«Dažkārt darba saturs mani nesaista tik ļoti, cik kompozicionālā puse – tas, kā darbs ir uzbūvēts, kādi elementi, pretstati, ritmi tajā izmantoti,» stāsta grafiķis, grāmatu mākslinieks un pedagogs Valdis Villerušs, kura personālizstāde «Skaidra forma. Asemblāža un grafika» līdz 6. februārim būs apskatāma Jelgavas Svētās Trīsvienības baznīcas tornī.
V.Villeruša pirmā personālizstāde Jelgavā iepazīstina ar ļoti neparastu mākslas tehniku – asemblāžu. «Būtībā asemblāža ir absurds priekšmetu salikums, taču es gan nevarētu teikt, ka manos darbos nav domas – es tomēr tajos ielieku kādu zemtekstu, asociāciju,» skaidro mākslinieks. Viņš norāda, ka šī mākslas tehnika ir attīstījusies 20. gadsimta sākumā un ir ļoti populāra visā pasaulē – arī Lietuvā, taču Latvijā ir vien daži mākslinieki, kas strādā ar asemblāžu. «Mani lielākoties uzrunā objekti, ko lietoju ikdienā. Piemēram, darbs «Divas paletes» veidots no organiskā stikla plāksnes, koka paletes krāsu jaukšanai un bronzas paletes – šie ir priekšmeti, ar ko esmu strādājis un, manuprāt, to formas un krāsu toņi labi saskan. Asemblāža man ir loģisks vides turpinājums,» tā V.Villerušs.
V.Villeruša galvenās darbības jomas ir ksilogrāfija, grāmatu mākslas un grafikas vēstures pētniecība. «Reti kurš mākslinieks ir tik daudzveidīgi saskāries ar grāmatu – Valdis ir grāmatas rediģējis, veidojis grāmatu apdari, viņš daudz nodarbojas ar grāmatu pētniecību un kolekcionēšanu,» V.Villeruša radošo darbību raksturo Jelgavas Mākslinieku biedrības vadītājs Māris Brancis. Arī pats mākslinieks piekrīt, ka grāmatas ir viņa galvenais interešu objekts.
Jāpiebilst, ka V.Villerušs ir veidojis noformējumu Ojāra Spārīša grāmatai «Versija par Jelgavas Sv. Trīsvienības baznīcu».
Foto: Ivars Veiliņš