19.2 °C, 1.3 m/s, 91.4 %

Izglītība

Skolēni pēta Jelgavu
20/04/2017

No 21. līdz 23. aprīlim Rīgā notiks Latvijas 41. skolēnu zinātniskā konference, kurā Zemgales reģionu ar 38 zinātniski pētnieciskajiem darbiem pārstāvēs 51 jelgavnieks.

Daži skolēni savos zinātniski pētnieciskajos darbos pievērsušies
mūsu pilsētas izpētei, izvērtējot Jelgavas infrastruktūru un
sniedzot priekšlikumus tās iespējamiem uzlabojumiem, kā arī pētot
vēsturiskās liecības un dokumentējot tās ar mūsdienu tehnoloģiju
palīdzību. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv uzrunāja jauniešus, lai
noskaidrotu, kādu ieguvumu viņu izstrādātie darbi varētu sniegt
Jelgavai.

 

Maketā atdzimis Jelgavas rātsnams

«Zināju, ka vēlos izstrādāt darbu mākslas sekcijā un veidot 3D
modeli, tādēļ gāju pie skolotājiem un konsultējos, kādu Jelgavas
ēku būtu vērtīgi pētīt. Man ieteica painteresēties Jelgavas muzejā,
un tur satiku galveno krājuma glabātāju Aldi Barševski. Kopā ar
viņu nonācām pie secinājuma, ka aktuāli būtu izveidot Jelgavas
rātsnama maketu, jo atšķirībā no dažām citām vēsturiskām ēkām mūsu
pilsētā nav saglabājušies pat rātsnama rasējumi – par Jelgavas
rātsnamu liecina vien fotoattēli,» stāsta Jelgavas Spīdolas
ģimnāzijas 12. klases skolniece Agnese Ločmele. Viņas zinātniski
pētnieciskais darbs «Jelgavas rātsnama modelēšana, izmantojot
vēsturiskās foto­grāfijas» ieguva augstāko novērtējumu mākslas
zinātnes sekcijā Zemgales reģionā.

Vēsturiskos Jelgavas rātsnama fotoattēlus Agnese ar Ģederta
Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja palīdzību meklēja
Latvijas un Vācijas arhīvos, savukārt vācu valodas skolotāja
Ludmila Pāne palīdzēja iztulkot informāciju no vācu valodas. «Divos
fotoattēlos līdzās Jelgavas rātsnamam bija iemūžināti cilvēki:
vienā attēlā – sieviete, otrā – vīrietis, un tas kalpoja par
orientieri aptuveno rātsnama izmēru aprēķināšanai. Pētot
informāciju, atradu, ka 18. – 20. gadsimtā vidējais sievietes
augums Latvijas teritorijā bija 162 – 165 centimetri, bet vīrieša –
172 – 175 centimetri. Izmantojot šīs zināšanas, aprēķināju ēkas
izmērus – Jelgavas rātsnams bija monumentāls, jo ēkas pretskata
fasāde bija 20 metrus gara, bet cilvēks nesniedzās pat līdz
rātsnama palodzēm,» skaidro Spīdolas ģimnāzijas skolniece.
Rasējumus Agnese izstrādāja programmā «AutoCAD», un tad tapa arī 3D
modelis, kas elektroniskā vidē ļauj apskatīt objektu no visām
pusēm. «Pētot fotoattēlus, noteicu arī aptuveno Jelgavas rātsnama
krāsojumu – tas bija krēmkrāsas rozīgs ar brūngani sarkanu dakstiņu
jumtu,» skaidro 12. klases skolniece.

Tehniski sarežģītākais process bijis maketa izveide – sākumā
bija jāatrod vieta, kur to varētu īstenot. «Esmu ļoti pateicīga
Jelgavas tehnikumam, kas atbalstīja mani, palīdzot izdrukāt modeli
ar 3D printeri. Lai varētu izveidot pēc iespējas lielāku maketu,
drukāju to pa detaļām, kuras vēlāk savienoju,» skaidro Agnese. Viņa
norāda, ka telpisko detaļu drukāšanas process ildzis aptuveni
mēnesi, jo bija nepieciešami vairāki mēģinājumi, lai novērstu
tehniskās kļūmes, kas radās izdrukas procesā. Savienojot izdrukātās
detaļas, Agnese izveidoja Jelgavas rātsnama maketu mērogā
1:100.

Līdztekus maketa izstrādei Spīdolas ģimnāzijas skolniece sava
zinātniski pētnieciskā darba gaitā izveidoja arī izstādi «Jelgava
laiku lokos», kas bija skatāma Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centrā, – tajā apkopoti 13 glezniecības un grafikas
tehnikā darināti darbi, kuros Agnese no fotoattēliem iemūžinājusi
Jelgavas rātsnamu, papildinot ekspozīciju ar Jelgavas skatiem
mūsdienās. «Izstādē skatāms arī darbs, kurā es ar pildspalvu
izstrādāju Jelgavas ģerboni, kas atradās virs rātsnama ieejas
durvīm. Tajā latīņu valodā rakstīts teksts: «Šo pilsētas valdi lai
Dieva labvēlība uztur, taisnība grezno»,» tā Spīdolas ģimnāzijas
skolniece.

«Agrāk īpaši nebiju iedziļinājusies Jelgavas rātsnama vēsturē,
bet, pētot informāciju, uzzināju, ka ēka atradās tirgus laukumā,
tādēļ Jelgavā nebija rāts­laukuma. Mūsdienās šajā vietā – kultūras
nama austrumu pusē – atrodas dzīvojamās ēkas,» stāsta Agnese.
Rātsnamu uzcēla 1663. gadā, bet 1944. gadā, kad lielākā daļa
Jelgavas pilsētas apbūves nodega, no ēkas bija palikušas vien
ārsienas, un to nolēma neatjaunot. «Esmu ļoti gandarīta, ka
izstrādāju šo darbu. Man ļoti palīdzēja darba vadītājs LLU
Tehniskās fakultātes profesors un mans tehniskās grafikas skolotājs
Olafs Vronskis un citi skolotāji. Pie zinātniski pētnieciskā darba
sāku strādāt jau aizvadītā gada vasarā un kopumā tam veltīju
aptuveni desmit mēnešus. Pat tad, kad biju svaru bumbu celšanas
sacensībās Baltkrievijā, katrā brīvajā brīdī sēdēju un rasēju –
daudzi nāca un interesējās, ko daru, un man bija iespēja nedaudz
pastāstīt par Jelgavas vēsturi,» tā Agnese. «Pēc valsts konferences
esmu nolēmusi savu darbu dāvināt Jelgavas muzejam, jo tā kolektīvs
man daudz palīdzēja darba izstrādē.»

 

Pasta sala – vieta, kur rast atpūtu no
pilsētas

«Pirms Pasta salas rekonstrukcijas pie mums uz skolu nāca
projekta pārstāvji un stāstīja, kādas izmaiņas sagaida šo pilsētas
teritoriju. Pats esmu aktīvs un daudz sportoju, tādēļ mani
ieinteresēja iecere Pasta salā izveidot futbola laukumu, kura
pagaidām gan tur vēl nav. Pasta sala turpina attīstīties, tādēļ
vēlējos noskaidrot, vai jau šobrīd tā tiek maksimāli lietderīgi
izmantota un kādas ir Pasta salas izmantošanas iespējas Jelgavas
iedzīvotāju skatījumā,» stāsta Jelgavas Valsts ģimnāzijas 11.
klases skolnieks Toms Pakulis.

Savā pētnieciskajā darbā, aptaujājot jelgavniekus vecumā no 15
līdz 65 gadiem, Toms secināja, ka lielākā daļa – teju 70 procenti –
ir apmierināti ar Pasta salas infrastruktūru un sniegtajām
iespējām, bet jelgavnieki saskata arī vairākus iespējamus
uzlabojumus. «Daudzi ieteica, piemēram, nobruģēt gājēju celiņu, lai
ērtāk varētu pārvietoties ar skūteri vai skrituļdēli, jo akmeņi no
gājēju celiņa mēdz nonākt arī uz veloceliņa, tādējādi apgrūtinot
pārvietošanos. Vēl jelgavnieki saskatīja iespēju ziemā Pasta salā
ierīkot distanču slēpošanas trasi, kā arī pilnveidot āra
trenažierus, jo šobrīd tie vairāk piemēroti zemas intensitātes
aktivitātēm,» stāsta Toms. Jaunietis noskaidroja arī to, ka
jelgavnieki Pasta salā labprāt redzētu vairāk koku, kuru ēnā vasarā
patverties no saules, kā arī vairāk soliņu atpūtas brīžiem. «Daži
izteica priekšlikumu Pasta salas amfiteātrī rīkot brīvdabas kino
vakarus,» stāsta 11. klases skolnieks.

Toma pētījuma rezultāti liecina, ka lielākā daļa aptaujas
dalībnieku Pasta salu apmeklē «Silvas» tējas namiņa un sakārtotās
infrastruktūras dēļ, kā arī novērtē iespēju aktīvi pavadīt laiku
svaigā gaisā, pastaigās uz Pasta salu dodoties reizi mēnesī vai
biežāk. «Pasta sala ir teritorija, kur var gūt atelpu no pilsētas
steigas, neizbraucot ārpus tās robežām,» vērtē jelgavnieks, kuram
darba izstrādē palīdzēja Jelgavas Valsts ģimnāzijas vēstures
skolotājs Jānis Ķusis. Toms secina, ka jelgavnieki Pasta salā
vēlētos vairāk atpūtas un sporta pasākumu, jo kultūras aktivitāšu
programma ir gana daudzveidīga un kvalitatīva.

 

Vēsturiskas liecības šodienas formātā

«Vēsturiskas liecības laika ietekmē izzūd, tādēļ kopā ar darba
vadītāju Aleksandru Smirnovu nolēmu, ka būtu vērtīgi 3D formātā
iemūžināt dažus Jelgavas pilsētvides objektus,» stāsta Jelgavas 5.
vidusskolas 10. klases skolniece Diāna Bobriševa-Gončaruka, kas
sava darba «Dronu pielietojums 3D attēlu iegūšanā vēsturisku
vērtību dokumentēšanā» gaitā 3D formātā iemūžināja četrus
kultūrvēsturiskus pieminekļus un vides objektus, tostarp trīs
Jelgavā – Kurzemes hercogistes laika lielgabalus pie Ģederta Eliasa
Jelgavas Vēstures un mākslas muzeja, keramiķes Ilzes
Emses-Grīnbergas veidoto keramikas tēlniecības darbu «Čiekurs» un
Artas Dumpes skulptūru «Prieks» pie LLU Meža fakultātes. Viņas
darbs atzīts par labāko informātikas sekcijā Zemgales reģionā.

Skolniece stāsta, ka ar nolūku izvēlējusies mazāk zināmus
objektus – tie vienkārši esot «iekrituši» acīs. Lai īstenotu šo
ieceri, Diāna aptuveni trīs mēnešus mācījusies pārvaldīt bezpilota
lidaparātu jeb dronu un tikai tad ķērusies pie izvēlēto objektu
dokumentēšanas. «Katru objektu fotografēju aptuveni divas stundas,
jo, lai izveidotu pilnvērtīgu 3D attēlu, nepieciešamas aptuveni 40
fotogrāfijas – bilžu skaits ir atkarīgs no objekta izmēra.
Foto­grāfijas, kas tika uzņemtas dažādos leņķos no objekta centra,
vēlāk ar programmas «Agisoft» palīdzību apkopoju 3D modelī,»
skaidro 5. vidusskolas skolniece. Viņa papildina, ka viens no
nozīmīgākajiem faktoriem objektu dokumentēšanā bijis saules
stāvoklis – svarīgi, lai objekts būtu izgaismots vienmērīgi un
nekur neveidotos ēna. «Tā kā darbu izstrādāju rudenī, kad
laikapstākļi ir gana mainīgi, nebija viegli plānot darbu. Ja
gadījās skaists un sauss laiks, ņēmu dronu un devos strādāt,» tā
Diāna. 3D attēls ļauj objektu apskatīt no visām pusēm, kā arī
pietuvināt un sīkāk izpētīt dažādas detaļas – tā objektu iespējams
iemūžināt kvalitatīvi un pārskatāmi.

«Strādājot pie šī darba, mums ar skolasbiedriem radās ideja
izveidot savu mācību uzņēmumu, piedāvājot 3D attēlu veidošanas
pakalpojumu dažādiem uzņēmumiem – ne vien vēsturisku liecību
dokumentēšanai, bet arī citām vajadzībām. Šo ideju plānojam īstenot
jau tuvākajā laikā,» iecerēs dalās Diāna.

 

Labprāt apmeklētu kino savā pilsētā

«20. – 30. gados Jelgavā darbojās aptuveni pieci kinoteātri, bet
nu jau 11 gadus, kopš savu darbību pārtrauca «Kino 19», mūsu
pilsētā kinoteātra nav. Bieži dzirdu jauniešus runājam par kino
nepieciešamību Jelgavā – tas joprojām ir ļoti aktuāli,» stāsta
Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas 10. klases skolniece Rebeka Zaksa, kas
pētīja tematu «Kinoteātris Jelgavā kā pieprasīta jelgavnieku
atpūtas un izklaides vieta». Sava darba gaitā Rebeka noskaidroja,
kas būtu nepieciešams, lai kino Jelgavā funkcionētu veiksmīgi.

Pētot informāciju, Rebeka secināja, ka «Kino 19» nebija ļoti
apmeklēts, jo tā repertuārā netika iekļautas aktuālākās filmas,
tāpēc liela daļa jelgavnieku devās uz kino Rīgā. «Veicot
anketēšanu, noskaidroju, ka jelgavnieki kino apmeklē aptuveni reizi
pusgadā un biežāk – vienreiz mēnesī, bet, ja kinoteātris būtu
Jelgavā, apmeklējumu skaits pieaugtu,» stāsta Spīdolas ģimnāzijas
skolniece. Viņa noskaidroja, ka, pēc jelgavnieku domām, kinoteātrim
būtu jāatrodas pilsētas centrālajā daļā, kā arī svarīgi, lai blakus
būtu sabiedriskā transporta pietura. Savukārt kā adekvātu cenu par
kino seansu aptaujas dalībnieki minēja 5 – 10 eiro, papildina
Rebeka.

Viņa norāda, ka tikai aptuveni seši procenti aptaujas dalībnieku
uzskatījuši, ka kino Jelgavā nav nepieciešams. «Kad sāku strādāt
pie šī darba, vēl nezināju, ka kinoteātri plānots izveidot jaunajā
satiksmes terminālī, tādēļ būtu interesanti pārbaudīt, vai tiešām
kino Jelgavā būs tik apmeklēts, cik rāda mana pētījuma rezultāti.
Taču domāju, ka jelgavnieki varētu apmeklēt kino arī Rīgā, jo
daudzi tur strādā un pavada lielāko dienas daļu, savukārt ģimenes
ar bērniem varētu novērtēt iespēju doties uz kino seansiem Jelgavā,
jo tas ievērojami samazinātu izmaksas un laika patēriņu,» stāsta
Spīdolas ģimnāzijas skolniece. Viņai darba izstrādē palīdzēja
Spīdolas ģimnāzijas direktore un kulturoloģijas skolotāja Ilze
Vilkārse.

Foto: Austris Auziņš