23.4 °C, 1.5 m/s, 71.5 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaPirmsskolas pedagogi rada savas spēles par Jelgavu
Pirmsskolas pedagogi rada savas spēles par Jelgavu
22/11/2015

Par to, kā stiprināt lokālpatriotismu mazajos jelgavniekos, tiek domāts jau bērnudārzā. Pedagogi šim mērķim darbā izmanto daudzveidīgas metodes, un katra pirmsskolas izglītības iestādes pedagoga paša ziņā ir tas, cik radoši viņš pievēršas šim procesam. Viens no veidiem, kā pārliecināties, cik izdomas bagāti ir mūsu pedagogi, ir ikgadējā pirmsskolas pedagogu metodisko darbu skate. Ņemot vērā, ka šis ir mūsu pilsētas 750. jubilejas gads, pilsētas pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi metodisko materiālu skatei radījuši darbus par tēmu «Mana Jelgava».

Ritma Gaidamoviča

Par to, kā stiprināt lokālpatriotismu
mazajos jelgavniekos, tiek domāts jau bērnudārzā. Pedagogi šim
mērķim darbā izmanto daudzveidīgas metodes, un katra pirmsskolas
izglītības iestādes pedagoga paša ziņā ir tas, cik radoši viņš
pievēršas šim procesam. Viens no veidiem, kā pārliecināties, cik
izdomas bagāti ir mūsu pedagogi, ir ikgadējā pirmsskolas pedagogu
metodisko darbu skate. Ņemot vērā, ka šis ir mūsu pilsētas 750.
jubilejas gads, pilsētas pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogi
metodisko materiālu skatei radījuši darbus par tēmu «Mana
Jelgava».

 

Izstrādātas galda un interaktīvās spēles,
didaktiskie materiāli, puzles, kas noder ikdienas darbā, lai
veicinātu pirmsskolas vecuma bērnu valstisko piederību un
lokālpatriotismu. Pavisam skatē šogad tika iesniegti 18 darbi,
kuros uzmanības centrā ir Jelgava – tās simboli, kultūrvēsturiskie
objekti un arī pazīstamākās ražotnes. Jelgavas Izglītības pārvaldes
galvenā speciāliste pirmsskolas izglītības jautājumos Sarmīte Joma
stāsta, ka darbu skaits ir ievērojams un pirmsskolas skolotāji
konkursam pievērsušies ļoti nopietni. Izstrādāti interesanti
materiāli, kas ir labs palīgs ne tikai pašiem autoriem, bet arī
citu bērnudārzu skolotājiem. Katram pilsētas bērnudārzam savā darbā
ir iespēja izmantot citu kolēģu veikumu. «Jelgavas Vēstnesis»
valsts svētku nedēļā lasītājiem piedāvā iepazīties ar dažiem
Jelgavas pedagogu veidotajiem darbiem.

 

 
«Strādājot ar mazajiem ikdienā, esam novērojušas, ka bērniem ļoti
patīk būvēt. Lai vingrinātu pirkstiņus, acumēru, mācītu atpazīt
krāsas, lai viņi apgūtu jēdzienus «virs», «blakus», «zem», esam
izveidojušas galda spēli «Būvējam Jelgavu»,» stāsta tās veidotājas
pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes «Pasaciņa» skolotājas
mamma un meita Vija un Inta Samovičas. Šī ir viena no spēlēm, kas
kolēģu balsojumā ieguvusi skatītāju simpātijas. Spēlē no klucīšiem
uzbūvēti stilizēti pilsētā atpazīstami objekti – Jelgavas pils,
Svētās Trīsvienības baznīcas tornis, Lielupes tilts, bet šalle
izmantota kā Lielupe, un tai blakus «aug» arī vairāki koki. Kokos
bērni, vingrinot pirkstus, atkarībā no gadalaika var savērt dažādu
krāsu aukliņas, kas simbolizē lapas: pavasarī – zaļas, rudenī, kad
lapas krāsojas, oranžas. Spēle paredzēta bērniem no pusotra līdz
trim gadiem, un katrs var izvēlēties sev saistošāko nodarbi. «Spēlē
aicinām doties kopā ar pilsētas simbolu Alnīti, ko katra grupiņa no
pilsētas vadības saņēma dāvanā septembrī, reizē iepazīstot mūsu
pilsētas simbolu,» piebilst Vija.

 

56 – tieši tik gabaliņu ir katrā no Jelgavu simbolizējošām puzlēm,
kuras bērniem piedāvā Ina Sotņeva no privātā bērnudārza «Rūķu
māja». Viņa izveidojusi piecas dažādas izzinošas puzles, kurās
jāsaliek Jelgavas ģerbonis, Jelgavas karogs, Jelgavas logo,
Jelgavas pils un Zemgales tautastērps. «Jelgavas Vēstnesis»
pārliecinājās, ka pilsētas karoga salikšana nemaz tik viegli
nevedas, taču I.Sotņeva uzsver, ka puzle ir efektīvs līdzeklis, kas
palīdz tikt galā ar stresu, attīstīt sadarbību komandā, domāt,
analizēt un sistematizēt. Jāpiebilst, ka skolotāja iecerējusi
puzles veidošanā iesaistīt arī bērnus – plānots, ka maijā, Jelgavas
Pilsētas svētku mēnesī, vecāko grupiņu audzēkņi izgatavos savas
puzles, uzzīmējot uz tām savu mīļāko vietu pilsētā.

Bērnudārza «Rotaļa» skolotāja Luīza Hairapetjana piedāvā maģiskā
kuba spēli «Mana Jelgava». «Jelgavā esmu ienācēja, taču šobrīd jau
ar lepnumu un mīlestību varu teikt, ka šī ir mana pilsēta. Protams,
man vajadzēja laiku, lai to iepazītu un sadraudzētos, jo, lai kaut
ko iemīlētu, tas jāiepazīst. Manuprāt, iepazīstot Jelgavu, var
ieaudzināt arī mīlestību bērnos pret savu pilsētu,» stāsta
skolotāja. Viņas radītā pilsētas iepazīšanas spēle sastāv no
laukuma – Jelgavas skata no augšas –, blakus ir bilde ar pilsētas
domes ēku, pilsētas ģerboni un karogu, līdzi spēlei nāk kubs, kurā
var mainīt attēlus atkarībā no tēmas. Autore izstrādājusi četru
tēmu kartītes: «Senā Jelgava», «Pilsēta mūsdienās», «Festivāli
pilsētā» un «Pilsētas objekti». «Visi attēli ir pa divi – kubā
ielikta viena daļa, bet otra daļa attēlu izlikti uz spēles laukuma.
Bērns met kubu un pēc bildes uz spēles laukuma sameklē attiecīgo
bildi. Lielākie bērni arī mēģina par šo bildi, objektu ko vairāk
pastāstīt, tādējādi attīstot valodu,» tā skolotāja.

 

Spēle «Izsoļojam Jelgavu» notiek uz paklāja, un tā sastāv no spēles
laukuma, kauliņiem, tautiskās jostas un spēka zīmju kartītēm. Ar šo
spēli privātā bērnudārza «Pūčuks» skolotājas Sanita Ērstiķe un
Kristīne Liperte bērnos veido piederību Jelgavai, iepazīstina ar
ievērojamākajiem objektiem un māca Latvijas spēka zīmes. «Bērns met
kauliņu – ja, piemēram, uzkrīt «četri», viņš paiet četrus lauciņus
uz priekšu; ja trāpa uz kāda objekta, bērns pastāsta, cik daudz par
to zina, bet, ja nezina, skolotājs izstāsta. Ja spēlētājs nonāk uz
lauciņa, kas apzīmēts ar jautājuma zīmi, tad skatās, kas zem
lauciņa slēpjas, un pēc attēla vai nosaukuma starp kartītēm mēģina
atrast īsto spēka zīmi. Visas spēka zīmes tiek izvietotas uz
tautiskās jostas,» tā skolotājas, uzsverot, ka bērnudārza vecumā
grūti samierināties ar zaudējumu, tādēļ šajā spēlē zaudētāju nav:
visi atgriežas «Pūčukā» – sākuma un beigu punktā.

 

Iepazīt Jelgavu, spēlējot tvisteri «Izzini savu pilsētu», aicina
«Vārpiņas» skolotāja Kristīne Kirfa. Uz spēles laukuma izvietoti 16
pilsētā atpazīstami objekti – muzeji, baznīcas, citas ēkas –, klāt
spēles paklājiņam nāk rats ar visiem objektiem un norādēm, kur roka
vai kāja spēlētājam jāliek. Piemēram, labā kāja – uz Svētās
Trīsvienības baznīcas torņa laukumiņa, kreisā roka – uz Ādolfa
Alunāna muzeja. Spēlē var piedalīties trīs četri spēlētāji, un
uzvarētājs ir tas, kurš visilgāk dažādās pozās var noturēties uz
spēles laukuma nenokrītot. Skolotāja atzīst, ka šī spēle nav domāta
tikai bērnudārza vecuma spēlētājiem – tā labi iederētos arī ģimenes
spēļu vakarā, lai bērni kopā ar vecākiem iepazītu dažādus pilsētas
objektus.

 

Lai bērndārzniekus iepazīstinātu ar pilsētas simbolu Alnīti un
saistošā veidā veicinātu bērnu valodas attīstību, mācītu burtus,
salikt vārdus, skaitļus, veikt vienkāršas matemātiskās darbības,
«Pasaciņas» skolotāja Kristīne Staļģevica piedāvā spēli «Jelgavas
simbols – Alnītis». No finiera izgrieztajā un pilsētas krāsās
nokrāsotajā Alnītī iestrādāta plastmasas pudeļu augšējā daļa, un
bērns kopā ar audzinātāju var skrūvēt korķīšus, uz kuriem uzlīmēti
burti, cipari, ģeometriskas figūras. «Tā mēs mācāmies līdzskaņus,
kas uzlīmēti uz ziliem korķīšiem, patskaņus, kas ir uz sarkaniem
korķīšiem, skrūvējam un saliekam vārdus, veicam elementārākās
matemātiskās darbības, piemēram, saskaitām divi plus divi. Tukšuma
zīmītes ir baltie korķīši. Jau droši var apgalvot, ka bērniem tas
ir saistoši un spēle praksē labi darbojas. Ar lielākiem bērniem
mācāmies burtus un ciparus, bet mazākajiem šādi var iemācīt
krāsas,» tā K.Staļģevica, piebilstot, ka spēles izveidē palīdzējuši
arī bērnu vecāki, sagādājot plastmasas pudeļu korķīšus.

 

Par šīs metodiskās skates labāko materiālu atzīts bērnudārza
«Kamolītis» pedagogu komandas veidotais interaktīvais
rotaļmateriāls «Alnēna skola mazajam jelgavniekam», kas arī skates
dalībnieku balsojumā saņēma visaugstāko novērtējumu un skatītāju
simpātiju titulu. «Šobrīd «Kamolītī» par dažādām svarīgām lietām
atgādina Alnēns. Lielo pašu radīto lelli esam izvietojuši gaitenī,
kur bērni un vecāki visbiežāk pārvietojas, un blakus ir ziņojumu
dēlis ar aktuālajām ziņām. Tieši Alnēns piedāvā veikt dažādus
uzdevumus, kas uzrakstīti uz ziņojumu dēļa. Bērnus tas ļoti
piesaista – viņi vecākiem regulāri atgādina, lai paskatās, ko jaunu
Alnēns liek darīt. Alnēns ir motivētājs un ieinteresētājs jebkurai
bērna darbībai. Viņš tiek izmantots arī grupu darbā, kur skolotāja
piestrādā pie tā, lai caur rotaļām tieši Alnēns bērniem kaut ko
iemāca,» prezentējot kolektīva veikumu, stāsta «Kamolīša» vadītājas
vietniece izglītības jomā Māra Teika.

 

Foto: Raitis Supe