Multifunkcionāli pledi, gaisa plaukti, ekoloģisks apavu krēms – šie ir tikai daži no produktiem, ko skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) no visas Latvijas, tostarp, arī Jelgavas, aizvadītajā nedēļas nogalē prezentēja un pārdeva SMU pasākumā «Cits bazārs» tirdzniecības centrā «Domina Shopping». Paralēli tirdziņā norisinājās arī dalībnieku vērtēšana – mūsu jauniešu ražotie produkti uzvarēja četrās nominācijās.
Arī šogad, īstenojot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) projektu, organizācija «Junior Achievement Latvija» rīkoja SMU pasākumu, kura laikā skolēni, kuri izveidojuši SMU, varēja prezentēt pašu izstrādātos produktus, kā arī gūt reālu pieredzi, tos tirgojot iepirkšanās centrā. No Jelgavas šogad startēja 21 SMU ar dažādiem produktiem – dizaina koka statīvu ar mēģenēm, krūzīšu turētāju, jostām, kā arī kartona somām, gudro slēdzeni atvilktnei, vienreizējo ugunskuru, komplektu mājdzīvniekiem un citiem.
Paralēli tirdzniecības centra apmeklētājiem, jauniešu produktu kvalitāti, stendus un sniegumu vērtēja pieredzējusi profesionāļu, uzņēmēju un akadēmisko spēku žūrija, kuras sastāvā bija pārstāvji no 25 uzņēmumiem un iestādēm.
Jelgavas Valsts ģimnāzijas (JVĢ) jaunie uzņēmēji vidusskolas grupā pārliecinoši uzvarēja divās nominācijās. Prasmīga mārketinga apliecinājumu jeb uzvaru nominācijā «Labākais stends» izpelnījās SMU «CozyWorn», kas ražo multifunkcionālus pledus – tos var izmantot gan kā apmetni, gan kā segu vai piknika sedziņu. Uzņēmuma dibinātāja Sintija Turkopole stāsta, ka gada gaitā ir nemitīgi uzlabots ne tikai pats produkts, bet arī pārdošanas stends. «Mūsu stendā cilvēki slaidšovā, bukletā un videorullīšos dažu minūšu laikā var redzēt un saprast, kā un kur katrā sezonā mūsu pledu var izmantot. Uz pakaramajiem varēja apskatīt arī pledu krāsu gammas, kā arī tos piemērīt, jo turpat bija pieejams arī spogulis,» par stendu stāsta jauniete, papildinot, ka pasākumā pārdoti astoņi pledi, savukārt pēc pasākuma saņemti vairāk nekā 20 pasūtījumi, kas jāpaspēj sagatavot svētku laikā. Savukārt SMU «Saphire» no JVG, uzvarējis nominācijā «Videi draudzīgs produkts», prezentējot ekoloģisku apavu krēmu. Jaunais uzņēmējs Daniīls Stūris, mācoties Jelgavas 6. vidusskolā, jau izstrādājis līdzekļa receptūru, kura sastāvā ir tikai dabīgās vielas, savukārt šogad, uzsākot mācības ģimnāzijā, piestrādājis pie mārketinga. «Šogad uzņēmuma stendu jau rotāja nospodrināti apavi, kas pierāda krēma iedarbību, kā arī bukleti un krēma sastāvdaļu uzskatījums,» stāsta JVĢ ekonomikas skolotāja Ilze Rumbeniece, norādot, ka uzņēmējs piedāvājis arī pieejamu cenu – 3,50 eiro gabalā –, un veiksmīgi pārdevis vairāk nekā 40 krēma burciņas.
Kategorijā «Inovatīva biznesa ideja» pamatskolas grupā par labāko atzīts Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolas (JTV) audzēkņu uzņēmums «Aerial–Shelf», kuru produkts ir gaisa plaukts ar iebūvētām atvilktnēm. «Tas ir sienas plaukts ar slepenu nodalījumu – zem gludas virmas atrodas slēdzis, kurš no ārpuses nav redzams,» stāsta JTV robotikas un mājturības skolotājs Ivars Bahmanis, piebilstot, ka puiši piedāvā izgatavot šādus plauktus dažādās krāsās un izmēros. «Viss sarežģītais ir vienkāršs, un to pierāda šī produkta ideja,» tā skolotājs, papildinot, ka plaukta cena ir 25 eiro un pasākumā puiši saņēmuši piecus pasūtījumus. Viens no tiem drīzumā ceļos uz Slovākiju.
Pamatskolas audzēkņi pierādījuši sevi arī nominācijā «Uz zināšanām balstīts SMU produkts». SMU «Braincrack» no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas, ko pārstāv 8. klases audzēkņi Mārtiņš Dunajevs un Kristaps Gulbis, izstrādājuši sešas dažādas prāta spēles, kas veidotas no koka un ir piemērotas jebkuram vecumam. Spēlētājam procesā jāizmanto tikai atmiņa, kā arī loģiskā domāšana. Puiši stāsta, ka spēles ideja nāca no tehniskās modelēšanas skolotāja «Jundā», savukārt vēlāk ideja realizēta gan skolā mājturības kabinetā, gan «Jundas» pulciņā. Spīdolas ģimnāzijas direktora vietniece izglītības jomā Dzintra Aploka norāda, ka pasākumā par produktu bija liela interese – kopumā pārdoti 18 spēļu līdzņemtie paraugi vērtībā no 3 līdz 10 eiro. «Katru gadu tradicionāli piedalāmies tirdziņā un varam redzēt, ka jauno uzņēmēju paliek arvien vairāk, savukārt viņu produkti kļūst arvien gudrāki, tehnoloģiskāki. Izcelties ar rokdarbiem vien vairs nesanāk,» skaidro D.Aploka, piebilstot: pat tad, kad izveidots gudrs produkts, tas jāspēj arī prasmīgi pārdot.
Foto: Junior Achievement Latvija