot bērniem jautājumus un veicot papildu izziņas aktivitātes mājās.
«Jelgavas Vēstnesis» ielūkojās pirmajā astronomijas nodarbībā, kurā zinības par zvaigznēm, kosmosu un kosmonautiem smēlās «Gaismiņas» audzēkņi. Lai gan nodarbības sākumā šķita, ka bērni ir nedaudz nobijušies, un pedagogiem viņus vajadzēja iedrošināt paust savu viedokli, jau pēc nelielas «iesildīšanās» bērnu rokas cita pēc citas tika celtas gaisā, lai mazie «FasTracKids» zinātnieki varētu saņemt pedagogu aicinājumu izteikties. Vēl lielāka bērnu aktivitāte un aizrautība bija manāma, kad bija jāveic uzdevumi pie interaktīvās tāfeles, kas reaģē uz pieskārieniem.
Programmu atzinīgi novērtējuši arī bērnu vecāki. «FasTracKids» pedagogs Zintis Buls stāsta, ka pēc četru mēnešu ilgām nodarbībām tika veikta «Sprīdīša» audzēkņu vecāku aptauja. Tajā vecāki atzina, ka viņu bērni ir ne tikai ieguvuši jaunas zināšanas, bet arī kļuvuši atvērtāki, komunikablāki, ir palielinājies viņu vārdu krājums, jo nodarbībās apgūti viņu vecumam pat netipiski termini, piemēram, fosilijas, molekulas, stalagmīti, gūta izpratne par dažādām norisēm dabā, jaunas iemaņas un tamlīdzīgi, bet negatīvu atsauksmju nebija vispār. S.Vīksna stāsta, ka, ņemot vērā līdzšinējos rezultātus, ir pieņemts lēmums no septembra Jelgavas pašvaldības bērnudārzos bērniem gadu pirms došanās uz skolu dot iespēju apgūt papildu zināšanas «FasTracKids» nodarbībās. Plānots apguvei piedāvāt četrus moduļus: «Dabas zinības», «Zemes zinātnes», «Astronomija» un «Bioloģija». Jaunajā mācību gadā nodarbības notiks četrās vietās – ZRKAC, divos pašvaldības bērnudārzos un Tehnoloģiju vidusskolā, kur tāpat kā pilotprojekta laikā uz mācībām ZRKAC dosies tuvāk esošo pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņi.
«Sprīdīša» skolotāja Indra Grosgale:
«Apsveicami jau ir tas vien, ka pilsētas uzņēmēji un pašvaldība iegulda līdzekļus pirmsskolas izglītībā. Liels paldies viņiem par to! Domāju, ka jebkurš ieguldījums izglītības veicināšanā pirmsskolas vecuma bērniem ir ieguvums, tādēļ tas vērtējams pozitīvi. «FasTracKids» papildina valsts pirmsskolas izglītības programmu. Tās neizslēdz viena otru un arī nedublējas, jo «FasTracKids» sniedz bērniem padziļinātas zināšanas pasaules izzināšanā globālā mērogā, paplašina redzesloku interaktīvā, bērniem viegli uztveramā, saistošā un interesantā veidā, savukārt valsts pirmsskolas izglītības programmā apgūst pamatprasmes, kas bērnam nepieciešamas, uzsākot mācības skolā. Pēc «FasTracKids» apmācības ir jūtams, ka bērniem ir aktīvāka izziņas interese, viņi reproducē savas zināšanas, šķirstot enciklopēdijas, uzdodot interesējošos jautājumus, uzzina jaunus jēdzienus, vārdus. Tomēr vislielākais ieguvums no programmas ir iegūtās prezentēšanas prasmes, sava viedokļa formulēšana, ar ko bērniem skolā būs daudz jāsaskaras. Programmā ļoti svarīga ir arī vecāku iesaiste. Lai zināšanas būtu paliekošas, ir jāiegulda darbs arī ārpus nodarbībām, tādēļ vēlos mudināt vecākus ieguldīt arī savu darbu bērna izglītošanā.»
«Sprīdīša» audzēkņa Kristera mamma Inese Tautvaite:
«Dēlam pēc apmācībām ir parādījusies lielāka interese par nodarbībās mācīto, piemēram, dabas parādībām, procesiem, molekulām, zvaigznājiem. Domāju, ka apgūtais pozitīvi ietekmēs Kristera vēlmi mācīties skolā – tādus priekšmetus kā bioloģiju, dabaszinības viņš apgūs ar lielu interesi, jo programmā jau saistošā veidā apguva to, ko citiem māca vien pamatskolā kādā piektajā sestajā klasē. Arī prezentēšanas prasmes palīdzēs skolā – viņš būs drošāks, uzstājoties klases priekšā, jo pie tā jau radis nodarbībās. To, cik ļoti Kristeram patika «FasTracKids», mājās izjutām visu apmācību laiku. Mūs, vecākus, viņš skoloja, stāstot, ko iemācījies nodarbībās, un pārbaudīja mūsu zināšanas, bet par lietām, ko vēl vēlējās noskaidrot, lielākoties komunicēja ar vecāko māsu Lindu, kurai ir 14 gadi. Pašlaik šis periods nedaudz pierimis, bet tāpat, kad Kristers sastopas ar nodarbībās apgūto, stāsta, ko par to atceras. Domāju, ka, pateicoties šai programmai, bērni būs vairāk sagatavoti skolai, kas, protams, ir pozitīvi.»
«Sprīdīša» audzēknes Katrīnas mamma Liene Zālmane:
«Meitai vislabāk patika eksperimenti. Vairākus no tiem viņa demonstrēja mums arī mājās, piemēram, kā sāļa ūdens glāzē negrimst ola. Katrīnai nodarbības patika. Man būtu gribējies, lai meitai būtu iespēja «iziet» arī citus moduļus, taču «Sprīdītī» kā pilotprojektā bija iespēja apgūt tikai divus. Ja pašvaldība to atbalstītu, tad labprāt pat būtu gatava līdzfinansēt meitas apmācību «FasTracKids». Domāju, ka, ja būtu apgūti vairāki moduļi, rezultāts būtu vēl pamanāmāks. Žēl, ka šī programma ieviesta tikai tagad, kad Katrīnai jau septembrī jādodas uz skolu. Ir daudz lietu, ko vecākiem saviem bērniem ir sarežģīti paskaidrot, bet «FasTracKids» nodarbībās šīs lietas paskaidro vienkāršā un interesantā veidā. Zināšanas viennozīmīgi nāk tikai par labu, tādēļ prieks, ka «Sprīdīša» bērniem tika dota šāda iespēja.»
Foto: Raitis Supe