Šodien, 27. martā, E-prasmju nedēļas kontekstā Jelgavā startē plaša virtuālās vides prasmju uzlabošanas programma. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) šodien konsultē klientus, sniedzot praktiskus padomus dažādāko problēmjautājumu risināšanā e-vidē
VSAA E-prasmju nedēļas mērķis ir, individuāli uzklausot katra klienta interesējošo jautājumu, praktiski parādīt, kā to iespējams patstāvīgi atrisināt e-vidē. VSAA Klientu apkalpošanas daļas vadītāja Zeltīte Narkevica stāsta, ka klienti zina par iespēju dažādus VSAA pakalpojumus saņemt internetā, taču pie praktiskiem mēģinājumiem bieži apjūk lielā informācijas klāstā. VSAA klientu apkalpošanas inspektore Eva Griba soli pa solim izskaidro jebkura pakalpojuma saņemšanas kārtību, taču atzīst, ka klienti atsakās no tālākās apmācības brīdī, kad ir nepieciešams autentificēties, izmantojot internetbanku.
Lai gan šorīt uz apmācībām ieradās tikai viens klients, Z.Narkevica stāsta, ka šādas e-pakalpojumu konsultācijas notiek ik dienu – gan telefoniski, gan klātienē. Lielākās problēmas rada orientēšanās www.latvija.lv sistēmā, kur VSAA klienti nonāk, lai atvērtu jebkurus VSAA lēmumus vai izveidotu e-iesniegumu. «Saskaramies arī ar to, ka cilvēkiem ir vēlme, taču nav pieejams internets, līdz ar to nav iespējas veikt darbības elektroniski. Otrs iemesls ir steiga un nevēlēšanās iedziļināties,» atklāj Z.Narkevica.
Biežāk uzdotie jautājumi ir par slimības lapu iesniegšanu un vecāku/bērnu kopšanas pabalsta piešķiršanu. VSAA Klientu apkalpošanas daļas vadītāja skaidro, ka personām, kurām ārsts ir izsniedzis E-veselības sistēmā reģistrētu e-darbnespējas (e-DNL) lapu B, VSAA ir jāiesniedz tikai iesniegums pabalsta piešķiršanai. Iesniegumā obligāti jānorāda e-DNL numurs, kas jāpajautā ārstam. «Jāatzīst, ka, lai gan šis ir ļoti ērts iesniegšanas veids, ir ārsti, kuri neizmanto elektronisko reģistrēšanu,» tā Z.Narkevica. E-iesniegumu var izmantot tad, ja ārsts E-veselības sistēmā ir reģistrējis un noslēdzis e-DNL, bet nevar izmantot, ja ir izsniegta papīra formāta darbnespējas lapa B. Viņa papildina, ka problemātiskāk ir ar ārvalstīs strādājošiem, jo šajā gadījumā ir jāņem vērā dažādas regulas, un ir nepieciešama klienta klātbūtne. «Arī šajā gadījumā iespējams plānot savu laiku, iepriekš pierakstoties uz pieņemšanu pie klientu apkalpošanas inspektora,» iesaka Z.Narkevica.
«Klientiem būtiski saprast, ka www.latvija.lv sistēmā iespējams elektroniski veikt plašu darbību klāstu, kuri manāmi atvieglotu nepieciešamo pakalpojumu saņemšanu,» tā Z.Narkevica. Portālā iespējams noskaidrot prognozējamo pensijas apmēru, piešķirtās pensijas, pabalsta, atlīdzības apmēru, apdrošinātās personas pensijas kapitālu. Iespējams saņemt informāciju par ieturējumiem no izmaksājamās pensijas, pabalsta, atlīdzības; pārbaudīt izmaksai nosūtīto pensiju, pabalstu, atlīdzību, izmaksātajiem pabalstiem, pensijām, atlīdzībām un ieturēto ienākuma nodokli. Būtiski, ka tiek piedāvāta iespēja arī apskatīt reģistrēto darba stāžu, informāciju par sociālās apdrošināšanas iemaksām, pensiju 2.līmeņa dalībnieka reģistrāciju un ieguldījumu plāna izvēli un daudz ko citu, liecina VSAA informācija.
Jāatgādina, ka E-prasmju nedēļas laikā no 27. līdz 31. martam vairākās Jelgavas iestādēs notiks dažādi bezmaksas pasākumi, aicinot ikvienu pilnveidot savas datorprasmes.
Foto: Austris Auziņš