Piesaistot ES finansējumu nacionālas nozīmes centru integrēšanai Eiropas vienotajā transporta tīklā (TEN-T), pilnībā tiks rekonstruēta Loka maģistrāle posmā no pilsētas robežas līdz Aviācijas ielai, pārbūvējot arī dzelzceļa pārvadu. Darbus plānots sākt jau šoruden un pabeigt 2020. gadā.
«Viens no galvenajiem nosacījumiem finansējuma piesaistei bija tas, lai rekonstruējamais ceļš savienotu pilsētas rūpniecisko zonu ar TEN-T tīklu vai radītu alternatīvu maršrutu kravas transportam, un šiem kritērijiem atbilda Loka maģistrāle, bet par Jelgavai atvēlēto finansējumu iespējams atjaunot tikai Loka maģistrāles posmu no pilsētas administratīvās robežas līdz Aviācijas ielai 2,25 kilometru garumā. Turklāt būtiski, ka mums pēc pašvaldības pasūtījuma jau bija izstrādāts Loka maģistrāles pārbūves projekts, tādējādi būtiski ietaupot laiku un ļaujot pēc iespējas ātrāk sākt pašus darbus,» situāciju skaidro Jelgavas pilsētas pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja Gunita Osīte.
Būs trīs apļi
Lai piedāvātu optimālāko satiksmes organizācijas variantu, uzņēmums «3C», izstrādājot Loka maģistrāles, kas ir pilsētas tranzītiela, rekonstrukcijas projektu, veica satiksmes intensitātes aprēķinus, pamatojoties uz transporta skaitīšanas datiem. Aprēķini liecina, ka Loka maģistrāles rekonstruējamā posma krustojumus diennaktī šķērso vairāk nekā 6000 automašīnu.
To izvērtējot, projektētāji piedāvāja šajā ielas posmā izbūvēt trīs apļveida krustojumus. «Izanalizējot gan apļveida krustojuma, gan ar luksoforu regulējama krustojuma lietderību, Jelgavas pašvaldības Satiksmes kustības drošības komisijā tika atbalstīta apļu izveide. Tādējādi pilsētā netiek palielināts luksoforu skaits, bet vienlaikus aplis, iebraucot pilsētā, liek samazināt braukšanas ātrumu,» norāda projekta autors Aigars Buķevics.
Apļi paredzēti Loka maģistrāles krustojumā ar Aviācijas ielu, Rubeņu ceļu un Langervaldes ielu. Ņemot vērā, ka šis ir industriālais rajons un tajā izveidojušies daudzi ražošanas uzņēmumi, apļveida krustojumiem piedāvāts interesants un praktisks risinājums. «Apļi tiks sadalīti uz pusēm – vienā pusē būs apstādījumi, bet otrā pusē – cietais segums, uz kura izvietoti dekoratīvi puķupodi. Tos nepieciešamības gadījumā varēs noņemt, lai nestandarta lielgabarīta transportam – līdz 50 metriem – būtu vieglāk šķērsot krustojumu,» stāsta projekta autors, norādot, ka šādas situācijas gan visdrīzāk būs izņēmumi, nevis ikdiena.
Speciālisti lēš, ka vissarežģītāk izbūvēt apli būs Loka maģistrāles un Aviācijas ielas krustojumā, jo jānodrošina pieslēgums Loka maģistrālei paralēlajam ceļam, kas pa leju ved uz ražošanas teritorijām. Tāpat jāņem vērā, ka nākotnē Aviācijas ielā tiks izbūvēta Ceļu satiksmes drošības direkcijas tehniskās apskates stacija.
Atjaunos dzelzceļa pārvadu
Rekonstrukcijas laikā tiks atjaunots arī dzelzceļa pārvads, kura kopējais garums ir 78,26 metri. Šobrīd gan gājēju, gan velosipēdistu pārvietošanās pār tiltu ir nedroša, bet visā Loka maģistrāles rekonstruējamajā posmā, tostarp arī uz pārvada, paredzēts izbūvēt vienoto gājēju un velo ceļu. Lai to varētu izdarīt, viena dzelzceļa pārvada mala tiks paplašināta – biznesa parka «NP Properties» pusē. Jau tagad daudzu šajā rajonā esošo uzņēmumu, piemēram, «AKG Thermotechnik Lettland», «Latvijas piena», «Evopipes», «Jelgavas tipogrāfijas», «TS Rīgas», «PET Baltijas», «Cross Timber Systems», darbinieki pavasara, vasaras un rudens sezonā uz darbu dodas ar divriteni, un uzņēmēji lēš: sakārtojot infrastruktūru, velobraucēju skaits palielināsies.
Apsekojot pārvadu, konstatēts, ka tā konstrukcijas skārusi korozija, sācis izdrupt betons, balstu stiprinājumi vietām ir nosēdušies, bet balsti apauguši ar zāli un apzīmēti. Lai uzlabotu tilta izturību un stabilitāti, tiks pastiprināti pārvada balsti. Laiduma konstrukcijā ir redzamas ūdens caursūkšanās pēdas, kas liecina par bojātu hidroizolāciju, tāpēc paredzēts arī izbūvēt lietusūdens atvadi no tilta. Tiltam tiks uzstādītas jaunas margas, apgaismojuma balsti, ko nomainīs visā rekonstruējamā Loka maģistrāles posmā, atjaunotas noejas kāpnes abās tilta pusēs.
Transporta satiksme uz tilta pār dzelzceļu tā rekonstrukcijas laikā būs slēgta, kā apbraucamos ceļus piedāvājot izmantot Garozas ielu un A8 šoseju. Plānots, ka dzelzceļa kustību šie darbi neietekmēs. «Latvijas dzelzceļa» un «Pasažieru vilciena» pārstāvji norāda, ka jau īstenoti dažādas sarežģītības pakāpes darbi, piemēram, pārbūvēts dzelzceļa pārvads posmā Jelgava–Tukums, caurteka Jūrmalas virzienā. Līdzšinējā prakse liecina, ka ir iespējams darbus saplānot tā, lai vilcienu kustībā nebūtu pārrāvumu vai tie būtu nemanāmi.
Izbūvēs ūdensvadu un kanalizāciju
Šajā Loka maģistrāles posmā rekonstrukcijas laikā paredzēts atjaunot arī visas komunikācijas, saglabājot esošās jaudas. Loka maģistrāles posmā no Aviācijas ielas līdz Rubeņu ceļam tiks izbūvēts ūdensvads un pārbūvēta saimnieciskā kanalizācija, ļaujot arī Ozolnieku novada administratīvajā teritorijā esošās industriālās zonas Raubēni uzņēmumiem pieslēgties tai. Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes vadītāja G.Osīte skaidro, ka tālākajā posmā kanalizācijas izbūve nebija paredzēta, bet, tā kā pēdējā laikā šis jautājums aktualizējies, tiek meklēti risinājumi, kā to nodrošināt. Posmā, kur nav lietusūdens kanalizācijas, paredzēts pārtīrīt notekas un grāvjus, atbrīvojot tos no krūmiem un citiem aizaugumiem.
Uzlabojot elektrotīklu stāvokli, gaisvada elektrolīniju, kas iet paralēli elektrovilciena kontakttīklam, plānots pārbūvēt par kabeļlīniju, kas būs ierakta zemē. «Tādējādi vilcienu strāvas tīkls pie satiksmes pārvada tiks padarīts drošāks,» skaidro Attīstības un pilsētplānošanas pārvaldes būvinženieris Toms Cukurs. Tāpat Loka maģistrāles posmā no Aviācijas ielas līdz pilsētas robežai nomainīs ielu apgaismojumu.
Jelgava – viesmīlīga pilsēta
Pie Jelgavas robežzīmes plānots izbūvēt atpūtas vietu ar automašīnu stāvvietām, velostatīvu, soliņu, atkritumu urnu, informācijas stabu ar elektronisko displeju, kas rāda datumu, laiku un citu aktuālu informāciju, kā arī tūrisma informācijas stendu. Jāpiebilst, ka šādi informācijas stabi atrodas arī citviet pilsētā, piemēram, Raiņa ielā, Lielajā ielā, Čakstes bulvārī, Lietuvas šosejā. Jelgavas reģionālā Tūrisma centra vadītāja Anda Iljina norāda, ka tūrisma informācijas stendam jābūt, iebraucot Jelgavā vienalga no kuras puses. «Šobrīd karte jau ir uzstādīta Lietuvas pusē – pie pilsētas robežzīmes, Rīgas pusē – pie «Keramikas», Dobeles pusē – pie veikala «Otto», Svētes pusē – pie bijušā 9. veikala. Sakārtojot Loka maģistrāli, arī tur būs tūrisma informācijas stends, bet vēl tāds jāuzstāda Kalnciema virzienā,» viņa norāda. Šajos stendos jābūt pilsētas kartei, kurā atzīmēti ēdināšanas uzņēmumi, naktsmītnes un medicīnas pakalpojumu sniedzēji, kā arī kultūrvēstures objekti, kas ir būtiska informācija ikvienam pilsētas viesim. «Mēs vēlētos, lai nākotnē visi tūrisma informācijas stendi gan pie pilsētas robežas, gan pilsētā būtu digitāli, jo tas ļautu operatīvi atjaunot informāciju, piedāvāt pasākumu kalendāru un pavērtu citas iespējas,» tā A.Iljina.
Izmaksas – gandrīz deviņi miljoni
Lai īstenotu Loka maģistrāles posma rekonstrukciju, Jelgavas domes marta sēdē nolemts iesniegt projekta «Loka maģistrāles pārbūve posmā no Aviācijas ielas līdz Jelgavas pilsētas administratīvajai robežai» pieteikumu programmas «Izaugsme un nodarbinātība» specifiskā atbalsta mērķa «Pilsētu infrastruktūras sasaiste ar TEN-T tīklu» pasākumam «Nacionālas nozīmes attīstības centru integrēšana TEN-T tīklā». Projekta kopējās izmaksas ir 8 871 976,52 eiro, no tām līdz 2018. gada 31. decembrim pieejamais Kohēzijas fonda finansējums ir 6 281 690 eiro, 295 409,40 eiro ir valsts budžeta dotācija pašvaldībām, bet pārējais – Jelgavas pilsētas pašvaldības līdzfinansējums.
G.Osīte skaidro, ka jau tuvākajā laikā projekta pieteikums tiks iesniegts izvērtēšanai Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā. Tāpat tiek gatavots būvniecības un būvuzraudzības iepirkums. Veicamo darbu gaita jau tiks saskaņota ar būvnieku, ar kuru pēc konkursa rezultātu paziņošanas būs noslēgts līgums.
Viņa piebilst, ka projekts ir izstrādāts visas Loka maģistrāles (arī posmam no Aviācijas ielas līdz Kalnciema ceļam) rekonstrukcijai un pašvaldība turpina darbu pie finansējuma piesaistes arī pārējo posmu sakārtošanai.
Foto: no JV arhīva, vizualizācijas no projekta