Aizvadītajā nedēļā Jelgavas uzņēmums «Karameļu darbnīca» devās uz vērienīgu pārtikas izstādi Taivānas pilsētā Taipejā, lai prezentētu savu produktu un apzinātu eksporta iespējas. «Pēc izstādes iegūta plaša kontaktu bāze un šobrīd mums būs jāpaveic apjomīgākais darbs, komunicējot ar potenciālajiem sadarbības partneriem,» vērtē uzņēmuma «Karameļu darbnīcas» valdes locekle Ilze Priževoite.
Uzņēmuma pārstāve stāsta, ka Taipejas pārtikas izstāde ir kā pārtikas tirgotāju platforma, kur tiek apzināti tirgū esošie produkti un veidoti jauni kontakti, meklētas sadarbības iespējas. «Mūsu valsts tirgus ir salīdzinoši mazs, tādēļ kā uzņēmēji, saprotam – jāmeklē eksporta iespējas. Līdz šim jau esam izveidojuši bāzi Igaunijā, strādājam, lai ienāktu arī Zviedrijā, bet šovasar pieņēmām izaicinājumu izzināt Āzijas tirgu,» tā I.Priževoite. Viņa norāda, ka Āzijas tirgus ir pārbagāts, tomēr produkti no Eiropas tur ir augstā vērtē, turklāt uzņēmums savu produktu jau sākotnēji prezentēja kā roku darba izstrādājumus, kuri piedāvā kvalitāti, ne kvantitāti.
I.Priževoite stāsta, ka, apzinot eksporta iespējas jebkurā valstī, svarīgi atrast attiecīgu tās valsts aģentu, kas iepazīstinās ar dažādām būtiskām konkrētās vietas niansēm. «Taivānā tas bija īpaši svarīgi, tādēļ laicīgi atradām kompetentu aģentu. Viņš palīdzēja prezentēt produktu un laicīgi pabrīdināja par komunikācijas niansēm. Tā kā vairums iedzīvotāju valstī ir budisti, viņiem pirmā iepazīšanās ir ļoti svarīga. Piemēram, sarunas sākumā nav pieņemts pasniegt savu vizītkarti. Potenciālais sadarbības partneris to pasniedz tikai sarunas beigās un tikai tādā gadījumā, ja patiešām ir noskaņots sadarboties,» norāda uzņēmuma valdes locekle.
Gatavojoties starptautiskajai izstādei, izveidots arī jauns, saprotamāks uzņēmuma zīmols – «Ba ba sweets». «Sapratām, ka starptautiskā vidē izrunāt un skaidrot, kas ir karameļu darbnīca, būs sarežģīti, tādēļ meklējām zīmolu, kas būtu gana viegli saprotams un atmiņā paliekošs. Zīmēto aitiņu, kas rotāja mūsu stendu, kādreiz zīmēja mana meita un reiz netīši sapratām, ka patiesībā, tā ļoti sasaucas ar mūsu ražoto konfekšu formu. Tas ir gana saprotami gan pieaugušajiem, gan bērniem, kas ir viena no lielākajām mūsu mērķauditorijām,» tā viņa.
Rezumējot izstādē redzēto, I.Priževoite atzīst – ir izjustas tās valsts nianses un pieņemti jauni izaicinājumi. «Izstādes gaitā novērojām, ka Taivānas iedzīvotājiem karameles garšo, tomēr daudziem ir nedaudz par saldu. Proti, piedāvājumā vajadzētu ieviest alternatīvus produktus ar minimālu salduma pakāpi. Jāņem vērā arī valsts klimats – karsts un mitrs laiks –, tādēļ tie nevar būt arī ļoti mīksti un kūstoši produkti,» tā uzņēmēja. Viņa uzsver, ka izstādē paguva iepazīties un iegūt daudzus kontaktus, tomēr lielākais darbs vēl ir priekšā – šobrīd ar potenciālajiem partneriem jāpārrunā iespējamās sadarbības iespējas.
Foto: no I.Priževoites arhīva