Kampaņas «Dzīvības josta» laikā Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) ar slēptās kameras palīdzību fiksējusi taksometra pasažieru paradumus. Eksperiments atklāj, ka taksometra pasažieri aizmugures sēdeklī piesprādzējas vēl retāk nekā privātajos automobiļos. Lai mudinātu cilvēkus rūpēties par savu drošību, eksperimenta laikā taksometru apstādināja stjuarte un gluži kā lidmašīnā veica drošības instruktāžu. Tas ikvienā pasažierī izraisīja smaidu, pozitīvas emocijas, kā rezultātā visi piesprādzējās.
Faktu, ka pasažieri aizmugures sēdeklī bez šofera aicinājuma piesprādzējas ļoti reti, apliecina arī taksometru vadītāju novērojumi. Biežāk drošības pasākumus ievēro cilvēki, kuri sēžas blakussēdētāja krēslā, bet aizmugurē sēdošie jostu lieto reti vai pēc uzaicinājuma. Vēl taksometru firmas norāda, ka klienti salīdzinoši reti brīdina operatoru, ka pasažieru vidū būs bērns. Līdz ar to netiek izmantots taksometru kompāniju piedāvātais pakalpojums – auto sēdeklīšos droši pārvadāt mazos klientus.
Īpaši svarīgi piesprādzēties ir aizmugures sēdeklī, jo sadursmes brīdī inerces dēļ smaguma spēks pieaug pat 60 reizes. Piemēram, cilvēks frontālās sadursmes negadījumā pārvēršas par milzīgu ziloni, un spēks, ar kādu tas lidos virsū priekšā sēdošajiem, var sasniegt pat vairākas tonnas.
Akcijas «Dzīvības josta» slēptās kameras eksperiments notika pie lidostas «Rīga», un tā dalībnieki ir nejauši izvēlēti taksometra pasažieri. No visiem eksperimenta dalībniekiem vien pieci procenti bija piesprādzējušies pirms instruktāžas, taču pēc stjuartes aicinājuma drošības jostas lietoja pilnīgi visi. Pasažieru pienākums ir lietot drošības jostas bez atgādinājuma visos transportlīdzekļos, tostarp taksometros. Taču CSDD ar šo video aicina arī visus taksometru vadītājus atgādināt cilvēkiem par drošības pasākumiem un, pirms doties pa klienta izvēlēto maršrutu, mudināt tos piesprādzēties.
Foto: publicitātes