1.9 °C, 2.9 m/s, 87.8 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāPētījums apliecina – jelgavnieki ir darbarūķi
Pētījums apliecina – jelgavnieki ir darbarūķi
30/03/2018

Latvijas Universitātes (LU) pētnieki sadarbībā ar «Latvijas mobilo telefonu» (LMT) izstrādājuši unikālu pētījumu «Latvijas uzņēmējdarbības indekss», kas parāda Latvijas pilsētu un novadu ekonomisko aktivitāti. Pamatojoties uz informāciju par telefona zvaniem un īsziņām, secināts, ka Jelgavā vislielākā ekonomiskā aktivitāte ir darbdienās, jo īpaši otrdienās un trešdienās, tāpēc mūsu pilsēta iedalīta pie darbarūķu tipa. Pētnieki norāda, ka brīvdienās ekonomiskā aktivitāte Jelgavā samazinās un mēs par maz izmantojam brīvdienu potenciālu.

Par pamatu veiktajam pētījumam ņemta ienākošo un izejošo
telefonu zvanu, sūtīto un saņemto īsziņu analīze LMT tīklā laika
posmā no 2015. gada jūlija līdz 2017. gada janvārim – 546 dienas 24
stundu intervālā. Rezultātā ir noskaidrota visu Latvijas novadu un
pilsētu ekonomiskā aktivitāte, izdalot 8 dažādus tipus: darbarūķi,
harmoniskie, mērenie, apātiskie, atpūtnieki, ballētāji, hēdonisti
un Viļānu fenomens.

Jelgava iedalīta pie darbarūķu tipa un ir starp tām 14 Latvijas
pašvaldībām, kas ir galvenais Latvijas ekonomikas dzinējspēks,
nodrošinot lielāko darba ražīgumu un pienesumu Latvijas
tautsaimniecībā. «Jelgavnieki ir vieni no strādīgākajiem, jo dati
apliecina, ka visaugstākā aktivitāte pilsētā ir tieši darbdienās.
Lai gan darba nedēļa ir no pirmdienas, lielākā rosība Jelgavā sākas
tikai otrdienā, bet jau ceturtdienā, piektdienā ir jūtams zvanu un
īsziņu intensitātes kritums. Tas nozīmē, ka jelgavnieki visaktīvāk
strādā otrdienās un trešdienās,» par pētījumā iegūtajiem datiem
stāsta LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes dekāns vadošais
pētnieks asociētais profesors Gundars Bērziņš.

Viņš norāda, ka galvenā Jelgavas īpatnība ir: izteikti maza
aktivitāte brīvdienās. «Jelgavā ir novērots viens no augstākajiem
kritumiem starp darba nedēļu un brīvdienām. Tas nozīmē, ka
jelgavnieki brīvdienās brauc prom no pilsētas, iespējams, uz
tuvējiem laukiem. Izņemot Rīgu, nekur citur tik būtiska krituma
ekonomiskās aktivitātes ziņā starp darbdienām un brīvdienām nav,»
stāsta vadošais pētnieks, piebilstot, ka atšķirībā no citām
pilsētām un novadiem Jelgavā nav ievērojamas sezonālas svārstības,
lai gan esam studentu pilsēta un vasarā studenti no pilsētas
izbrauc. «Gada šķērsgriezumā viszemākā ekonomiskā aktivitāte ir
jūlijā. Iespējams, tas skaidrojams ar atvaļinājumu laiku, kad
daudzi dodas atpūsties ārpus pilsētas,» pieļauj G.Bērziņš.

Viņš spriež: lai pilsētas resursi tiktu izmantoti maksimāli
efektīvi, Jelgavai vairāk jāpiestrādā, lai ekonomiskā aktivitāte
uzlabotos arī brīvdienās, proti, ir jādara viss, lai arī brīvdienās
Jelgavā būtu saistošas nodarbes un pilsētnieki vairāk laika
pavadītu uz vietas. Vēl viens būtisks aspekts, kā izmantot
brīvdienu potenciālu, – vairāk strādāt ar tūristu piesaisti, lai
viņi gribētu atbraukt un pavadīt laiku šeit,» tā G.Bērziņš,
uzsverot, ka šī pētījuma rezultāti ļauj izdarīt prognozes par
ekonomiskās aktivitātes izmaiņām pašvaldībā, kalpo par attīstības
stratēģijas izstrādes, lēmumu pieņemšanas un izvērtēšanas, kā arī
investīciju ienesīguma rīku uzņēmējiem. «Šie ir dati, kas dod
iespēju, piemēram, prognozēt ielu izmantošanas intensitāti,
palīdzēt izšķirties par dažādu investīciju veikšanu vienā vai otrā
vietā. Investīciju atdeves mērījumi ir viens no galvenajiem
uzdevumiem, kāpēc vispār projektu sākām,» atzīst vadošais
pētnieks.  

 

«Pašvaldība noteikti izmantos pētījuma datus»

Andris Rāviņš, Jelgavas domes
priekšsēdētājs:

«Patīkami, ka šajā pētījumā mēs gūstam apliecinājumu tam, ka
Jelgava tiek pozicionēta kā darbarūķu pilsēta. Jelgava ir viens no
aktīvākajiem uzņēmējdarbības centriem Latvijā, un to apstiprina arī
šis pētījums. Neapšaubāmi, šos datus pašvaldība izmantos kā izziņas
materiālu, plānojot attīstību.

Pētījuma izstrādē bija iesaistīti arī LLU mācībspēki, un man
bija iespēja ar viņiem pārspriest pētījuma rezultātus, tāpat
pētījums prezentēts Latvijas Pašvaldību savienībā. Ja mēs skatāmies
uz Latviju kopumā, tad tas ļoti labi parāda teritoriālo sadalījumu
– ir pašvaldības, kurās iedzīvotāji ir aktīvi visas nedēļas garumā,
pašvaldības, kurās izteikta aktivitāte ir darbdienās, kā arī
pašvaldības, kurās iedzīvotāju pieplūdums jūtams tikai brīvdienās.
Vienlaikus pētījums konkrētā pašvaldībā ļauj izcelt vietas, kur
iedzīvotāju aktivitātei ir tendence augt. Piemēram, mūsu pilsētā
tas ļoti labi redzams Pasta salā, kur līdz ar pašvaldības
ieguldījumu salas sakārtošanā būtiski palielinājusies cilvēku
plūsma – tātad investīcijas šajā objektā iedzīvotāji ir
novērtējuši. Līdz ar to pašvaldība no šī pētījuma spēj iegūt arī
datus par sava darba kvalitāti. Protams, dati rāda arī to, ka mums
vēl ir uz ko tiekties, jo izteikti augsta strādājošo aktivitāte
mūsu pilsētā ir otrdienās un trešdienās, bet pārējās dienās tā
nedaudz sarūk. Tāpat pētījums mums atgādina, ka Jelgavai arvien
jāturpina strādāt, lai piesaistītu tūristus. Šobrīd aktīvi
darbojamies, lai Zemgales pašvaldības mērķtiecīgi izstrādātu
kopīgus tūrisma maršrutus, kas ļautu pagarināt tūristu uzturēšanās
laiku mūsu pusē.»

 

«Jelgavnieki vienlīdz aktīvi strādā visās darbdienās»

Arta Nordmane, «NP Jelgavas biznesa parks»
pārvaldniece:

«Es īsti negribētu piekrist tam, ka jelgavnieki aktīvi strādā
tikai otrdienās un trešdienās. Vismaz savā biznesa vidē jūtam, ka
visas darbdienas ir vienlīdz piesātinātas, nemaz nerunājot par
situācijām, ja tuvojas kāda projekta izpildes termiņš vai,
piemēram, mēneša beigas, – tad noteikti netiek skaitītas ne darba
stundas, ne nedēļas dienas. Iespējams, pētījums šādu niansi uzrāda
tieši tāpēc, ka aktivitāte ir mērīta, par pamatu ņemot mobilo
sakaru izmantošanu. Ja tas ir tā, tad varbūt tam var arī piekrist,
jo pirmdienas daudzviet tradicionāli ir plānošanas laiks, kad
darbinieki vairāk strādā dažādās sapulcēs, apspriedēs, un pētījums
to neuzrāda.

Savukārt par Jelgavu kā par darbarūķu pilsētu, kurā ir attīstīta
ražošana, manuprāt, šaubām nevajadzētu būt nevienam. Kaut vai
paskatoties uz to, kā ir mainījusies uzņēmējdarbības vide Aviācijas
ielas apkaimē, cik strauji tā attīstījusies. Vai daudzi vēl
atceras, cik nolaista šī vieta bija pirms gadiem 15? Arī mēs savā
biznesa parkā investoriem esam veiksmīgi spējuši pierādīt, ka Rīgas
vietā vienlīdz labi var izvēlēties Jelgavu. 10 gadu laikā, kopš
biznesa parks darbojas, no 70 000 kvadrātmetru plašajām
ražošanas telpām ar ražotnēm esam aizpildījuši jau 90 procentus –
arī tas ir piemērs tam, kā aug Jelgavas biznesa vide.

Es arī nevaru piekrist tam, ka Jelgava ir pasīva nedēļas
nogalēs. Kopš dzimšanas esmu jelgavniece, un, salīdzinot ar
agrākiem laikiem, man gan šķiet, ka arī brīvdienās pilsētas ielās
cilvēku ir daudz. Kaut vai Pasta salā – to novēroju ikreiz, kad tur
pastaigājos vai skrienu.»

 

«Nepiekrītu, ka mūsu pilsēta brīvdienās ir pasīva»

Inese Pelše-Lukša, restorāna «Pilsētas elpa»
līdzīpašniece:

«Mūsu bizness ir tas, kas izjūt cilvēku aktivitāti pilsētā gan
darbdienās, gan brīvdienās, un, jā, atšķirības ir manāmas.
Darbdienās mūsu klients biežāk ir jelgavnieks vai jelgavnieka
sadarbības partneris. Mēs pamanām, ka mūsu restorāns kļūst par
vietu, kur darbdienā atvest savu biznesa partneri vai viesu
delegāciju pusdienās, vienlaikus parādot sakārtoto pilsētas vidi
Pasta salā, vai sarīkot biznesa pārrunas. Taču izcelt kādu
darbdienu vairāk par citām es gan nevaru. Drīzāk ir tā, ka ar
darbdienām tāpat kā ar bitēm nekad neko nevar zināt – vienā nedēļā
aktīva var būt pirmdiena, citā – trešdiena, bet vēl kādā –
piektdiena. Viena scenārija nav.

Savukārt brīvdienās pie mums vairāk ir jelgavnieki, kuri vēlas
mierīgā gaisotnē atpūsties, un tūristi. Nepiekrītu, ka mūsu pilsēta
brīvdienās ir pasīva. Jā, tam ir izteikti sezonāls raksturs, bet no
savas pieredzes varam teikt, ka vasarā ir brīži, kad latviešu
valodu varam nolikt maliņā, jo restorānu pārsvarā apmeklē tūristi,
un mūsu darbinieki komunicē angļu un krievu valodā. Iespējams,
Jelgavā nav tik izteikts tūrisms tā tradicionālajā izpratnē, taču
mums ir ļoti attīstīts kvalitatīvu pasākumu tūrisms. Nevar pat
salīdzināt, kāda pilsētas pasākumu dzīve bija pirms gadiem 10 vai
15 un kāda ir šobrīd.

Ja Jelgavai tiek ieteikts izmantot tūrisma potenciālu, tad,
manuprāt, varētu sākt ar to, ka mēs radām jaunus tūrisma objektus
un jaunus tūrisma stāstus. Mums nav daudz saglabājies no
vēsturiskās Jelgavas, taču tas mums neliedz radīt ko jaunu.»

Foto Ivars Veiliņš