Tieslietu ministrija strādā pie risinājuma, kas paredzēs efektīvāku ietekmēšanas līdzekli personām, kas vada transportlīdzekli alkohola ietekmē. Proti, dzērājšoferiem par braukšanu reibumā tiks atņemtas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības, un, lai tās atgūtu, būs jāiesaistās sociālās korekcijas programmā – papildus tiks paredzēta transportlīdzekļa konfiskācija. «Administratīvais arests, kas kā sods par braukšanu dzērumā tiek piemērots šobrīd, ir tikai reakcija uz notikuma sekām, nevis cīņa ar šādas rīcības cēloņiem,» norāda Tieslietu ministrijas pārstāve Lana Mauliņa.
L.Mauliņa papildina, ka ar atkarības jautājumiem strādājošie ārsti uzskata – administratīvais arests nav efektīvs līdzeklis cīņā ar dzērājšoferiem. Persona, kas ir apturēta, braucot reibumā, pirms tam ir vadījusi mašīnu reibumā vidēji 23 reizes. Tas apliecina, ka šī problēma lielākoties ir saistīta ar alkohola atkarības jautājumu, un valsts nevar atkarības problēmu atrisināt ar soda formālu piemērošanu. Atsevišķos gadījumos tiks paredzēta arī iespēja konfiscēt pārkāpējam piederošo transportlīdzekli, lai nodrošinātu, ka pēc pārkāpuma konstatēšanas un soda piemērošanas dzērājšoferis neturpina vadīt automašīnu.
«Administratīvos sodus Latvijā piemēro saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, kas tika radīts padomju laikos un joprojām daļēji atspoguļo padomju izpratni par sodu sistēmu kā «sabiedrības atriebības» instrumentu. Tieslietu ministrijas rosinātās pārmaiņas ir vērstas uz demokrātiskai un tiesiskai valstij atbilstošas sodu sistēmas ieviešanu, kas koncentrējas uz prettiesiskas rīcības cēloņu novēršanu,» skaidro Tieslietu ministrijā.
Paredzams, ka likumprojekts, pie kura šobrīd strādā Tieslietu ministrija, varētu stāties spēkā no 2020. gada janvāra, bet precīzs termiņš būs atkarīgs no Saeimas lēmuma.
Foto: no «Jelgavas Vēstneša» arhīva