18.2 °C, 1.4 m/s, 93.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaValsts ģimnāzijas audzēkņi uzdod atjautības uzdevumus Guntaram Račam
Valsts ģimnāzijas audzēkņi uzdod atjautības uzdevumus Guntaram Račam
14/09/2017

Šodien Jelgavas Valsts ģimnāzijā viesojās producents, izdevējs, dziesmu autors un mūziķis Guntars Račs, kurš nesen izdevis savas dzejoļu grāmatas «365» pirmo daļu. Valsts ģimnāzijas 11. m un 11. d klases skolēni ilustrēja pašu izvēlētus dzejoļus no G.Rača krājuma.

«Par to, ka Guntaram Račam iznāks dzejoļu grāmata, zināju jau
kādu laiku iepriekš, jo viņš par to bija rakstījis savā «Facebook»
profilā. Tiklīdz ieraudzīju to grāmatnīcā, nopirku, izlasīju, un
man dzeja iepatikās. Tā radās doma, ka septembrī, kad parasti
klasēs strādājam ar dzeju, varētu lasīt Rača dzejoļus un izlēmām
tos interpretēt – pārvērst zīmējumos, kolāžās. Katrs skolēns
izvēlējās vienu dzejoli,» stāsta Jelgavas Valsts ģimnāzijas
latviešu valodas un literatūras skolotāja Signe Lūsiņa. Viņa
papildina, ka šo ideju īstenojusi tieši ar 11. klases skolēniem,
jo, viņasprāt, G.Rača dzeja vairāk ir piemērota vecāku klašu
skolēniem. «Uzrunāju Guntaru Raču, pastāstīju par mūsu ideju, un
grāmatas autoram tā šķita interesanta,» tā S.Lūsiņa.

Skolēni G.Račam bija sagatavojuši ne vien dažādus jautājumus par
viņa darba ikdienu, dziesmu vārdu un dzejoļu tapšanas procesu un
nākotnes plāniem, bet arī atjautības uzdevumu – dzejoļu grāmatas
autoram, apskatot skolēnu zīmējumus un kolāžas, bija jāatmin, kuram
viņa dzejolim ilustrācijas ir veltītas. «Šo gadu sāku ar apņemšanos
katru dienu uzrakstīt vienu dzejoli, un šodien jau esmu 257.
dzejoļa gaidās. Godīgi sakot, izdoto dzejoļu grāmatu esmu
pārlasījis vien reizi, un, protams, visus dzejoļus no galvas nezinu
– katrs no tiem ir konkrētās dienas sajūtas,» sacīja G.Račs,
atzīdams, ka skolēnu sagatavotais uzdevums nemaz neesot bijis
viegls. Dzejoļu autors uzklausīja skolēnu vērtējumu par viņa dzeju
un vizualizāciju pamatojumu, kā arī nolasīja skolēniem ilustrētos
dzejoļus. «Lai arī ir autori, kas saka, ka raksta sev, es domāju,
ka ikviens ir gandarīts, ja viņa sarakstīto dzeju kāds lasa. Man ir
patiess prieks, ka mana dzeja ir papildināta ne vien ar mūziku, bet
arī ar skolēnu ilustrācijām,» vērtē dzejnieks.

«Šis uzdevums bija ļoti interesants – ja parasti mēs dzeju
analizējam, pārrunājam, tad šī bija iespēja padomāt, kā izlasīto
izteikt vizuāli. Jāatzīst, ka līdz šim Guntara Rača dzeju nebiju
lasījusi, bet, strādājot ar to klasē, sapratu, ka dzeja ir
uztverama viegli,» atklāj Jelgavas Valsts ģimnāzijas 11. m klases
skolniece Anna Oseņņikova. Viņa papildina, ka ik gadu septembrī
aptuveni divas nedēļas literatūras stundās ir veltītas dzejai. «Mēs
lasām dzeju, analizējam to – arī paši to rakstām. Dzejas dienas ir
ļoti labi organizētas, un man šādi apgūt dzeju ir interesanti,» tā
A.Oseņņikova. Arī 11. d klases skolēns Kristaps Gailis piekrīt, ka
G.Rača dzeja ir viegli uztverama. «Man patīk savas domas izteikt
caur mākslu – arī dzeju. Arī brīvajā laikā mēdzu zīmēt, kā arī šad,
tad rakstu dzeju, bet vairāk jau tomēr to sanāk darīt skolā. Man
patīk, ka, rakstot dzeju, varu pārbaudīt, uz ko esmu spējīgs,»
vērtē K.Gailis. Arī viņš līdz šim nebija lasījis G.Rača dzeju, bet
atklāj, ka tā viņam ir iepatikusies.

Skolēni augstu novērtēja iespēju satikt G.Raču un tuvāk iepazīt
viņu kā personību, un tikšanās beigās dzejoļu grāmatas autoram
uzdāvināja Jelgavas skolēnu dzejas krājumus, kā arī blociņu ar
pildspalvu G.Rača radošo ideju piefiksēšanai. Savukārt G.Račs
norādīja, ka ir priecīgs atkal atgriezties Jelgavas pilī, kur
savulaik ir muzicējis, un novēlēja skolēniem novērtēt iespēju
mācīties šādā kultūrvēsturiski nozīmīgā vietā.

Foto: Austris Auziņš