15.8 °C, 2.1 m/s, 91.8 %

Kultūra

Katrai baznīcai – savs stāsts
10/06/2016

Jelgavas Svētās Annas evaņģēliski luteriskā baznīca var lepoties ar to, ka tai altārgleznu gleznojis Janis Rozentāls. Lai iepazīstinātu sabiedrību ar savu vēsturi un popularizētu garīgās vērtības, 10. jūnijā Latvijā norisinājās Baznīcu nakts, kurā šogad iesaistījās arī vairākas Jelgavas baznīcas un kādas reiz bijušas baznīcas tornis.

Kā portālam www.jelgavasvestnesis.lv pastāstīja Jaņa Rozentāla
Saldus vēstures un mākslas muzeja sabiedrisko attiecību speciāliste
Ilze Pluģe, pirmā J.Rozentāla altārglezna Latvijas dievnamam tapa
ap 1900. gadu. To mākslinieks bija iecerējis pārbūvētajai Saldus
baznīcai, taču viņa piedāvājumu Saldus mācītājs Bekers un baznīcas
patronāta priekšnieks Reke noraidīja. «Kā rakstīts Antona
Stankeviča grāmatā «Pēc pirmajiem cīruļiem», 1900. gada augustā
Janis Rozentāls bija ieradies uz pārbūvētās Saldus baznīcas
iesvētīšanu. Šai pārbūvētai Saldus baznīcai mākslinieks gribējis
par velti uzgleznot jaunu altārgleznu, jo vecā bijusi stipri bojāta
un turklāt to vēl kāds kareivis 1855. gadā sagraizījis. Rozentāls
piedāvājies šinī lietā mācītājam Bekeram un baznīcas patronāta
priekšniekam Rekem, bet ticis rupji noraidīts. Reke veco
altārgleznu aizsūtījis uz Vāciju, kur tā par piecsimt zelta rubļiem
restaurēta. Savai iecerētai altārgleznai mākslinieks par saturu
gribējis ņemt Kristu un samariešu sievu. Te jāpiezīmē, ka meti šai
gleznai bijuši vairāki un pati glezna tikusi arī pagatavota tādā
lielumā, kā bijis domāts Saldus baznīcai. Ir saglabājies kāds
fotouzņēmums, kur šim motīvam pozē pie akas Borherts, saģērbies kā
Kristus, un Rozentāla drauga Jaunkalniņa sieva modernā apģērbā kā
samarieša sieva,» vēstures lappusēs ielūkojas I.Pluģe, piebilstot:
J.Rozentāla altārglezna «Kristus un samariete» datēta ar apmēram
1900. gadu, un tās modeļi ir Katrīna Jaunkalniņa un mākslinieks
Bernhards Borherts.

Diemžēl Jelgavas Annas baznīcas mācītājs Kaspars Kovaļovs uz
jautājumu, kur glezna atrodas tagad, nemācēja atbildēt.

Vēl šogad pirmo reizi Baznīcu naktī iesaistījās Jelgavas Svētās
baznīcas tornis, kas ir populārs tūrisma objekts, bet vēsturiski
tur atradās baznīca un tornis ir vienīgā daļa, kas no tās
saglabājusies, tiesa, rekonstruēts. Saskaņā ar vēstures avotiem
Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcu pēc Kurzemes un Zemgales
hercoga Gotharda (Ketlera) pavēles sāka celt 1574. gadā, bet
nepabeidza. Būvdarbi atsākās 1592. gadā ar hercoga atraitnes
Meklenburgas Annas un pilsētas elites atbalstu. Jauno dievnamu
iesvētīja 1615. gada 25. maijā, bet baznīcas zvanu torni pabeidza
1688. gadā. Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīca bija pirmā
jaunuzceltā luterāņu mūra baznīca tā laika Eiropā. Pirms tam tajā
vietā atradusies neliela koka baznīca, ko sagāza vējš. Jāpiebilst,
ka šīs abas baznīcas – Svētās Trīsvienības un Annas baznīca –
sāktas celt vienā laikā un daudzās senajās vēstures liecībās nav
īsti saprotams, par kuru no abām baznīcām runāts.

Otrā pasaules kara laikā, 1944. gada jūlijā, vācu un krievu
karaspēku kaujās cieta arī Svētās Trīsvienības dievnams – tas tika
sašauts un nodedzināts. Jau pēc kara padomju vara konstatēja, ka
baznīcas ēka ir ļoti sliktā stāvoklī un to nav iespējams atjaunot,
tāpēc 1954. gadā armijas sapieri to saspridzināja, palika tikai
tornis. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv jau rakstīja, ka tad, kad
tika uzsākta torņa rekonstrukcija, vietā, kur atradās baznīcas
joms, tika veikta arhitektoniskā izpēte, atsedzot augšējo no trim
apbedījumu slāņiem. Arheologi atrada ievērojamu daudzumu dažāda
laika monētas, vairāk nekā pussimts apbedījuma vietu, sadzīves
priekšmetus – kniepadatas, audumu gabalus, pogas, āķīšus, brokāta
diegus, dažas rotas lietas.

Vēl šogad Baznīcu naktī Jelgavā iesaistījās Svētā Jāņa
evaņģēliski luteriskā baznīca, Bezvainīgās Jaunavas Marijas Romas
katoļu katedrāle, Jelgavas baptistu draudze un evaņģēliskās ticības
kristiešu draudze «Jaunā dzīve».

Foto: Austris Auziņš