25.3 °C, 4.3 m/s, 48.3 %

Izstādes

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzstādesMuzejā – porcelāna modes diktētāju darbi
Muzejā – porcelāna modes diktētāju darbi
26/07/2018

«Šajā izstādē galvenokārt vēlējāmies pievērsties personālijām – ne tik daudz apskatot kādu laika posmu, bet konkrētā mākslinieka darbus,» atklāj Rīgas Porcelāna muzeja galvenā krājuma glabātāja Iliana Veinberga. Šodien Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un mākslas muzejā atklāta izstāde «Rīgas porcelāns» – veltījums porcelāna mākslas un ražošanas procesam Latvijā 20. gadsimta otrajā pusē.

Izstāde veidota ar mērķi atklāt Rīgas Porcelāna rūpnīcas
māksliniekus, kuri izstrādāja plaša patēriņa produkcijas formu un
dekoru dizainu, akcentējot personības lomu industriālajā vidē
Latvijā okupācijas periodā. «Pateicamies Jelgavas muzejam par
aicinājumu veidot šeit izstādi. Ceram, ka tā jelgavniekus rosinās
uz Rīgā ražotu porcelānu paskatīties citām acīm. Ne tā, kā mēs to
uzlūkojam ikdienā,» izstādes atklāšanā sacīja Rīgas Porcelāna
muzeja direktore Santa Dobele. Viņa muzeja vārdā Ģederta Eliasa
Jelgavas Vēstures un mākslas muzejam uzdāvināja Rīgas Porcelāna
muzeja izdotās grāmatas.

Ekspozīciju veido deviņu Rīgas Porcelāna rūpnīcas mākslinieku –
Zinas Ulstes, Levona Agadžanjana, Valda De Būra, Taisijas
Poluikēvičas, Beatrises Kārkliņas, Ilgas Dreiblates, Aijas
Mūrnieces, Daces Blūmas un Āra Segliņa – darbi. «Izstādē
izvēlējāmies pievērsties tiem autoriem, kuri visu savu darba mūžu
veltījuši dizainam un ilgus gadus strādājuši Porcelāna rūpnīcā,»
papildina I.Veinberga, kas ir šīs izstādes koncepcijas autore.
Izstādē pārstāvētie autori ir daļa no rūpnīcas dizaineru kodola,
kuri noteica un ietekmēja Rīgas un Latvijas 20. gadsimta otrās
puses porcelāna dizaina stilu.

«Izstādē katra vitrīna veltīta vienam māksliniekam. Vitrīnas
zemākajā plauktā apskatāmi ideoloģiskie darbi, proti, darbi ar
ideoloģisku vēstījumu. Vidējā plauktā – tiražēti priekšmeti, kas
tika nodoti sērijveida ražošanai, bet augšējā plauktā likts fokuss
uz individuālajiem, mākslinieciskajiem darbiem,» stāsta
I.Veinberga. Izstādē iekļautie autori strādāja gan ar formu, gan
dekoru. Laika gaitā katram izkristalizējās savas preferences –
kādam saistošāks šķita tēlniecisks darbs ar formveidi, savukārt
citiem saistošāka šķita apgleznošana un dizaina attīstīšana
rūpnieciski tiražējamiem dekoriem, kopumā atstājot Latvijas dizaina
vēsturei dāsnu tējas, kafijas, pusdienas servīžu, vāžu, krūku,
pelnu trauku, deserta trauku un citu priekšmetu klāstu. Izstādē
skatāmi arī tādi darbi, kuru formu veidojis viens mākslinieks, bet
dizainu – cits. Tā bija iespēja piešķirt jau vairākus gadu desmitus
tiražētam darbam jaunu izskatu.

Jāpapildina, ka Rīgas Porcelāna rūpnīcā 1953. gadā tika
izveidota īpaša struktūrvienība – Mākslinieciskā laboratorija – un
galvenā mākslinieka postenis. Tās mērķis bija centralizēti un
mērķtiecīgi virzīt ražotnes māksliniecisko procesu. Laboratorijā
darbojās mākslinieku štats, kas bija atbildīgs par priekšmetu
formām un to dekoriem, ar kuriem pēc tam asociējās Rīgas Porcelāna
rūpnīca un tās produkcijas stils. Protams, rūpnīcas mākslinieku
štats bija daudz plašāks, nekā izstādei izvēlētie deviņi
autori.

Izstāde «Rīgas porcelāns» Ģederta Eliasa Jelgavas Vēstures un
mākslas muzejā apskatāma līdz 7. oktobrim.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»