1.6 °C, 3.4 m/s, 94.6 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Ātrie» dienā saņem ap 200 izsaukumu
«Ātrie» dienā saņem ap 200 izsaukumu
28/06/2017

Roberts Fūrmanis kopš 2011. gada vada Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta Zemgales reģionālo centru Jelgavā un atbild par 30 neatliekamās palīdzības brigādēm reģionā no Auces līdz Dunavai. Kā ārsts anesteziologs reanimatologs viņš joprojām periodiski dodas izsaukumos, bet no darba brīvajā laikā vada biedrību «Dzīvības glābšanas asociācija». Sarunā ar R.Fūrmani – par ātrās palīdzības darba specifiku un aspektiem, ar ko Jelgava atšķiras no citām Latvijas pilsētām.

«Neatliekamās palīdzības dienesta misija ir glābt cilvēku
dzīvības, tomēr reāli strādājam apstākļos, kad katrs otrais
izsaukums, ko apkalpojam, rada jautājumu, cik pamatots tas bijis.
Saistībā ar sarežģīto situāciju veselības aprūpē esam tāda kā
pēdējā instance, pie kuras vērsties pēc palīdzības,» uzsver
R.Fūrmanis, norādot, ka Jelgavā vien katru nedēļu nākas doties uz
aptuveni 200 izsaukumiem.

Kāda šobrīd ir situācija neatliekamās palīdzības jomā,
raugoties no personāla un nodrošinājuma viedokļa?

Jelgavā ikdienā strādā sešas diennakts un viena dienas brigāde.
Šobrīd mūsu nodrošinājums ir pietiekams, lai spētu apkalpot visus
izsaukumus. Tāpat esam labi apgādāti ar aprīkojumu. Šajā ziņā vēlos
izteikt pateicību kolektīvam, kurš ar izpratni attiecas pret
mazajām krīzes situācijām, kad slimības vai kādu citu apstākļu dēļ
jāaizvieto kolēģi un jāstrādā papildu maiņās. Mums visiem ir
summētais darba laiks, tādēļ esam elastīgi. Arī pats esmu gatavs
nepieciešamības gadījumā doties uz izsaukumiem, izmantojot iespēju
strādāt pagarināto, ierasto darba laiku.

Vai pēc izsaukumu skaita un specifikas vasaras periodā
ir novērojamas kādas izmaiņas dienesta darbā?

Lielā mērā tas ir mīts, ka vasarā būtiski pieaug traumatisms vai
palielinās dažādu nelaimes gadījumu skaits, jo statistika vismaz
Jelgavā to neapstiprina. Vasaras periodā gan mainās darba specifika
— vairāk nākas strādāt ārā. Savukārt ziemā biežāk dodamies uz
izsaukumiem iekštelpās. Varētu pat teikt, ka pilsētās, īpaši
Jelgavā, vasarā darba kļūst mazāk, jo cilvēki izmanto iespēju
doties un pavadīt laiku ārpus tām.

Kā jūsu ikdienas darbu ietekmē fakts, ka valstī jau
vairākus gadus ir pieejams ģimenes ārstu konsultatīvais tālrunis
66016001?

Īsā atbilde – nekā. Vismaz savā darbā to neizjūtam. Daudzi nemaz
nezina par šādu iespēju vai neuzticas konsultācijai pa tālruni, lai
gan ideja par ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni ir pareiza. Šobrīd
Veselības ministrija strādā pie ieceres par šīs funkcijas nodošanu
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam jau ar 2018. gadu,
lai visu apvienotu zem viena jumta. Tad dienestā algoti darbinieki
varētu gan konsultēt cilvēkus, gan arī nepieciešamības gadījumā
uzreiz nosūtīt brigādi. Šobrīd šis process darbojas atrauti, un
mums nav pieejami dati nedz par sniegto konsultāciju kvalitāti,
nedz arī par to, cik cilvēku pirms ātro izsaukšanas ir
konsultējušies ar savu ģimenes ārstu vai zvanījuši uz vienoto
konsultatīvo tālruni.

Diskusija par to, cik pamatota ir vēršanās pēc
palīdzības pie ātrās palīdzības, vienmēr būs aktuāla. Bija periods,
kad cilvēki pat nedaudz baidījās zvanīt ātrajiem. Vai tam esam
tikuši pāri?

Katram izsaukumam ir iemesls. Nevaram teikt, ka cilvēki zvana
ātrajai palīdzībai tikai tāpēc, lai kāds pie viņiem atbrauktu
parunāties. Tomēr jāatzīst, ka gandrīz 50 procentos gadījumu
izsaukumos konstatētās diagnozes neatbilst kritērijiem, kas nosaka
nepieciešamību izsaukt ātros. Reālajā dzīvē dažādu iemeslu dēļ
veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība ir ierobežota. Ģimenes
ārsti ir pārslogoti, jo kvalitatīvi aprūpēt 1000 un vairāk pacientu
ir ļoti sarežģīti. Daudziem cilvēkiem neatliekamās palīdzības
dienests ir vienīgā iespēja ātri gūt palīdzību, taču vēlos
atgādināt, ka mūsu pamatfunkcija ir glābt dzīvības, tādēļ pirms
zvanīšanas ātrajiem vajadzētu apdomāt, vai šis ir īstais
gadījums.

Pēc kāda principa tiek pieņemts lēmums, uz kuru slimnīcu
pacients tiks vests?

Nacionālais veselības dienests ir noslēdzis līgumu ar Latvijas
slimnīcām par noteiktu pakalpojumu sniegšanu. Katrai slimnīcai ir
savs veselības aprūpes pakalpojumu klāsts, ko tā spēj nodrošināt.
Atkarībā no tā, kāda diagnoze tiek konstatēta, arī pieņemam lēmumu,
uz kuru slimnīcu cilvēku vedīsim. Pārsvarā pilsētas un tuvākās
apkārtnes iedzīvotāji tiek transportēti uz Jelgavas vai Paula
Stradiņa Klīnisko universitātes slimnīcu. Atsevišķos politraumu
gadījumos vai situācijās, kad nepieciešama mikroķirurģiska
iejaukšanās, – arī uz Rīgas Austrumu klīnisko universitātes
slimnīcu. Tomēr jāņem vērā fakts, ka neatliekamās medicīniskās
palīdzības mediķiem ir ierobežotas iespējas noteikt diagnozi, mēs
neveicam asins analīzes, izmeklējumus ar kompjūtertomogrāfu vai
rentgenu. Šajā ziņā medicīna ir uzskatāma kā māksla atpazīt slimību
un pareizi noteikt diagnozi. Detalizētāki izmeklējumi tiek veikti
stacionārā, kur sākotnējā diagnoze var neapstiprināties, tādēļ ir
gadījumi, kad pacientu nepieciešams pārvest uz citu slimnīcu.

Kāds ir jūsu viedoklis par tā dēvēto insulta vienību
lomu reģionālajās slimnīcās?

Tas ir dārgs prieks, jo speciālistu Latvijā ir tik, cik ir. Ja
mēs to varam atļauties, to var darīt, tomēr uzskatu, ka slimnīcām
ir jāspecializējas konkrētās jomās. Visi nevar nodarboties ar visu.
No Jelgavas līdz Stradiņiem pacientu varam nogādāt 35–40 minūšu
laikā. To pašu var attiecināt arī uz citām situācijām, kad
nepieciešama šaurākas jomas speciālistu palīdzība, piemēram, tādas
salīdzinoši biežas traumas kā plaukstas locītavas kaula lūzuma
gadījumā. Ne katrs traumatologs ar to spēj tikt galā, taču šīs
locītavas funkcionalitāte būtiski ietekmē cilvēka dzīves kvalitāti.
Jautājums ir saistīts ar to, kas mums ir svarīgāk – saņemt
iespējami kvalitatīvāko aprūpi vai cik tuvu no mājām atrodas
ārstniecības iestāde?

Esat noslēguši sadarbības līgumu par informācijas
apmaiņu ar Jelgavas Pašvaldības operatīvās informācijas centru
(POIC). Kā izpaužas šī sadarbība?

Mēs sniedzam pilsētai informāciju par dažādiem negadījumiem, uz
kuriem esam saņēmuši izsaukumus. Savukārt POIC šo informāciju
statistiskā formātā izvieto uz kartes, veidojot nosacītu melno
punktu karti. Tādējādi iespējams analizēt, kādēļ vienā vietā biežāk
notiek ceļu satiksmes negadījumi vai cilvēki gūst traumas.
Pamatojoties uz šo informāciju, ir iespējams precīzāk noteikt, kur
pilsētā nepieciešams uzlabot apgaismojumu, mainīt satiksmes
organizāciju vai izvietot videonovērošanas kameras. Jelgava šajā
ziņā pozitīvi izceļas uz citu Latvijas pilsētu fona. Šeit viedās
tehnoloģijas tiek izmantotas ikdienā, lai uzlabotu cilvēku dzīves
kvalitāti un drošību. Arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības
dienestā visus procesus cenšamies veikt elektroniski. Šajā ziņā ar
pilsētu ir viegli sastrādāties, jo viens otru labi saprotam.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem veselības aprūpē ir
e-veselības sistēmas ieviešana. Kādēļ, jūsuprāt, tas nāk tik
smagi?

Medicīnas jomā visās ķibelēs ierasts vainot veselības ministru.
Pēdējais ministrs, kas ieguva pozitīvu reitingu, bija Gundars
Bērziņš. Šķiet, tieši viņa laikā, pirms desmit gadiem, tika uzsākts
darbs pie e-veselības projekta ieviešanas. Pakāpeniski tika veidota
elektroniskās vides infrastruktūra, nenosakot konkrētus termiņus,
kad jāuzsāk tās darbība. Šobrīd daudz kas no paveiktā objektīvi ir
novecojis un jāpārstrādā. Ieceri par pāreju uz e-medicīnu pilnībā
atbalstu. Tādējādi sistēma kļūs daudz efektīvāka, cilvēkiem vairs
nebūs nepieciešamība ar darba nespējas lapām doties uz dažādām
institūcijām.

Jūs esat Latvijas Dzīvības glābšanas asociācijas
prezidents. Ar ko nodarbojas šī asociācija?

Asociāciju 2002. gadā dibināja mans tēvs Imants Ostrovskis, kurš
tolaik vadīja Jūrmalas ātrās palīdzības dienestu. Šīs asociācijas
sākotnējais mērķis bija apmācīt glābējus uz ūdens. 2013. gadā
pamainīju šīs organizācijas darbības profilu, lielāku uzmanību
veltot dzīvības glābšanas jautājumiem. Šajā jomā savdabīgs monopols
valda tajās organizācijās, kas apmāca topošos autovadītājus, tomēr
mēs uz šo procesu raugāmies plašāk un strādājam ar dažādām
auditorijām – vecāku organizācijām, izglītības iestādēm, darba
kolektīviem, ikvienu, kurš vēlas papildināt savas zināšanas šajā
jomā. Dzīvības glābšanas kultūra un zināšanu līmenis mūsu
sabiedrībā ir zems. Viens no maniem aicinājumiem ir mainīt šo
situāciju un panākt, lai vismaz reizi piecos gados cilvēki
atsvaidzinātu savas zināšanas un prasmes sniegt pirmo
palīdzību.

Foto: Austris Auziņš