Ņemot vērā uzņēmumu vidū aktuālo tendenci ļaunprātīgi iejaukties kases aparātu darbībā, samazinot to ieņēmumu apmēru, no kura būtu godprātīgi maksājami nodokļi valsts budžetā, Valsts ieņēmumu dienests (VID) uzsācis akciju «Iemet čeku – mēs to pārbaudīsim!». Arī VID Jelgavas Klientu apkalpošanas centrā ir izvietota speciāla kaste čekiem, un iedzīvotāji, iemetot tajā čekus, var iesaistīties cīņā pret šo tendenci un ēnu ekonomiku kopumā.
Ilze Knusle-Jankevica
«Pagaidām aktivitāte nav pārāk liela, bet akcija tikai nesen ir sākusies un daudzi par to nezina,» norāda VID Jelgavas Klientu apkalpošanas centra vadītāja Daina Plone, piebilstot, ka daži čeki kastē tomēr jau ir iemesti. Viņa gan uzsver, ka kasti vaļā taisīt nedrīkst, tāpēc nav iespējams pateikt, kādu uzņēmumu izsniegti čeki kastē atrodas.
VID Stratēģiskās vadības lietu un sabiedrisko attiecību pārvaldes sabiedrisko attiecību daļas galvenā speciāliste Evita Teice-Mamaja skaidro, ka kastē drīkst mest gan čekus, gan kvītis, kas saņemtas par dažādiem pakalpojumiem un pirkumiem. «Mūsu darbinieki visus akcijas laikā savāktos čekus pārbaudīs. Tādas lietas kā nepareizas nodokļu likmes vai citas neatbilstības var konstatēt, čeku apskatot. Savukārt datu bāzēs tiks pārbaudīts pats čeka izsniedzējs, piemēram, vai šis uzņēmums maksā nodokļus, vai nav saņemtas sūdzības no citām iestādēm, teiksim, Valsts darba inspekcijas. Uzmanība tiks pievērsta arī tam, vai uzņēmuma finanšu atskaitēs figurē čekā fiksētā darbība un naudas summa,» stāsta VID pārstāve.
E.Teice-Mamaja norāda, ka iedzīvotāji VID čekus sūta visu laiku, tāpēc princips, ka čeks tiek izmantots kā papildu informācijas avots, nav jauns. Tagad, to rīkojot kā akciju, vienlaikus arī iedzīvotāji tiek mudināti par pirkumiem un saņemtajiem pakalpojumiem tomēr prasīt čekus, nevis teikt: «Nē, nē, čeku man nevajag.» Iedzīvotāji aicināti iesniegt 2015. gadā izdotus čekus un kvītis – iemest tos VID Klientu apkalpošanas centrā izvietotajā kastītē vai sūtīt elektroniski pa e-pastu iemetceku@vid.gov.lv (noskenētu, nofotografētu). «Lai gan pēdējā laikā VID veicis vairākas tematiskas pārbaudes, uzmanību pievēršot autoservisiem, skaistumkopšanas saloniem un zobārstniecībām, šoreiz netiek ievērots nozaru princips – nav svarīgi, kādā nozarē uzņēmums darbojas,» piebilst E.Teice-Mamaja. Akcija ilgs līdz gada beigām.
Lai gan VID darbinieki čekus pārbaudīt pastāvīgi, apkopojums par akcijas rezultātiem tiek solīts tikai 2016. gada sākumā, kad akcija būs noslēgusies un izanalizēti visi saņemtie čeki.
Foto: Raitis Supe