Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā vakar notika Latvijas Kultūras kanona konkursa Zemgales reģiona kārta, kurā piedalās deviņas skolu komandas, piecas no tām no Jelgavas. Mūsu pilsētu šajā konkursā pārstāv Jelgavas Spīdolas ģimnāzija, Jelgavas Mūzikas vidusskola, Jelgavas Tehnoloģiju vidusskola, Jelgavas 6. vidusskola un Jelgavas 4. vidusskola. Konkursa otrajai kārtai kvalificējās Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas komanda.
Šajā konkursā vidusskolēniem bija jāiedziļinās esošajā Kultūras kanonā, identificējot to, kas viņiem tajā šķiet pats interesantākais un vērtīgākais. Vidusskolēnu galvenais uzdevums bija spēt argumentēt, kāpēc tieši viņu izvēlētās vērtības būtu īpaši izceļamas Latvijas Kultūras kanonā un kāpēc tik nozīmīgajā sarakstā būtu jāiekļauj vēl neesošas, bet, viņuprāt, nepieciešamas kultūras vērtības vai artefakti no viņu novada.
Jelgavas 6. vidusskolas komanda – Veronika Golovačova, Anna Saltikova un Daniils Stūris par saviem kanoniem izvēlējās Latvijas bijušo naudas vienību – latu, populārāko valsts mūzikas grupu – «Prāta vētru», Zemgales Olimpisko centru un vasaras saulgriežu svētkus – Jāņus.
Savukārt Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas komanda, kurā bija Rēzija Madara Fridrihsone, Ieva Laila Kalniņa un Jānis Ēriks Grūtups par saviem kanoniem definēja – viensētu, Eduarda Virzas poēmu «Straumēni», Vidus dialektu, Jāzepa Vītola sarakstīto «Gaismas pili» un Raiņa lugu «Uguns un nakts». Kā sarunā ar portālu www.jelgavasvestnesis.lv atzina paši skolēni, izvēlēties kanonus un to prezentēšanu bija grūti, jo atšķiras dalībnieku izpratne par tā simbolisko lomu. «Protams, ka mums negāja viegli – es «Gaismas pils» jēdzienu un simbolus uztveru savādāk – man tas ir vairāk ir garīgs jēdziens, bet Jānim un Ievai atkal likās, ka šim simbolam var būt arī praktiska nozīme,» skaidro Rēzija. Viņa arī atzīst, ka ir ļoti interesanti uzzināt par citu komandu izvēlētājiem kanoniem: «Ļoti interesanta bija Jūrmalas komandas prezentācija par dzelzceļa stacijām – katrai no tām ir sava vēsture un loma jūrmalnieku dzīvē. Nekad nebiju aizdomājusies, ka tik vienkāršai sabiedriskai būvei var būt tik interesants vēstures stāsts.»
Konkursa pārtraukumā viens no žūrijas pārstāvjiem, Saeimas deputāts Ilmārs Latkovskis atzina, ka ir patīkami pārsteigts par skolēnu piedāvājumiem. «Jā, varbūt dažas izvēlēs ir bijušas paredzamas un jau ierastas, taču man simpatizē veids, kā tās tiek prezentētas – katru reizi es uzzinu ko jaunu un svaigu. Vērtējot konkursa dalībniekus lielu uzmanību pievēršu tieši cilvēciskajiem faktoriem – vai dalībniekam ir svarīgs konkrētais kanons, tā pārdzīvojums,» tā žūrijas pārstāvis.
Jāpiebilst, ka konkursa otrā kārta būs kā radoša nometne, kurā finālisti kopā ar uzņēmuma «Brain Games» pārstāvjiem attīstīs savas galda spēļu jaunrades prasmes. Konkursa trešajā kārtā komandas žūrijai prezentēs savas vīzijas par to, kāda būtu ideālā Latvijas Kultūras kanona galda spēle.
Foto: Austris Auziņš un Ģirts Pommers