18 °C, 2.2 m/s, 75.6 %

Izglītība

Māca skolēniem «biznesa gēnu»
19/01/2017

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Jelgavas Biznesa inkubators sadarbībā ar Jelgavas Izglītības pārvaldi īsteno nodarbību ciklu visās pilsētas vidusskolās, ģimnāzijās un profesionālajās izglītības iestādēs, veicinot jauniešu interesi par uzņēmējdarbību. «Daudziem pirmā asociācija ar uzņēmējdarbību ir risks, milzīga atbildība un stress, bet es šajās nodarbībās jauniešiem vēlos parādīt medaļas otru pusi – ka uzņēmējdarbība ir arī aizraujoša, radoša problēmu risināšana komandā,» stāsta Jelgavas Biznesa inkubatora vadītājs Ņikita Kazakevičs.

Janvārī ir uzsākta inovāciju un uzņēmējdarbības nodarbību
rīkošana, kuru mērķauditorija ir vidusskolēni un profesionālo
izglītības iestāžu vecāko kursu audzēkņi. Tajās Ņ.Kazakevičs sniedz
prezentāciju, kā uzsākt biznesu, kas ir veiksmīga biznesa pamatā un
kas ir Biznesa inkubators, kā arī jauniešiem tiek dots kāds radošs
uzdevums. «Jāstrādā ir ar rokām un galvu, jābūt gatavam
izaicinājumiem, jo tieši tā notiek biznesā,» skaidro Jelgavas
biznesa inkubatora vadītājs.

Portāls www.jelgavasvestnesis.lv viesojās Inovāciju un
uzņēmējdarbības nodarbībā Jelgavas 6. vidusskolā. Nodarbībā
piedalījās 10. un 11. klases skolēni. Viņiem uzņēmējdarbība
asociējas, piemēram, ar naudu, tirgu, ražošanu, darbu, produkciju,
ideju, nākotni. Lai gan skolēniem atšķīrās viedoklis par to, kas
uzņēmējdarbībā ir vissvarīgākais, Ņ.Kazakevičs norāda, ka tā ir
komanda, kurā cilvēki dara to, kas viņiem patīk un padodas. «Laba
komanda arī no relatīvi sliktas idejas var uztaisīt lielu biznesu,»
tā viņš. Lai pārbaudītu skolēnu radošumu, uzdrīkstēšanos un spēju
pielāgoties apstākļiem, tika dots uzdevums – no 20 spageti, gabala
diega un gabala līmlentes bija jāizveido konstrukcija, uz kuras
jāuzliek zefīrs. Mērķis – uzbūvēt visaugstāko konstrukciju. Daži
uzdevumu izpildīja ātri, dažiem procesa gaitā nācās mainīt ideju,
bet kādam tā arī neizdevās sasniegt pozitīvu rezultātu. «Šāda veida
uzdevumi tiek plaši izmantoti. Vislabāk ar šo uzdevumu galā tiek
arhitekti, bet tas ir saprotams, jo viņi pārzina būvēšanas likumus.
Bet otrajā vietā ir pirmsskolnieki, jo viņi mazāk domā, vairāk
dara, turklāt viņiem ir padsmit variantu, kā to paveikt,» stāsta
Ņ.Kazakevičs.

Izglītojošās nodarbības jau ir notikušas Valsts ģimnāzijā,
Spīdolas ģimnāzijā, 6. un 4. vidusskolā.

Sadarbība ar Biznesa inkubatoru ir uzsākta un turpināsies
vairākus mācību gadus, uzsver Jelgavas Izglītības pārvaldes galvenā
speciāliste izglītības jautājumos Inita Mazūdre. Pēc Inovāciju un
uzņēmējdarbības nodarbībām jaunieši, kurus patiesi interesē
uzņēmējdarbība, turpinās apmeklēt nodarbības Jelgavas tehnikumā un
Jelgavas Amatu vidusskolā. Tiks izveidotas vienaudžu komandas no
vairāku skolu skolēniem. «Jaunieši gūs zināšanas gan par komandas
veidošanu, gan par konkurētspējīga un inovatīvu produkta radīšanu,»
skaidro speciāliste, piebilstot, ka arī nodarbību vieta nav
izvēlēta nejauši. «Vēlamies, lai vispārējo izglītības iestāžu
skolēni iepazīst profesionālās vidusskolas mācību vidi, materiālo
bāzi un izglītības programmu piedāvājumu.»

Izglītības pārvaldes speciāliste uzsver, ka sadarbības mērķis ir
veicināt skolēnu uzņēmējspējas, jo pilsētai un valstij svarīgs ir
katrs inovatīvi domājošs, radošs un mērķtiecīgs jaunietis. Nākamajā
mācību gadā projektā paredzēts iesaistīt jaunāko klašu
skolēnus.

Foto: Austris Auziņš