17.6 °C, 0.6 m/s, 93.7 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkaistulis attīsta 27 km/h (papildināta)
Skaistulis attīsta 27 km/h (papildināta)
11/05/2016

LLU Tehniskās fakultātes studentu būvētais pneimomobilis – automobilis, ko darbina saspiests gaiss, Skaistulis – atgriezies no pneimoautomobiļu sacensībām Ungārijā. Lai gan medaļas netika izcīnītas, mūsējie spēja konkurēt ar citiem agregātiem, pēc rezultātiem ierindojās pa vidu un, galvenais, nepiedzīvoja ne tehniskas ķibeles, ne negadījumus, kā bija citiem.

Sacensības augstskolām, ko rīko liels «Bosh» grupas uzņēmums,
notika Ungārijā 6. un 7. maijā. Latvija tajās šogad piedalījās
pirmo reizi – mūsu valsti pārstāvēja komandas no LLU un RTU.

«Lai gan vērā ņemamus rezultātus – medaļas – neguvām, kas arī
nemaz nebija mūsu mērķis, uzskatām, ka pasākums ir izdevies.
Pirmkārt, izpildījām kvalifikāciju un iekļuvām divu disciplīnu
pamatsacensībās, bet trešajā disciplīnā palikām pirmie aiz svītras.
Otrkārt, lai gan nebijām izmantojuši visus uzlabojumus, ko pieļāva
konkursa nolikums, un mūsu automobilim nebija gaisa izplešanās
tvertņu kā citiem braucamajiem, spējām konkurēt un nepiedzīvojām
tehniskas problēmas. Treškārt, pusgada laikā, būvējot pneimomobili
un piedaloties sacensībās, par pneimatiku uzzinājām daudz vairāk un
praktiski apguvām daudz plašāk, nekā tas tiek piedāvāts
universitātē,» stāsta viens no komandas dalībniekiem un Skaistuļa
konstruktors Krišjānis Galiņš.

Sacensībās bija trīs disciplīnas. Pirmā: uz maksimālo nobraukto
attālumu ar vienu 10 litru gaisa balonu. Šajā disciplīnā LLU
komandai veicās vislabāk – tika pievārēti 3,8 kilometri un ieņemta
16. vieta no 48 komandām. Otrā disciplīna: uz maksimālo ātrumu
taisnā posmā. Skaistulis spēja attīstīt 27 kilometrus stundā.
Uzvarētāji izspieda 48 – 49 kilometrus stundā. Trešā disciplīna:
ātruma aplis jeb līkumotas nepilnu kilometru garas trases
izbraukšana uz ātrumu. Šajā disciplīnā bija trīs atlases kārtas, un
tālāk tika 18 labākie. LLU komanda palika pirmie aiz svītras – 19.
vietā. «Salīdzinot ar to, kā mums veicās testos pirms sacensībām,
vislielākais pārsteigums mums bija pievārētais attālums ar vienu
balonu. Rezultāts Ungārijā bija apmēram divreiz labāks nekā testos
sasniegtais. Iemeslu gan grūti pateikt, varbūt ietekmēja atšķirīgs
gāzes sastāvs balonā,» spriež K.Galiņš, piebilstot, ka
pneimomobilim tika veikti arī vairāki uzlabojumi, ko pārbaudīt
nebija izdevies.

Sacensībās piedalījās vairāk nekā 50 komandu no dažādām valstīm.
Kā stāsta LLU pārstāvis, citiem bijušas gan tehniskas ķibeles, gan
avārijas, piemēram, viens braucamais trasē pat apmetis kūleni. Abas
Latvijas komandas iztika bez tā – arī RTU komanda startēja visās
disciplīnās un ātruma aplī ierindojusies 6. vietā. «Secinājums ir
tāds, ka jāstartē arī nākamgad, un, visdrīzāk, būvēsim otru
pneimomobili, kā arī turpināsim uzlabot šo,» norāda K.Galiņš,
piebilstot, ka LLU komanda saņēmusi atzinīgus vārdus no konkursa
tehniskās komisijas, kas novērtēja to, ka mūsu studenti visu
darījuši paši – metinājuši, virpojuši, frēzējuši –, turklāt
Skaistulis bijis viens no viskvalitatīvāk nostrādātajiem
transportlīdzekļiem. Kā apliecinājums tam ir iegūtā 7. vieta no 47
komandām pēc tehniskās dokumentācijas un pneimomobiļa prezentācijas
izvērtējuma. LLU komandas sastāvs: Mārtiņš Ziemelis, K.Galiņš,
Guntis Zondaks un Baiba Ziemele.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka jelgavnieki ar
Skaistuli varēja iepazīties Mehu gājiena laikā, kad pie tā stūres
sēdēja LLU tehniskās fakultātes dekāns Ilmārs Dukulis.

Foto: facbook.com/pneumoautoTF