No 1. janvāra mediķi visā Latvijā, tostarp Jelgavā, uzsāka obligāto darbu valsts e-veselības sistēmā – darbnespējas lapas un receptes valsts kompensējamo zāļu saņemšanai tiek izrakstītas tikai elektroniski. Ārsti un pilsētas aptiekas pamazām pielāgojas e-veselībai, lai gan atzīst, ka joprojām nākas sastapties ar sistēmas traucējumiem, kas rada neērtības gan mediķiem, gan pacientiem.
Darbs vienotajā e-veselības sistēmā obligātā kārtā mediķiem norit jau otro nedēļu. Pilsētas ārsti portālam www.jelgavasvestnesis.lv norāda, ka vislielākās problēmas bijušas laika posmā no 2. līdz 8. janvārim, kad sistēma darbojusies ļoti lēni un ar dažādiem traucējumiem, savukārt šonedēļ tās darbība nedaudz uzlabojusies. «Strādājam gandrīz bez aizķeršanās,» saka Zemgales Veselības centra valdes loceklis Gundars Prolis, uzsverot, ka centra lokālā sistēma jau pirms laika salāgota ar e-veselības sistēmu un šobrīd tās darbība ir apmierinoša.
Savukārt Jelgavas pilsētas slimnīcas virsārste Solveiga Ābola atzīst, ka e-veselības sistēma laiku pa laikam ir pārslogota, tādēļ nereti rodas aizķeršanās ar darbnespējas lapu izrakstīšanu. «Ikdienā sastopamies ar lēnu sistēmas darbību. Ir gadījumi, kad noformēt darbnespējas lapu dienas laikā neizdodas,» skaidro S.Ābola, akcentējot, ka ārsti cenšas ievadīt dokumentus sistēmā vakara stundās, kad tā strādā raitāk. Bet kritiskākā situācija līdz 8. janvārim bija Jelgavas poliklīnikā, kur sistēmas traucējumu dēļ gaisā karājās teju 1000 darbnespējas lapu. Šobrīd situācija uzlabojas.
Nacionālā veselības dienesta pārstāve Evija Štālberga skaidro, ka dažos gadījumos traucējumi var būt saistīti ar strauji pieaugušo sistēmas lietotāju skaitu – salīdzinot ar decembra sākumu, šobrīd tas ir četrkāršojies, līdz ar to, pielāgojot sistēmas darbību jaunajam lietotāju skaitam, darbs tajā var būt īslaicīgi traucēts. «Jelgavas poliklīnikas gadījumā situācija, iespējams, bija saistīta ar ārstniecības iestādes izmantoto sistēmu,» uzsver E.Štālberga, piebilstot: ja tehnisku iemeslu dēļ ārsts nevar atvērt darbnespējas lapu pieņemšanas laikā, satraukumam nav pamata, jo sistēmā ir iespēja veikt atzīmi par tehniskajiem traucējumiem pacienta medicīniskajā dokumentācijā un atvērt e-darbnespējas lapu nākamo piecu darba dienu laikā, norādot slimības pirmo dienu.
SIA «Medicīnas sabiedrība «Optima 1»» valdes locekle Ingrīda Budrēvica papildina, ka šobrīd sistēmas darbs, salīdzinot ar pagājušo nedēļu, ir kļuvis raitāks, tomēr vēl joprojām neizdodas izrakstīt bērnu kompensējamo zāļu receptes. E.Štālberga uzsver, ka gadījumā, ja ārsts tehnisku iemeslu dēļ pieņemšanas laikā nevar sagatavot recepti, viņš ir tiesīgs izsniegt to papīra formā, savukārt receptes elektronizēšana jeb ievade e-veselības sistēmā tad jāveic aptiekā, tiklīdz tas būs iespējams.
Pilsētas aptieku farmaceiti vērtē, ka aptieku sistēmas strādā apmierinoši, lai gan, apkalpojot klientus, dažkārt nākas saskarties ar nestandarta situācijām, kas pagarina klientu apkalpošanas laiku. Piemēram, «Benu» aptiekas farmaceite Gaļina Povaļajeva stāsta par gadījumu, kad ārsts nav ievadījis receptē zāļu devu, kā arī klientiem, kuru ārsta izrakstītās receptes uzreiz pēc pieņemšanas sistēmā neuzrādījās. Pilsētas aptiekas «Apotheka» farmaceites asistente Irina Kozļenoka papildina: ja sistēma darbojas optimāli un ārsts tajā ir pareizi strādājis, aptiekā atprečošana notiek bez aizķeršanās.
Jāpiebilst, ka šobrīd Jelgavā līgumu par e-veselības lietošanu noslēgušas visas aptiekas – tas nozīmē, ka jebkurā pilsētas aptiekā tiek atprečotas elektroniskās valsts kompensējamo zāļu receptes.
Jautājumu un neskaidrību gadījumā iedzīvotāji no pulksten 8 līdz 20 var sazināties ar e-veselības lietotāju atbalsta dienestu pa tālruni 67803300. Tāpat jautājumus iespējams uzdot pa e-pastu atbalsts@eveseliba.gov.lv.
Foto: JV