Agrāk dzīva bija tradīcija savus draugus un tuviniekus svētkos pārsteigt ar atklātnēm. Vēsturnieki zina teikt, ka Latvijas laikā populāras bija kartītes ar dažādu svētku tematiku, pat 1. aprīļa. Jelgavā izplatītas kartītes bija ar Jāņu tirgus skatiem.
Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja galvenais krājuma glabātājs Aldis Barševskis stāsta, ka agrāk bija tradīcija Jāņos risināt parādsaistības. Tajā laikā Jelgavā ieradušies muižkungi, lai nokārtotu parādsaistības, atgūtu naudu un vekseļus. Viņi apmetušies tirgus laukumam (tagad – Hercoga Jēkaba laukumam) līdzās esošajā Cēra viesnīcā. Muzeja zinātniskajā arhīvā atrodamās liecības vēsta, ka šī tradīcija iedibināta jau 17. gadsimta otrajā pusē: «Jau pirms Kurzemes un Zemgales hercogu valdīšanas sākuma pastāvēja tāda kārtība, ka saimnieciskais gads noslēdzās Lieldienās. Tomēr, lai netraucētu šo svēto dienu, hercoga Jēkaba laikā 17. gadsimta 2. pusē šo gada maiņu pārcēla uz 12. jūniju, pēc jaunā stila – 24. jūniju, Jāņu dienu. Tas bija svarīgs notikums hercogistes galvaspilsētas un vēlākajos gadsimtos guberņas centra dzīvē.»
Rosība pilsētā sākusies jau vairākas nedēļas pirms svētkiem. «Tirgus laukums pārvērtās līdz nepazīšanai. Pāri koka būdu jumtiem balēja lieli krāsaini telšu kupoli, čīkstēdami griezās karuseļi, zvērnīcās rēca zvēri, sprostos lēkāja eksotiskie pērtiķi. Kundzes un jaunkundzes apmeklēja tirgotavas un pirka skaistus un modernus apģērbus, iegādājās spožas rotaslietas. Vienkāršā tauta cirka teltī priecājās par gaisa vingrotāju un žonglieru veiklību, burvju mākslinieku viltībām un klaunu izdarībām,» vēstures materiālos aprakstīta Jāņu svinēšana Jelgavā. Tirgus dienās Jelgavā bijusi plaša izpriecu programma: īpaša melderu balle dzirnavnieku ģimenēm, koncerti publiskajos dārzos, svētku iluminācijas, vecajā pilsētas teātra namā Staļļplacī blakus tirgus laukumam uzstājās ceļojošās teātra trupas.
Savās atmiņās, kas arī glabājas muzeja arhīvā, Jāņu svinēšanas tradīcijas Jelgavā aprakstījis arī ugunsdzēsējs, skolotājs, mākslinieks un novadpētnieks Aleksandrs Strekāvins. Viņš atminas, ka 1900. gadā Jelgavas Jāņu gadatirgū pirmo reizi bija karuselis, ko grieza nevis cilvēki, bet tvaika mašīna, kas turklāt vēl ražoja elektrību daudzām raibām, elektriskām spuldzītēm. «Parasto kamanu, koka zirgu vai lauru vietā šinī karuselī varēja vizināties astoņās lielās, īstās laivās ar lielām burām augšā un daudziem raibiem karodziņiem.» Vienu gadu (ap 1985. gadu) Jelgavā Jāņu laikā viesojies francūzis Le Rū (Le Roux). «Tas no Latviešu biedrības dārza pacēlās gaisā ar balonu – Mongalfieri. Es gan šo izrādi neredzēju, bet, pastaigājoties ar vecākiem pāri Driksas tiltam, redzēju balonu augsti gaisā. Vēlāk pienāca ziņa, ka francūzis nolaižoties iekritis ezerā, tomēr laimīgi izglābies,» atceras A.Strekāvins.
Tieši atklātnes ar Jāņu tirgus skatiem nereti izmantotas kā apsveikuma kartītes Jāņos, stāsta A.Barševskis. Tādas sūtītas jau no 19. gadsimta beigām. Lai gan 20. gadsimta sākumā Jāņu tirgus nozīme mazinājās, vēl pēc Pirmā pasaules kara šādi attēli sūtīti kā pastkartes ar pilsētas skatiem, neiedziļinoties ne šo svētku, ne tradīciju būtībā. Šādas kartītes Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja krājumā ir atrodamas, bet tādu, kas nāca modē vēlāk – ar krāsainiem puķu pušķiem, izbraucieniem automašīnās, alus kausiem, papardes lapām un mīlnieku siluetiem un tamlīdzīgi –, muzeja krājumā nav. Vēsturnieks Andris Tomašūns ar dažām pastkartēm padalījās, lai gan šādu kolekciju viņš neveido. Atsevišķas kartītes viņš lejupielādējis, pētot internettirgu piedāvājumu.
Foto: no Ģ.Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja arhīva un A.Tomašūna arhīva