Jelgavas pilsētas bibliotēkas izstāžu galerijā skatāma tēlniekam un mākslas vēsturniekam Kārlim Baumanim veltīta izstāde «Kārlim Baumanim 100», kurā apkopotas vairākas viņa gleznas un zīmējumi, kas tapuši 30. gados, kad mākslinieks tikai sāka studijas Latvijas Mākslas akadēmijā – šie darbi reti eksponēti izstādēs. Interesenti varēs aplūkot arī K.Baumaņa medaļas, savukārt lielie tēlniecības darbi būs skatāmi fotogrāfijās, informē pilsētas bibliotēkā.
«2016. gadā nosvinējām Kārļa Baumaņa, viena no modernās latviešu tēlniecības pamatlicējiem, simts gadu jubileju, bet šī gada sākumā aizrit pieci gadi, kopš viņa vairs nav mūsu vidū. Jubilejas albumā, ko pagājušajā gadā izdevusi galerija «Daugava» un ko sastādījusi un tekstu uzrakstījusi tās vadītāja mākslas zinātniece Anda Treija, lasāms, ka māksliniekam «izdevās ignorēt pieņēmumu, ka mākslai ir labvēlīgi un nelabvēlīgi laiki. Visu vienmēr noteikusi viņa paša izvēle, viņa attieksme pret mākslu un dzīvi. /../ Viņš vienkārši atļāvās būt savas pasaules saimnieks»,» stāsta Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs Māris Brancis. Pēc Mākslas akadēmijas beigšanas K.Baumanis pievērsās portretam un kapu pieminekļiem. Neraugoties uz ideoloģisko spiedienu, ko īpaši izjuta tēlnieki, padomju okupācijas gados K.Baumanis pirmais Latvijā pievērsās Henrija Mūra formveidei, kas ir tāla no ierastā reālisma, uzsverot mākslinieka subjektīvās emocijas. «Kamēr gandrīz vai katrs tēlnieks Latvijā darināja Ļeņina pieminekļus, jubilārs pievērsās, kā dažviet rakstīts, dekoratīvajai tēlniecībai, faktiski abstraktajai mākslai. Abstraktos darbus Kārlis Baumanis kala marmorā, bet visbiežāk granītā, kas atrodams tepat Latvijā. Tajos nav attēlots nekas konkrēts, bet tēlnieks savas tā brīža emocijas materializēja izteiksmīgos siluetos, līnijās, ritmos, plūdenās vienas formas jeb tēlniecisko masu pārliešanā citā. Nekas te nav izdomāts, visu diktējusi intuīcija, sajūtas. Šo tēlniecisko izjūtu Kārlis Baumanis mācījies no Teodora Zaļkalna un citiem meistariem, sakausējot klasiskās tradīcijas ar modernismu,» tā M.Brancis. Otra darbības joma, kurā viņš daudz strādāja, ir medaļu māksla. Viņš darinājis vairāk nekā 110 divpusīgās medaļas, kas veltītas galvenokārt pasaules un Latvijas kultūrai. «Tiesa gan, jaunības gados Kārlis Baumanis aizrāvās ar glezniecību, gūdams tajā panākumus, taču redzes dēļ viņš izvēlējās tēlniecību, kam veltīja visu savu mūžu,» norāda Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs.
K.Baumaņa meita gleznotāja Laine Kainaize uzgleznojusi tēva portretus, kas arī papildina izstādi.
Izstādes atklāšana notiks 20. janvārī pulksten 16. Tā pilsētas bibliotēkā būs apskatāma līdz 28. februārim.
Tēlnieks un mākslas vēsturnieks K.Baumanis dzimis 1916. gada 3. maijā Raunā. 1947. gadā ar izcilību beidzis Latvijas PSR Valsts Mākslas akadēmiju, diplomdarba vadītājs – Teodors Zaļkalns. No 1947. līdz 1976. gadam strādājis par pedagogu LVU un Rīgas Politehniskajā institūtā. Izstādēs piedalījās kopš 1945. gada. Personālizstādes Rīgā 1966., 1976., 1986. un 1991. gadā, 100. dzimšanas dienai veltītā izstāde galerijā «Daugava» 2016. gadā, jubilejas sakarā izdots Andas Treijas albums «Kārlis Baumanis 100». Mākslinieku savienībā kopš 1959. gada. Kapa pieminekļi arhitektam E.Štālbergam (1961), pianistam V.Zostam (1963), gleznotājam J.Liepiņam (1967), tēlniekam T.Zaļkalnam (1976). Veidojis Raiņa pieminekli Jēkabpils rajona Rubenes ciemā (1969). Darinājis portretus, abstraktas kompozīcijas un figurālus darbus, kā arī vairāk nekā 110 medaļu. Sarakstījis monogrāfiju «Teodors Zaļkalns» (1966).
Foto: Austris Auziņš