17.2 °C, 3.8 m/s, 79.3 %

Jauniešiem

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsJauniešiem370 grami makaronu notur 114,63 kilogramus
370 grami makaronu notur 114,63 kilogramus
22/04/2018

370 grami pilngraudu makaronu, piecas tūbiņas epoksīdu līmes, trīs tūbiņas superlīmes – tik daudz materiālu jelgavniekiem Kārlim, Kristapam un Paulai Blūmaņiem bija nepieciešami, lai uzbūvētu makaronu tiltu, kas slodzes testā spēja izturēt 114,63 kilogramus.

Jelgavnieki brālis un māsa Kārlis (7. klase) un Paula (4. klase)
Blūmaņi un viņu brālēns Kristaps Blūmanis (8. klase) otro gadu kā
komanda piedalījās Rīgas Tehniskās universitātes rīkotajās Baltijas
spageti tiltu konstruēšanas sacensībās «STiKS 9». Apliecinot savas
inženieru prasmes, precizitāti un radošumu, jelgavnieki uzbūvēja
izturīgāko tiltu skolēnu konkurencē – viņu tilts spēja noturēt
114,63 kilogramus. Konkurenti no jelgavniekiem «atpalika» par
vairāk nekā 50 kilogramiem. Jāuzsver, ka šajā grupā sacentās
skolēni bez vecuma ierobežojuma, un aiz jelgavniekiem palika pat
vairākas vidusskolēnu komandas.

Kristaps un Kārlis spageti tiltu būvēšanas konkursā piedalījās
jau trešo reizi, bet šādā sastāvā komanda startēja otro gadu.
Jaunieši stāsta, ka šogad konkursam gatavojušies pusotru mēnesi,
mājās rēķinot, plānojot, konstruējot un praktiski būvējot tiltus,
lai atrastu labākos risinājumus. Treniņiem iztērēti aptuveni trīs
kilogrami makaronu, kādas desmit tūbiņas epoksīdu līmes un piecas
tūbiņas superlīmes. «Pērn mūsu konkursā uzbūvētais tilts spēja
noturēt vien 1400 gramus, bet šogad rezultāts ir desmit reizes
labāks,» saka Kristaps.

Puiši stāsta, ka sacensībās katrai komandai piešķirti 500 grami
makaronu, koka klucītis, ko piestiprina slodzes iekārtai, līme, un
no tā visa jāizgatavo pēc iespējas stiprāks tilts, kura kopējais
svars nedrīkst pārsniegt 600 gramus. Darbam atvēlētas sešas
stundas. Jelgavnieki šogad uzbūvēja 445 gramus smagu tiltu, kura
būvēšanā izmantoti aptuveni 370 grami makaronu, bet pārējo svaru
veidoja līme un koka klucītis. 

«Piņķerīgākā un laikietilpīgākā ir materiālu sagatavošana. Kamēr
sašķiro makaronus, sagarini tos pa pareizajiem izmēriem, salīmē pa
buntītēm. Tam pagāja divas stundas,» stāsta Kristaps, piebilstot,
ka komandā darbus sadalījuši. Paula bijusi galvenā arku detaļu
līmētāja (meitenēm tas sanākot daudz smukāk, jo viņas pieejot
akurātāk), Kārlis – galvenais makaronu griezējs, bet Kristaps –
makaronu šķirotājs. Pašā būvniecības procesā iesaistījās visi.
Puiši uzsver, ka būvēšana, protams, ir pati interesantākā, jo
parādās stress un rodas arī lielāks azarts. Jelgavnieki atzīst, ka
šogad konkursā viņus mazliet pievīluši makaroni, taču iepriekš
uzkrātā pieredze, fizikā gūtās zināšanas un loģiskā domāšana ļāvusi
ātri iziet no situācijas. «Mājās trenējāmies ar kviešu spageti
makaroniem, taču konkursā iedeva paku pilngraudu makaronu. Tie bija
divus milimetrus īsāki, kas visu izmainīja, turklāt pilngraudu
makaroni ir trauslāki, kas sarežģīja darba procesu,» stāsta
Kārlis.

«Iespējams, kādam šķiet: kas tad tur ir, uzlej līmi makaroniem
un gatavs. Nē – salīmēt var tikai konstrukcijas savienojuma vietās,
turklāt salīmētās vietas diametrs nedrīkst pārsniegt centimetru,»
stāsta jaunieši, atklājot, ka praksē pārliecinājušies – labākā
makaronu tilta būvēšanai ir epoksīdu līme, kas ir izturīgāka un
atšķirībā no floristikas karstās līmes nedeformē tiltu.
«Superlīmei, lai ātrāk sacietē, bērām klāt dzeramo sodu,» knifu
atklāj Kārlis.

Kristaps un Kārlis atzīst, ka galvenais ieguvums no šī konkursa
ir iespēja praksē pārbaudīt fizikā gūtās zināšanas, kā arī
lietderīgi un radoši pavadīt laiku. Komandai nākamgad ir iecere
startēt konkursa lielo tiltu kategorijā, kur jāuzbūvē tilts viena
metra platumā, izmantojot kilogramu makaronu. «Tāpat mums ir iecere
izmēģināt savus spēkus vafeļu torņu būvniecībā, kur no vafeļu
plāksnēm, tās salīmējot ar šokolādi, jāuzbūvē pēc iespējas augstāks
tornis,» piebilst Kristaps.   

Foto: no komandas personīgā arhīva