16.7 °C, 1.8 m/s, 80.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītība«Skolēnu ierakstus sociālajos tīklos redz arī skolotāji, skolas vadība un vecāki»
«Skolēnu ierakstus sociālajos tīklos redz arī skolotāji, skolas vadība un vecāki»
28/02/2017

Šodien Jelgavas Valsts ģimnāzijas 7. un 8. klases skolēni iepazinās ar ieteikumiem, kā droši lietot internetu un kā to izmantot mācību darbā. Ne visi aizdomājas, ka ierakstus sociālajos tīklos lasa arī tie, kam šie ieraksti nav adresēti, vai ka populārais čatiņš «WhatsApp» nav drošs.

Noslēdzot drošāka interneta mēnesi, šodien pie Jelgavas Valsts
ģimnāzijas skolēniem viesojās «Amigo» iniciatīvas laimīgām ģimenēm
pārstāves, kas skolēniem stāstīja un rādīja, kā droši izmantot
internetā pieejamos rīkus un mobilās lietotnes un kā tās pielietot
mācību procesā.

Pirmo nodarbību «Amigo» pārstāves vadīja 8.d klasei, iesaistot
skolēnus aktivitātēs ar mērķi atspoguļot dažādu mobilo lietotņu
priekšrocības. Pirmo uzdevumu jaunieši pildīja ar vietnes
www.kahoot.it palīdzību, kas ļauj izveidot interaktīvus testus un
ātri apkopot atbildes. Pildot šo uzdevumu, skolēni noskaidroja, ka
aizvadītajā gadā viedtālruni Latvijā kopumā izmantoja 55 procenti
iedzīvotāju, un 81 procents no tiem bija bērni. Pēc izlietoto
mobilo datu daudzuma mēnesī Latvija ierindojas 2. vietā pasaulē –
viens cilvēks mēnesī izmanto aptuveni 3,7 gigabaitus mobilā
interneta. Savukārt otrajā uzdevumā jaunieši, izmantojot dažādas
vietnes, piemēram, «Google Forms», «Google Drive», «Invitation
Maker», veica radošo uzdevumu. «Pusi no šodien izmantotajā vietnēm
jau zināju, piemēram, «Google Forms», ko var ērti izmantot dažādu
aptauju izveidei, rakstot projektus. Man šāda pieeja šķiet daudz
labāka, jo nav jādrukā aptaujas anketas un jātērē papīrs – ar šo
vietni apkopot datus ir daudz vienkāršāk,» vērtē 8.d klases
skolnieks Mareks. 

«Amigo» pārstāves runāja arī par drošību, akcentējot, ka
viedtālrunis ir multifunkcionāla ierīce, ar kuras palīdzību var
atvieglot savu ikdienu, piemēram, izmantojot plānotāju, karti,
kalendāru, kā arī tālrunī var glabāt dažādus failus. Tādēļ ir
svarīgi parūpēties par sava viedtālruņa drošību, aizsargājot to ar
paroli. Iniciatīvas vēstneses norādīja arī uz to, ka, piemēram,
mobilā aplikācija «WhatsApp», ko skolēni izmanto, lai grupā
pārrunātu skolas lietas, nav drošs risinājums, jo iespējama
informācijas noplūde, kā arī tas ir ļoti laikietilpīgi, jo šāda
veida konferencē parasti rodas liels ziņu apjoms. Viņas skolas
lietu risināšanai ieteica izmantot vietni «Google Sheets», kas
piedāvā konkrētus atbilžu variantus, ļaujot ērti redzēt katra
klasesbiedra viedokli. To var izmantot, piemēram, plānojot klases
ekskursiju. «Skolā runājam par drošību internetā, tādēļ mēs sekojam
līdzi tam, ko publicējam sociālajos tīklos – neatklājam par sevi
personisku informāciju, kā arī nekomunicējam ar nepazīstamiem
cilvēkiem,» stāsta 8. klases skolnieces Juta un Elizabete Kima. Bet
viņu klasesbiedrs Rihards norāda, ka rūpējas par savu failu
drošību, lai negadītos situācija, ka pazūd kāds svarīgs skolas
darbs. «Man ir trīs e-pasti, uz kuriem vienmēr nosūtu savus skolas
darbus, piemēram, prezentācijas – ja gadās mājās aizmirst
zibatmiņu, man vienmēr ir otrs variants,» stāsta Valsts ģimnāzijas
skolēns.

Grupu uzdevumos piedalījās arī skolas sociālā pedagoģe, 8.d
klases audzinātāja un drošāka interneta apmācību iniciatore Santa
Ločmele. «Es pati aktīvi lietoju dažādas lietotnes un interneta
vietnes, jo uzskatu, ka nevar runāt ar skolēniem par drošību
internetā, ja pats nepārzini interneta vidi,» vērtē skolotāja. Viņa
norāda, ka, darbojoties grupā, pamanījusi – daži skolēni labi
orientējas lietotnēs, bet citi bija patīkami pārsteigti par to
piedāvātajām iespējām. «Protams, jaunieši lielākoties lietotnes
izmanto izklaidei, mazāk apzinoties to nozīmi mācību procesa
uzlabošanā,» stāsta S.Ločmele. «Mēs cenšamies drošības jautājumus
pārrunāt ne vien klasē, bet skolas līmenī. Piemēram, es vienreiz
apkopoju izvilkumus no savu skolēnu sociālajiem tīkliem un
atspoguļoju viņiem informāciju, ko redz ne vien viņu vienaudži, bet
arī, piemēram, skolotāji, skolas vadība un vecāki. Viņi bija
pārsteigti, bet tas lika aizdomāties par to, ko drīkst un ko
nevajadzētu publicēt internetā». Skolotāja novērojusi arī to, ko
vecāki par maz runā ar bērniem par drošu interneta lietošanu.

Februāris jau 14. gadu pēc kārtas Latvijā ir pasludināts par
drošāka interneta mēnesi, kurā pastiprināta uzmanība tiek pievērsta
drošākai un atbildīgākai uzvedībai digitālajā vidē, kā arī
lietderīgai laika pavadīšanai internetā. «Amigo» iniciatīva
laimīgām ģimenēm sadarbībā ar psihologu Edmundu Vanagu izstrādājusi
mācību programmu «Kā būt par vecāku 21. gadsimtā?» par šodienas
ģimenēm aktuālo tematu – kā veidot atbildīgus mobilo tehnoloģiju
lietošanas paradumus un kā par šiem jautājumiem runāt ar
bērniem.

Foto: Ivars Veiliņš