1.9 °C, 4 m/s, 88.9 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāVērtē veselības aprūpes reformu Jelgavā
Vērtē veselības aprūpes reformu Jelgavā
08/06/2018

Veselības nozares sakārtošana valstī noteikta par vienu no šā gada lielākajiem izaicinājumiem un prioritātēm, veselības aprūpei atvēlot vienu miljardu eiro. Pateicoties papildu līdzekļiem, plānots tikt galā ar gadiem samilzušām problēmām: paaugstināt ārstu algas, samazināt gaidīšanu rindā pie speciālistiem, kā arī būtiski paplašināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu klāstu. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv mūsu pilsētas ārstniecības iestāžu vadītājiem jautā, vai viņi savā iestādē jau izjūt veselības aprūpes reformas devumu.

Viena no aktuālākajām problēmām veselības aprūpes sistēmā, kas
briedusi daudzu gadu garumā, ir ārstniecības personu trūkums.
Veselības ministrijas konceptuālajā ziņojumā uzsvērts, ka Latvija
kļuvusi par mediķu donoru, kur ik gadu sagatavo augsti kvalificētu
darbaspēku, tomēr zemā atalgojuma dēļ nespēj to noturēt. Savukārt
tie speciālisti, kuri paliek valstī, labprātāk strādā privātajā
sektorā, tādējādi mediķu trūkums valstī tikai pieaug – esošie
mediķi noveco, bet jaunā paaudze izvēlas strādāt galvaspilsētas
privātpraksēs vai emigrē uz ārzemēm. Lai risinātu jautājumu, šogad
palielināts mediķu atalgojums – šim mērķim atvēlēti 85 miljoni
eiro.

Vēl viens problēmjautājums – veselības aprūpes pakalpojumu
pieejamība un garās rindas pie speciālistiem. Kā norāda veselības
ministre Anda Čakša, šis jautājums atrisināms, palielinot
finansējumu un attiecīgi arī valsts apmaksāto veselības aprūpes
pakalpojumu apjomu. Proti, reformas gaitā veselības aprūpes
pakalpojumi kļūtu pieejamāki lielākam skaitam pacientu – pēc
aplēsēm, tie varētu būt par 380 tūkstošiem pacientu vairāk nekā
pērn. Veselības ministre pauž cerību, ka plānotie pasākumi ļaus
samazināt ambulatoro izmeklējumu un terapijas gaidīšanas rindu
garumu par 40 procentiem, un atzīst, ka pozitīvas tendences esot
jūtamas jau šobrīd – reformas gaitā pie dažāda profila
speciālistiem gaidīšanas rindas esot sarukušas līdz pat 10
dienām.

Tāpat budžetā palielināts valsts apmaksāto veselības aprūpes
pakalpojumu klāsts, ieviešot arī jaunus veselības aprūpes
pakalpojumus. Līdztekus specifiskām transplantācijas un
implantācijas operācijām šogad tiks atvērti 11 diabēta apmācību
kabineti universitātes un reģionālajās slimnīcās. Viens no tiem –
arī Jelgavas poliklīnikā. Tāpat ievērojami tiks papildināts
kompensējamo zāļu saraksts.

 

«Mūsu ārsti jau pirms reformas pelnīja vairāk nekā vidēji
valstī»

Ingrīda Budrēvica, SIA «Medicīnas sabiedrība
«Optima 1»» valdes locekle:

«Veselības aprūpes reforma ir nesusi pārmaiņas, bet ne tik
krasas, kā tika solīts. Mūsu uzņēmumā jau līdz šim bija pieņemts
maksāt tik, cik var, lai nebūtu parādos, – svarīgāk, lai ir
cilvēks, kas ir savā vietā un dara savu darbu. Ārstiem gadu no gada
ir labas algas, un tādi speciālisti kā okulists vai ķirurgs, kuri
strādā pilnu slodzi, jau iepriekš pelnīja vairāk nekā vidēji valstī
šajā specialitātē. Iespējams, tieši šī iemesla dēļ mums ir visi
speciālisti.

Šobrīd darba algu palielinājums medicīnas darbiniekiem ir
ieslēpts manipulāciju cenā – katrai manipulācijai tas ir no 70
centiem līdz 1 eiro. Ņemot vērā, ka ārsti pelna par padarīto, darba
samaksa ir augusi, tomēr minimāli. Un ir kāda nianse, kuru valsts
nav ņēmusi vērā vai arī nav gribējusi uzsvērt. Proti, iepriekš –
2016. un 2017. gadā – mēs saņēmām finansējumu darba samaksas
pieauguma nodrošināšanai. Ņemot vērā, ka ārstiem algas ir labas,
lēmām ar šo pielikumu atbalstīt tos darbiniekus, kam atalgojums ir
mazāks, – vidējo personālu, kas ir māsas, laboratorijas darbinieki
un citi. Gadu gaitā šie cilvēki pierada saņemt par vidēji 80–90
eiro vairāk, taču reformas gads likvidēja šo pielikumu, bet
palielināja algas daļu. Rezultātā cilvēki gaidīja, ka alga tiks
palielināta par 40 procentiem, bet realitātē saņem tikai 20 eiro
vairāk.

Runājot pa rindām – nauda šo jautājumu neatrisinās, jo iestādes
kapacitāte ir tāda, kāda ir. Arī tad, ja mums iedotu vairāk naudas,
mēs esam tik, cik esam. Lielā mērā rindas ir arī ārstu attieksmes
un darba organizācijas jautājums: cik laicīgi es noreaģēju un cik
esmu gatavs darīt papildus. Iespējams, dažreiz pārstrādājamies, bet
vienmēr pieņemam akūtos pacientus – šī iemesla dēļ garu rindu pie
mums nav. Lielākās, kas ir ap 30 dienu, ir pie acu ārsta un
fizioterapeita. Šobrīd par aptuveni vienu diviem eiro augusi arī
valsts apmaksāto aprūpes pakalpojumu cena, tomēr šāds neliels
pieaugums noteikti neveicinās ārstu ienākšanu valsts sektorā.
Meklējot bērnu zobārstu, par to pārliecinājāmies. Braucot uz
zobārstu konferenci, kur bija sastopami arī jaunie speciālisti,
varējām iepazīties ar viņu vēlmēm un iecerēm. Secinājums: jaunie
ārsti nevēlas strādāt reģionā pat tad, ja papildus tiek piedāvāts
dzīvoklis un stipendija. Galvaspilsētas privātpraksē viņi par tādu
pašu darbu saņem divtik. Jāsaprot, ka valsts apmaksāto aprūpes
pakalpojumu tarifs, kas audzis par vienu diviem eiro, nevar būt
salīdzināms ar uzskrūvētajiem izcenojumiem privātajā sektorā. Arī
tie jaunie bērnu zobārsti, kuri tomēr piekrituši strādāt valsts
sektorā, nav noturējušies ilgāk par trim gadiem – iegūstot
nepieciešamo praksi, ārsti aiziet, izveidojot savas privātprakses.
Manuprāt, ir nopietni jāpārdomā valsts politika, ņemot vērā, ka
daudzi jaunie speciālisti mācās par valsts naudu.

Jāpiebilst, ka viens no reformas ieguvumiem, kas šobrīd beidzot
jūtami sācis strādāt, ir e-veselības sistēma. Lai gan sākotnēji
tehnisku iemeslu dēļ tā kavēja ārstu darbu, šobrīd brīžos, kad
tehniskā puse darbojas, strādāt ar to sanāk ļoti raiti. Gaidām
nākamo reformas soli, kad sistēmā varēsim noformēt arī
e-nosūtījumus.»

 

«Potenciālie kolēģi brauc labākas dzīves meklējumos»

Andris Ķipurs, SIA «Jelgavas pilsētas slimnīca»
valdes loceklis:

«Ledus beidzot ir izkustējies, un tas ir pozitīvi, jo līdz šim
veselības aprūpe bija atstāta otrajā plānā. Neskatoties uz to, ka
šobrīd finansējums ir sasniedzis miljardu eiro, jāsaprot, ka
veselības aprūpe ir ļoti dārga. Gadiem investējot par maz,
problēmas nevar atrisināt īsā termiņā.

Viena no aktuālākajām problēmām, kur esam lielas bedres priekšā,
ir kadru trūkums. Piemēram, šobrīd kopumā valstī, ieskaitot dažādu
sociālo un izglītības struktūru darbiniekus, trūkst ap 10 000
medmāsu. Ja gadā tiek apmācītas apmēram 200 māsu – kā šo problēmu
atrisināt?! Tāpat ir ar ārstiem. Šobrīd ne tikai mūsu iestādē, bet
arī citviet varam redzēt, ka vidējais ārstu vecums ir pirmspensijas
vai pensijas gadi. Ļoti daudz jauno ārstu brauc prom, un tas ir
sāpīgi, jo mēs citiem atdodam jau gatavu produktu. Pavisam nesen no
mums aizgāja kolēģe, kura pērn saņēma ārsta sertifikātu. Viņa
aizbrauca uz Londonu, kur viņai nav tiesību strādāt, jo nav
iekļauta ārstu reģistrā, tomēr tik un tā viņai piedāvā darbu ar
atalgojumu, sākot no 4000 britu mārciņām mēnesī, kā arī apmaksātu
dzīvokli, kas ir vēl vismaz pusotrs tūkstotis mārciņu. Ja viņa
strādātu Jelgavā, saņemtu 1259 eiro mēnesī. Un tas ir pie
nosacījuma, ka mēs saviem darbiniekiem maksājam vidēji par 10
procentiem vairāk nekā citviet.

Arī mums reformas gaitā ir procentuāls algu pieaugums. Ja
skatāmies no Ministru kabineta noteikumos paredzētā, algas
palielinājušās par 40 procentiem, tomēr, ja par atskaites punktu
ņemam reālo atalgojumu, kas maksāts gadu gaitā, atšķirība būs
krietni mazāka. Palielinājums ir, tomēr tas nav tiks liels, cik
mediķi gaidīja. Mēs esam saimnieciskās darbības veicēji un jau
gadiem algas maksājam no tā, ko paši nopelnām. Tas ir pamats tam,
kādēļ kadru jautājums mums nav tik sāpīgs kā citās slimnīcās – mums
šobrīd netrūkst vidējā personāla, piemēram, māsu. Grūtības ir tikai
nodrošināt diennakts neatliekamo palīdzību, jo klientu plūsma ir
liela, bet cilvēki nav ar mieru tik smagi strādāt.

Runājot par rindu jautājumu, arī ir virkne problēmu. Uzskatu, ka
kļūda bija izveidot primārās aprūpes modeli ģimenes ārstu
izpildījumā, jo šis princips neattaisno cerības. Proti, vajadzīgajā
brīdī ģimenes ārsts nav pieejams, un cilvēki vēršas slimnīcā, radot
rindas. Vainojams ir arī niecīgais finansējums pie valsts
apmaksātiem speciālistiem, kuri līdz ar to nav ieinteresēti strādāt
valsts sektorā. Piemēram, pieņemot par valsts naudu, ārsts saņem
astoņus eiro, bet privātajā iestādē maksa var sasniegt 30–40 eiro.
Manuprāt, jau sen bija jānodala valsts apmaksātie pakalpojumi,
kurus sniedz valsts un pašvaldības iestādes, un maksas, kuri būtu
privātu sabiedrību ziņā.

Jāatzīst, ka saistībā ar rindu jautājumu arī slimnīcu reforma
nav tā veiksmīgākā. Visās bijušajās rajona slimnīcās bija jāsaglabā
terapeitiskais un neiroloģiskais profils. Citādi šobrīd no 100–110
kilometru attāliem reģioniem mums ved pacientus, kuri tikpat
veiksmīgi varētu ārstēties sev tuvumā esošajās slimnīcās. Mēs varam
tikt galā ar ķirurģisko profilu, traumām, dzemdībām, bet Terapijas
un Neiroloģijas nodaļā gultas dienu noslogojums pārsniedz 100
procentus.

Iespējams, reforma piebremzēs samilzušās problēmas, bet
situācija nemainīsies šogad vai nākamgad – tas ir ilgtermiņa darbs,
kas realizēsies, ja būs ilgtermiņa ieguldījumi.»

 

«Reformas ieguvums – diabēta pacientu mācību kabinets»

Gunta Arnīte, SIA «Jelgavas poliklīnika» valdes
locekle:

«Līdz ar reformas ieviešanu Jelgavas poliklīnikā nodrošināts
diabēta pacientu apmācību kabinets, kas mūsu iestādē kādreiz jau ir
bijis. Par šādu pakalpojumu paši jau vairākkārt bijām domājuši –
bieži vien cilvēks, kuram atklāj cukura diabētu, līdz galam
nesaprot, kādas pārmaiņas tas ievieš viņa dzīvē. Kā ierasts, ārsts
īsi paskaidro vadlīnijas un ierobežojumus, tomēr, kā rāda pieredze,
bieži vien ārsta pieņemšanas laiks ierobežo iespēju izrunāt
nianses. Turpretim diabēta kabinetā vienam pacientam mediķis velta
40–50 minūtes, gan praktiski palīdzot un mācot, kā jāmaina ēšanas
paradumi, kā jāveic procedūras, kā rīkoties krīzes gadījumā un
citas nianses, gan atbalsta morāli, runājot par jaunatklāto
diagnozi. Šobrīd diabēta pacientu kabinets poliklīnikā, tāpat kā
Zemgales Veselības centrā, strādā pusslodzi. Gadā valsts dotē 100
pacientu, kam atklāts cukura diabēts, pieņemšanu. Jau šobrīd
redzam, ka pieprasījums pēc konsultācijām ir – februārī kabinetu
apmeklēja 15 pacienti, martā – jau 19, bet aprīlī – 22. Būtiski, ka
iespēju saņemt konsultāciju izmanto ne vien pilsētnieki, bet arī
pacienti no reģioniem, kur šāds kabinets nav pieejams.

Jāsecina, ka līdz šim reforma kopumā mūsu iestādei nākusi grūti.
Poliklīnikai šogad nav atsevišķa valsts finansējuma darbinieku
darba samaksas nodrošināšanai – algu pieaugums noticis, pateicoties
Ministru kabineta noteikumu grozījumiem par zemākās mēnešalgas
paaugstināšanu, kā arī palielinātajiem tarifiem valsts
apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem. Proti, ārstiem darba
samaksa pieauga, jo palielinājās tarifi, un viņi saņem procentus no
padarītā. Bet māsas vairs nesaņem piemaksas – viņu alga pieaugusi
vai sarukusi, balstoties uz dažādiem kritērijiem, piemēram,
sertifikācija, darba stāžs, slodze. Pieaugums viennozīmīgi ir
nepietiekams un nespēj konkurēt ar privāto sektoru. Ja par piemēru
ņemam sertificētu ķirurģijas māsu, poliklīnikā viņa var nopelnīt no
650 līdz 700 eiro pirms nodokļu nomaksas, bet privātajā sektorā
alga būtu ap 1500 eiro uz papīra. Iespējams, slimnīcas māsām vēl ir
iespēja nopelnīt vairāk, strādājot virsstundas vai nakts dežūras,
bet mūsu iestādes darbiniekiem tādas iespējas nav, jo strādājam
tikai noteiktu darba laiku. Domāju, ka šāda prakse veselības
reformas kontekstā ir nepieņemama, jo, lai, piemēram, māsa
nopelnītu normālu mēnešalgu, kas ir ap 1000 eiro, jāstrādā vismaz
divās darbavietās. Rezultātā darbinieks izdeg, un tas nav
risinājums.

Šis nepietiekamā atalgojuma jautājums tiešā veidā skar arī rindu
jautājumu, jo nav jau speciālistu, kuri gribētu strādāt valsts
sektorā. Runa pat nav par kvotām, jo tās ir pietiekami daudz un
dažkārt pat netiek pārstrādātas, problēma ir speciālistu pieejamībā
un darba laikā – cilvēki strādā tikai dažas reizes nedēļā vai
retāk, pieņemot gan kā valsts apmaksāti, gan kā maksas speciālisti.
Piemēram, endokrinologs Ingvars Rasa poliklīnikā pieņem divas
reizes nedēļā – no pulksten 10 līdz 17 viņš strādā kā valsts
apmaksāts speciālists, bet stundu dienā pieņem par maksu.
Gaidīšanas laiks pie viņa ir ap 110 dienu. Mēs nevaram piespiest
strādāt tikai valsts sektorā, jo jebkurā brīdī speciālists var
atteikties strādāt vispār. Tāpat rindu jautājumā ļoti būtiska ir
konkrētā ārstniecības persona, jo bieži vien pie viena un tā paša
profila speciālistiem rindu ilgums var atšķirties par mēnesi.
Iespējams, līdz ar jūtamām tarifa izmaiņām situācija varētu
mainīties, tomēr šobrīd acīmredzama virzība nav notikusi.»

Foto: no «Jelgavas Vēstneša» arhīva