0.3 °C, 2.7 m/s, 92.7 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaSkolēnu radītie roboti: skolas zvans skan automātiski un siltumnīcas durvis atveras pašas
Skolēnu radītie roboti: skolas zvans skan automātiski un siltumnīcas durvis atveras pašas
02/04/2017

«Robotika ir vispusīga – tā apvieno programmēšanu, elektroniku, matemātiku, dabaszinātnes un citas nozares. Ja vēlies savu produktu pārdot, nozīmīga ir arī izpratne par ekonomiku un mārketingu, tādēļ nevar viennozīmīgi identificēt tās nozares vai profesijas, kurās noder robotikā gūtās zināšanas,» vērtē Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes doktorants RTU Robotikas kluba valdes loceklis Kārlis Berkolds. Robotika kā interešu izglītības pulciņš arvien vairāk ienāk Latvijas izglītības iestādēs – arī Jelgavā, veicinot tehnisko kompetenču un loģiskās domāšanas attīstību gan mazāko, gan arī vecāko klašu skolēnu vidū.

Robotika ir lieliska iespēja bērniem radošā veidā apgūt
programmēšanas un konstruēšanas pamatus, kā arī rast izpratni par
to, pēc kādiem principiem darbojas dažādas elektroniskās ierīces.
«Šogad Latvijas robotikas čempionātam, kura idejas līdzautors un
viens no robotikas attīstītājiem Latvijā ir inženierzinātņu doktors
Agris Ņikitenko, aprit desmit gadi, un šo gadu laikā robotika
Latvijā ir ļoti attīstījusies – gan piedāvājot reālus risinājumus
dažādām nozarēm, gan arī veicinot jauniešu interesi par
inženierzinātnēm. Dažādas robotikas sacensības bērniem un
jauniešiem notiek ne vien Rīgā, bet arī, piemēram, Preiļos,
Siguldā, Ventspilī, savukārt RTU Robotikas klubs regulāri piedalās
Metāla svētkos Jelgavā, tādējādi popularizējot robotiku arī
jelgavnieku vidū,» stāsta K.Berkolds. Robotika kā interešu
izglītības pulciņš darbojas vairākās Jelgavas skolās, piemēram, 5.
vidusskolā, Spīdolas ģimnāzijā, Tehnoloģiju vidusskolā, 4. un 3.
sākumskolā, 2. pamatskolā un 4. vidusskolā.

 

Gribētu, lai gulta saklājas pati

«Robots ir autonoms, un tam iepro­grammētā funkcija jāveic
patstāvīgi – bez tālvadības ierīču palīdzības,»
norāda K.Berkolds, papildinot, ka robotikā vienlīdz svarīga ir
programmatūra un tehniskais risinājums. Sākumā ar programmēšanas
palīdzību tiek radīts konkrēts algoritms, bet tad, izmantojot
«Lego» konstruktoru, jaunieši konstruē robotu, kas būtu spējīgs pēc
iespējas efektīvāk izpildīt uzrakstīto programmu, piemēram, sekot
konkrētai līnijai, nogādāt kādu priekšmetu no vienas vietas uz
otru. Mazāko klašu skolēni lielākoties izmanto vizuālo
programmēšanas valodu, kuras pamatā ir grafiskie elementi, bet
vecākie robotikas entuziasti strādā ar sarežģītākām programmēšanas
valodām, robotu konstruēšanā izmantojot ne vien «Lego», bet arī
citus materiālus.

«Robotika vizualizē programmu, sniedzot iespēju bērniem uzreiz
ieraudzīt, vai tā darbojas, kā arī identificēt pieļautās kļūdas,»
stāsta Jelgavas 4. sākumskolas informātikas skolotājs un «Lego»
robotikas pulciņa vadītājs Uģis Pekša. Izstrādājot programmu,
jauniešiem ir jādomā solis uz priekšu, paredzot, pa kādu
trajektoriju un kā robotam būs jākustas, kāda jāveido tā
konstrukcija, lai uzdevumu varētu izpildīt pēc iespējas efektīvāk.
«Tas ir laikietilpīgs process – programma ir jāpārstrādā vēl un
vēl, izanalizējot pieļautās kļūdas un meklējot risinājumus to
novēršanai,» vērtē Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 8. klases skolnieks
Deniss Galanders, kurš ar robotiku nodarbojas jau aptuveni četrus
gadus. Viņam prātā nāk dažādas domas, ko vēl robots varētu izdarīt
viņa vietā. «Piemēram, gribētu, lai mana gulta no rītiem saklājas
pati – zinu, ka šādu robotu būtu reāli radīt, bet pagaidām man vēl
tam trūkst zināšanu,» piebilst D.Galanders. Nozīmīga robotikas
pievienotā vērtība ir iespēja mācīties darbībā, izprotot, kādi
risinājumi un kādēļ ir visefektīvākie. Jelgavas 5. vidusskolas
direktores vietnieks, matemātikas un informātikas skolotājs un
robotikas pulciņa vadītājs Aleksandrs Smirnovs papildina, ka
robotika rosina bērnos vēlmi eksperimentēt un māca nebīties pieļaut
kļūdas.

 

Māca strādāt komandā

Uzrunātie pedagogi un jaunieši atzīst, ka robotikā liela nozīme
ir komandas darbam. «Es vienmēr mudinu bērnus uz sadarbību, jo
katram ir savas stiprās puses. Tikai strādājot komandā, var nonākt
pie vislabākā risinājuma – arī robotikas sacensībās komandas darbs
tiek augstu vērtēts,» skaidro U.Pekša. Strādājot komandā, bērni ne
vien iemācās sadarboties, bet tā ir arī lieliska platforma dažādu
kompetenču attīstībai. «Manuprāt, ir svarīgi robotiku izzināt
vispusīgi, izprotot gan programmēšanu, gan konstruēšanu un
lodēšanu, lai nepieciešamības gadījumā varētu aizvietot kādu
komandas biedru. Darba grupā vienmēr ir kāds, kurš spēj uz lietām
paraudzīties plašāk, tādējādi paverot arī pārējiem iespējas jaunu
ideju attīstībai,» tā Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas māj­turības
skolotājs un robotikas pulciņa vadītājs Ivars Bahmanis, kurš
robotiku vada arī 3. sākumskolas skolēniem. Bet Jelgavas 5.
vidusskolas 12. klases skolēni Viktorija Smetskaja un Ņikita
Kikiņovs sadarbojoties pilnveido savas stiprās puses. «Man ļoti
patīk konstruēt, bet programmēšana gan man padodas ar grūtībām,
tādēļ mēs ar Ņikitu esam lieliska komanda, jo viņa stiprā puse un
hobijs ir programmēšana,» stāsta V.Smetskaja. «Katrs jaunietis pats
saprot, kas viņam vislabāk patīk un padodas, izvērtējot, kādu
pienesumu viņš var komandai sniegt – zinātnē ir svarīga kopiena,»
vērtē Spīdolas ģimnāzijas informātikas skolotājs un robotikas
pulciņa vadītājs Jānis Indārs.

 

«Vienreiz pat izjaucu iRobotu, lai saprastu, kā tas
strādā»

«Protams, man interesē, kā darbojas dažādas ierīces. Esmu pat
vienreiz izjaucis iRobotu, lai saprastu, pēc kādiem principiem tas
strādā,» saka Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 12. kases skolnieks
Ralfs Rogaļevs. Puisis jau vairāk nekā sešus gadus aizraujas ar
elektroniku un kopā ar klasesbiedriem un bijušo robotikas skolotāju
I.Bahmani izstrādāja funkcionālu dizaina gaismas ķermeni – kuba
lampu. Šī ideja aizvadītā gada konkursā «Biznesa ekspresis» guva
augstāko novērtējumu Zemgalē. R.Rogaļevs robotikā gūtās zināšanas
izmantojis arī skolas vides uzlabošanā, izstrādājot un īstenojot
risinājumu aktu zāles skatuves apgaismojuma paplašināšanai.
Spīdolas ģimnāzijas robotikas pulciņa dalībnieki radījuši arī
mūsdienīgu ierīci kaķu barošanai brīdī, kad saimnieka nav mājās.
«Startējām «First Lego League» robotikas sacensībās, kas šogad bija
veltītas dzīvnieku tematikai. Mēs izstrādājām kaķu barotavu, kas
pēc mikročipa uz kaķa siksniņas spēj nolasīt, kādu barību un cik
lielā daudzumā kaķim iedot, lai mājdzīvnieks nepārsniegtu ieteicamo
dienas devu,» skaidro Spīdolas ģimnāzijas 7. klases skolnieks Ralfs
Muča. Šī barotava, kas konkursā tika atzīta par labāko projektu,
veidota no «Lego», taču jaunieši nenoliedz, ka ideju varētu
pielāgot reālās dzīves vajadzībām.

Bet 5. vidusskolas skolnieks Ņ.Kikiņovs atklāj, ka vēlas ierīkot
gudro siltumnīcu. «Plānoju izstrādāt risinājumu siltumnīcai, kas
spētu uzturēt vēlamo gaisa temperatūru, automātiski atverot durvis,
ja gaisa temperatūra siltumnīcā ir par augstu, un aizverot tās, ja
temperatūra ir zem normas,» skaidro Ņikita. Viņš atklāj, ka šo
projektu plāno īstenot jau šovasar, jo tas viņa mājās ir aktuāli,
turklāt šī risinājuma izstrādē varētu palīdzēt tētis, kas ir
programmētājs. Arī Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā robotika
palīdzējusi atvieglot ikdienas dzīvi – 9. klases skolnieks Aleksis
Šteinburgs izstrādājis automātisko zvanu sistēmu, kas autonomi
informē par mācību stundas sākumu un beigām. «Skolnieks pie manis
nāca ar vairākām idejām, un kopā nonācām pie lēmuma, ka šī būtu
skolai aktuālākā. Nereti gadījās reizes, kad dežurante nevarēja
pavadīt kādu skolas viesi, jo pēc īsa brīža viņai jāzvana stundas
sākums – tagad mūsu skolā šādu problēmu vairs nav,» stāsta
I.Bahmanis.

Arī mazāko klašu skolēni spēj radīt risinājumus robotikas
pielietošanai ikdienas dzīvē. «Viens no interesantākajiem darbiem,
ko esmu izveidojis, ir muzikālā apsveikuma kartīte ar gaismas
elementiem,» stāsta 5. vidusskolas 3. klases skolnieks Artūrs
Verškovs.

 

Robotikas pulciņš aizved līdz programmēšanas,
datordizaina un inženierzinātņu specialitātēm

Pedagogi vērtē, ka izpratne par robotiku ir nozīmīga vairākās
nozarēs, piemēram, matemātikā, informātikā, fizikā, mašīnbūvē, bet
jaunieši, kas apmeklē robotikas pulciņu, savu nākotni lielākoties
vēlas saistīt ar eksaktajām jomām, minot programmēšanu,
datordizainu, inženierzinātnes. Vecāko klašu skolēni spēj novērtēt
robotikā gūto zināšanu labvēlīgo ietekmi uz tiem mācību
priekšmetiem, kuros nepieciešama stratēģiskā domāšana. «Man padodas
robotika un bioloģija, tādēļ savu nākotni vēlos saistīt ar
neiroģenētiku, kur nepieciešama izpratne par abām minētajām jomām,»
stāsta 5. vidusskolas 10. klases skolnieks Vladislavs Barkovskis,
kurš jau ir apzinājis šī studiju virziena iespējas Latvijā. «Nevar
noliegt, ka nereti jaunieši uz pulciņu atnāk intereses pēc – lai
pavadītu laiku, taču dalība robotikas pulciņā viņos rada izpratni
par reālu darbu, un daudzi saprot, ka tas viņus uzrunā,» vērtē
I.Bahmanis.

 

Interesi izrāda arī meitenes

Interesi par robotiku izrāda arī meitenes, taču puišu pārsvars
joprojām ir acīmredzams. A.Smirnovs norāda, ka katru gadu arvien
vairāk 5. vidusskolas meiteņu sāk darboties robotikas pulciņā. «Man
patīk gan programmēt, gan konstruēt, un robotika man palīdzējusi
attīstīt analītisko domāšanu – vieglāk padodas algebra un
ģeometrija,» stāsta 5. vidusskolas 10. klases skolniece Diāna
Bobriševa-Gončaruka, kura robotikas pulciņu apmeklē otro gadu un
savu nākotni vēlas saistīt ar programmēšanu. Savukārt Tehnoloģiju
vidusskolā meiteņu komanda pērn no «Lego» radījusi automātiskās
siltumnīcas prototipu, un galvenā izstrādātāja bija Elizabete
Akermane. «Siltumnīca var automātiski atvērt un aizvērt durvis,
mērīt mitrumu un nodrošināt apsildi,» skaidro I.Bahmanis. Lai
pārbaudītu radītā risinājuma efektivitāti, meitenes aptuveni 10 x
20 centimetrus lielajā siltumnīcas prototipā audzēja tomātu stādus
un salīdzināja to īpašības ar stādiem, kas audzēti uz palodzes.

Arī Spīdolas ģimnāzijas robotikas pulciņa pasniedzēji J.Indārs
un Džozefs Horgans akcentē, ka viņu mērķis ir uzrunāt meitenes.
«Domājam, ka meitenes varētu ieinteresēt, aicinot uz atvērtajām
nodarbībām un atspoguļojot, kā darbojas robotika,» vērtē Spīdolas
ģimnāzijas angļu valodas un vēstures skolotājs Dž.Horgans no ASV,
Bostonas. Interesi jau esot izrādījušas 10. klases skolnieces.

 

Robotikai Jelgavā ir attīstības
potenciāls

Jelgavā vēl netiek rīkoti starpskolu robotikas čempionāti, taču
idejas par tiem jau ir izteikuši vairāki robotikas pulciņu
vadītāji. «Domāju, ka iespējas attīstīt robotiku pilsētā ir lielas,
jo jelgavnieki gūst augstus sasniegumus dažādos robotikas
čempionātos, taču pilsētai ir nepieciešama vienota vīzija,» vērtē
I.Bahmanis. Robotikas komplekti nemaksā lēti, tādēļ skolotāji
novērtē skolu atbalstu un uzticēšanos. «Pirms pieciem gadiem
sagatavoju programmu robotikā un ierosināju skolas vadībai attīstīt
šo virzienu – guvu atbalstu,» stāsta 5. vidusskolas robotikas un
eksperimentālās fizikas pulciņu vadītājs Josifs Spirts, papildinot,
ka pats ir inženieris, tādēļ vēlas attīstīt arvien jaunus
virzienus. Pulciņu vadītāji novērojuši, ka arvien vairāk robotikā
iesaistīto jauniešu izvēlas izstrādāt zinātniskos darbus un veidot
mācību uzņēmumus ar ievirzi inženiertehnoloģijās.

Foto: JV