«Mēs esam tikai mazs posmiņš, lai nogādātu cilvēkus savos galamērķos. Mūsu komandā ir gan piloti, gan tehniķi un daudz citu profesiju pārstāvju, kuri padara ikvienu ceļojumu iespējamu,» tā, iesākot pēdējo sarunu cikla «Cepums ar slavenību» pasākumu, norāda aviosabiedrības «airBaltic» vecākā stjuarte Marlēna Zaneriba.
Šis bija pēdējais no šīs sezonas sarunu cikla «Cepums ar slavenību» pasākumiem, pirms šodienas viesiem mājīgajās kafejnīcas «Silva» telpās bija viesojusies popgrupa «Gain Fast», rakstnieks Jānis Joņevs, autosportists Reinis Nitišs un pavārs Mārtiņš Sirmais. Šoreiz ar savu pieredzi dalījās divi aviosabiedrības «airBaltic» stjuarti – M.Zaneriba un Viktors Veide.
Interesanti, ka abi par stjuartiem kļuvuši nejauši un par šādu profesiju bērnībā nav sapņojuši – vēl vairāk: Marlēna baidījusies no augstuma. «Biju nomainījusi neskaitāmas darba vietas, jo neviena nešķita interesanta. Ar skepsi pieteicos stjuarta vakancei, un negaidīti saņēmu zvanu ar aicinājumu uz darba interviju. Tā noteikti nebija labākā darba intervija, jo toreiz man bija viduvējas angļu valodas zināšanas, bet intervijas laikā bija jāsimulē komunikācija ar kašķīgu pasažieri angļu valodā. Ar laiku izdevās iemācīties nepieciešamos terminus,» ar atmiņām par pirmajiem brīžiem stjuartes profesijā dalās Marlēna.
Stjuarti sarunā atklāja, ka šajā profesijā atvaļinājumu dabūt ir sarežģīti, bet darba grafika lielākajā spraugā izdodas tikt pie četrām brīvām dienām. «Stjuartiem ļoti iecienīts ir reiss uz Telavivu, jo tas ir viens no nedaudzajiem, kad izdodas arī nedaudz atpūsties un apskatīt pilsētu. Pēc četru stundu lidojuma ir divu vai četru dienu pauze,» stāsta V.Veide. Visilgākā prombūtne no mājām ir bijusi Marlēnai – mēnesi ilgs ceļojums uz Libānu.
Tāpat abi viesi nekautrējās atklāt dažādas nianses par drošību, piemēram, pacelšanās brīdī lidmašīna sasniedz pat 300 kilometru stundā lielu ātrumu, tādēļ katra nepiesprādzēšanās negaidītas bremzēšanas gadījumā var būt liktenīga. Tāpat ar pasažieriem pilnas lidmašīnas «Boing 737» maksimālais svars ir 59 tonnas. Interesanti, ka lidmašīnas logu aizkariem ir pacelšanās brīdī ir jābūt vaļā, jo šajā laikā katrs pasažieris ir kā papildu «skaneris» lidmašīnas tehniskajam stāvoklim. «Pirms vairākiem gadiem reisā no Dublinas tieši pasažieris ievēroja, ka lidmašīnai nolūzis ritenis, un savlaicīgi to paziņoja – pilotiem izdevās izvairīties no katastrofas,» skaidro Viktors.
Tāpat viesi atklāja, ka stjuartiem pirms reisa ir jāiziet līdzīga procedūra kā pasažieriem – jāreģistrējas gan pirms lidojuma, gan pēc. «Pēdējais brīdis, kad jāveic reģistrācija, ir stundu un desmit minūtes pirms gaidāmā reisa. Ja tiek kavēta šī procedūra, ir jāraksta paskaidrojums.» Nedz Marlēnai, nedz Viktoram vēl šādas pieredzes nav.
Sarunas beigās klātesošajiem bija iespēja iepazīties ar drošības instruktāžas vadīšanas aizkulisēm, kā arī iepazīties ar lidmašīnas salonā esošajiem drošības priekšmetiem – skābekļa masku un drošības jostām.
Sarunu ciklu «Cepums ar slavenību» organizē biedrība «Kultūras un mākslas centrs «Nātre» sadarbībā ar Jelgavas bērnu un jauniešu centra «Junda» Jauniešu klubu un kafejnīcu «Silva», atbalsta reklāmas drukas uzņēmums «212». Pasākums īstenots ar Kultūras ministrijas, Zemgales NVO centra un Jelgavas pilsētas pašvaldības finansiālu atbalstu.
Foto: Austris Auziņš