6 °C, 2.5 m/s, 97.3 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaPrivāto biznesu visvairāk saista ar tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomu
Privāto biznesu visvairāk saista ar tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomu
21/06/2018

«Swedbank» veikusi pētījumu par Latvijas iedzīvotāju domas par sava biznesa uzsākšanu. Gatavību uzdrīkstēties attīstīt biznesu tuvākajā laikā paudusi piektā daļa respondentu. Visbiežāk Latvijas iedzīvotāji savu biznesu plāno uzsākt tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomā.

Konkrētus plānus atvērt savu uzņēmumu jau tuvākā gada laikā pauž
seši procenti uzrunāto Latvijas iedzīvotāju. Aptauja rāda, ka
cilvēki apsver iespēju veidot savu biznesu tirdzniecības jomā. Ir
arī tie, kas vairāk raugās būvniecības un nekustamā īpašuma sektora
virzienā, norāda «Swedbank» mediju attiecību vadītāja Kristīne
Jakubovska.

Līdzīgā iedzīvotāju pētījumā, ko «Swedbank» veica 2012. gadā,
Latvijas iedzīvotāji visbiežāk minēja un biznesa potenciālu
saskatīja citās jomās, pieminot, piemēram, arī kultūru, mākslu,
izklaidi, tirdzniecību, kā arī tūrismu un ēdināšanu. Salīdzinot
abās aptaujās iegūtos datus, lielākais intereses kritums veidot
savu biznesu vērojams izglītības un zinātnes jomā. Tomēr,
neskatoties uz to, pēdējos gados kopumā augusi iedzīvotāju
pārliecība par jauno uzņēmēju spēju radīt dzīvotspējīgas un
inovatīvas biznesa idejas. Šogad uz ideju un drosmes trūkumu
norādīja par astoņiem procentiem mazāk respondentu nekā 2012.
gadā.

Gatavību veidot savu biznesu biežāk jeb 20 procentos gadījumu
pauž vīrieši un 11 procentos gadījumu – sievietes. Vidēji tie ir
gados jauni cilvēki vecumā līdz 35 gadiem, kā arī respondenti ar
vidēji augstiem ienākumiem no 700 līdz 900 eiro mēnesī.  Bet
viskonkrētākie biznesa izveides plāni raksturīgi cilvēkiem, kuriem
jau ir savs uzņēmums vai pieredze vadītāja darbā – šajā grupā
personīgā biznesa izveidi tuvākā laikā apsver 17 procenti uzrunāto
iedzīvotāju. 

Kā galvenos šķēršļus, kas kavē uzņēmējdarbības uzsākšanu,
Latvijas iedzīvotāji min nepietiekamo kapitālu biznesa uzsākšanai
(56 procenti), nepiemērotu ekonomisko situāciju (40 procenti) un
zināšanu trūkumu (25 procenti). Salīdzinot šos datus ar 2012. gadā
veikto aptauju, vērojams uzlabojums kapitāla pieejamības jomā, jo
2012. gadā šo argumentu kā būtisku šķērsli uzņēmējdarbības
uzsākšanai minēja 67 procenti iedzīvotāju.

«Latvija Pasaules Bankas «Doing Business 2018» kategorijā «jauna
biznesa uzsākšana» ieņem 21. vietu. Tas kopumā ir labs rādītājs uz
pasaules valstu fona, iezīmējot – Latvijā ir uzņēmējiem labvēlīga
vide darbības uzsākšanai. Tajā pašā laikā vienmēr ir vieta
pilnveidei, piemēram, ja salīdzinām mūsu kaimiņvalstu sniegumu, tad
Igaunija šajā rādītājā ieņem 12. vietu, savukārt Lietuva – 27.
vietu,» rezumē «Swedbank» uzņēmumu pārvaldes vadītāja Ieva
Vīgante.

Jāpiebilst, ka pētījums par biznesa uzsākšanas plāniem ir
aptauja, kas veikta 2018. gada aprīlī sadarbībā ar «Snapshots»,
aptaujājot vairāk nekā 700 respondentu vecumā no 15 līdz 74 gadiem
Rīgā, citās Latvijas pilsētās un reģionos. Līdzīga aptauja tika
veikta 2012. gada februārī, aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas
iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 60 gadiem.

Foto: rmitenglishworldwide.com