Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Jelgavas Biznesa inkubators sadarbībā ar Jelgavas Izglītības pārvaldi īsteno nodarbību ciklu visās pilsētas vidusskolās, ģimnāzijās un profesionālajās izglītības iestādēs, veicinot jauniešu interesi par uzņēmējdarbību. «Daudziem pirmā asociācija ar uzņēmējdarbību ir risks, milzīga atbildība un stress, bet es šajās nodarbībās jauniešiem vēlos parādīt medaļas otru pusi – ka uzņēmējdarbība ir arī aizraujoša, radoša problēmu risināšana komandā,» stāsta Jelgavas Biznesa inkubatora vadītājs Ņikita Kazakevičs.
Janvārī ir uzsākta inovāciju un uzņēmējdarbības nodarbību rīkošana, kuru mērķauditorija ir vidusskolēni un profesionālo izglītības iestāžu vecāko kursu audzēkņi. Tajās Ņ.Kazakevičs sniedz prezentāciju, kā uzsākt biznesu, kas ir veiksmīga biznesa pamatā un kas ir Biznesa inkubators, kā arī jauniešiem tiek dots kāds radošs uzdevums. «Jāstrādā ir ar rokām un galvu, jābūt gatavam izaicinājumiem, jo tieši tā notiek biznesā,» skaidro Jelgavas biznesa inkubatora vadītājs.
Portāls www.jelgavasvestnesis.lv viesojās Inovāciju un uzņēmējdarbības nodarbībā Jelgavas 6. vidusskolā. Nodarbībā piedalījās 10. un 11. klases skolēni. Viņiem uzņēmējdarbība asociējas, piemēram, ar naudu, tirgu, ražošanu, darbu, produkciju, ideju, nākotni. Lai gan skolēniem atšķīrās viedoklis par to, kas uzņēmējdarbībā ir vissvarīgākais, Ņ.Kazakevičs norāda, ka tā ir komanda, kurā cilvēki dara to, kas viņiem patīk un padodas. «Laba komanda arī no relatīvi sliktas idejas var uztaisīt lielu biznesu,» tā viņš. Lai pārbaudītu skolēnu radošumu, uzdrīkstēšanos un spēju pielāgoties apstākļiem, tika dots uzdevums – no 20 spageti, gabala diega un gabala līmlentes bija jāizveido konstrukcija, uz kuras jāuzliek zefīrs. Mērķis – uzbūvēt visaugstāko konstrukciju. Daži uzdevumu izpildīja ātri, dažiem procesa gaitā nācās mainīt ideju, bet kādam tā arī neizdevās sasniegt pozitīvu rezultātu. «Šāda veida uzdevumi tiek plaši izmantoti. Vislabāk ar šo uzdevumu galā tiek arhitekti, bet tas ir saprotams, jo viņi pārzina būvēšanas likumus. Bet otrajā vietā ir pirmsskolnieki, jo viņi mazāk domā, vairāk dara, turklāt viņiem ir padsmit variantu, kā to paveikt,» stāsta Ņ.Kazakevičs.
Izglītojošās nodarbības jau ir notikušas Valsts ģimnāzijā, Spīdolas ģimnāzijā, 6. un 4. vidusskolā.
Sadarbība ar Biznesa inkubatoru ir uzsākta un turpināsies vairākus mācību gadus, uzsver Jelgavas Izglītības pārvaldes galvenā speciāliste izglītības jautājumos Inita Mazūdre. Pēc Inovāciju un uzņēmējdarbības nodarbībām jaunieši, kurus patiesi interesē uzņēmējdarbība, turpinās apmeklēt nodarbības Jelgavas tehnikumā un Jelgavas Amatu vidusskolā. Tiks izveidotas vienaudžu komandas no vairāku skolu skolēniem. «Jaunieši gūs zināšanas gan par komandas veidošanu, gan par konkurētspējīga un inovatīvu produkta radīšanu,» skaidro speciāliste, piebilstot, ka arī nodarbību vieta nav izvēlēta nejauši. «Vēlamies, lai vispārējo izglītības iestāžu skolēni iepazīst profesionālās vidusskolas mācību vidi, materiālo bāzi un izglītības programmu piedāvājumu.»
Izglītības pārvaldes speciāliste uzsver, ka sadarbības mērķis ir veicināt skolēnu uzņēmējspējas, jo pilsētai un valstij svarīgs ir katrs inovatīvi domājošs, radošs un mērķtiecīgs jaunietis. Nākamajā mācību gadā projektā paredzēts iesaistīt jaunāko klašu skolēnus.
Foto: Austris Auziņš