20.4 °C, 3.9 m/s, 66.6 %

Izglītība

Inženierzinātnes jau no 1. klases
27/07/2018

No nākamā mācību gada Jelgavas Tehnoloģiju vidusskolā sāks darboties jauna inovatīva interešu izglītības programma – IT/inženierzinātnes –, kurā iesaistīties aicināti skolēni no visām pilsētas izglītības iestādēm. Nodarbības sāksies septembrī, bet jau šobrīd vecāki savus bērnus aicināti pieteikt jaunajā interešu izglītības programmā.

Kā skaidro Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, šis ir
viens no pirmajiem redzamajiem soļiem pretī jaunajai izglītības
satura reformai mūsu pilsētā. «Pašvaldība jau ilgāku laiku strādā,
lai Jelgavā īstenotu izglītības satura reformu, un pavasarī katrai
skolai tika dots uzdevums izvērtēt savas iestādes attīstības
virzienus. Katrai skolai pilsētā ir jāveido savs spēcīgs attīstības
virziens, kas ļautu paaugstināt izglītības kvalitāti Jelgavā un
iekļauties arī valsts kopējā izglītības reformā. Tehnoloģiju
vidusskolai, kas vairāku gadu garumā īsteno informācijas
tehnoloģiju un inženierzinātņu attīstības virzienu, iespējams, šis
uzdevums bija vienkāršāks, jo nevajadzēja domāt jaunu virzienu,
kurā attīstīties. Tieši tāpēc jau pavasarī skola pēc pašvaldības
aicinājuma sāka īstenot pirmo soli – sadarbībā ar Izglītības
pārvaldi izstrādāja jaunu interešu izglītības programmas
piedāvājumu, savukārt pašvaldība no savas puses to finansiāli
atbalstīja, piešķirot līdzekļus programmas mācību materiālu
iegādei, kā arī pedagogu nodrošinājumam. Inženierzinātnes šobrīd ir
vienas no pieprasītākajām darba tirgū, un, attīstot šīs spējas jau
no 1. klases, mēs Jelgavas skolēniem nodrošināsim būtiskas
priekšrocības, vēlāk izvēloties studēt un strādāt šajā nozarē,»
jaunās programmas izveidi pamato A.Rāviņš.

Jāsāk ar zināšanām, nevis tehnoloģijām

Tehnoloģiju vidusskolas direktores vietnieks IT jautājumos un
viens no jaunās interešu izglītības programmas izstrādātājiem
Kaspars Antonevičs uzsver, ka patlaban katra skola var iegādāties
jaunāko 3D printeri un modernākās interaktīvās tāfeles, taču tas
vēl nenodrošina zināšanas informācijas tehnoloģiju vai
inženierzinātņu jomā. «Arī skola ir sava veida biznesa modelis, un
uzskatu, ka tieši tā šobrīd to arī vajadzētu uztvert – ieguldīt
tikai tad, ja zini, ka būs atdeve. Tāpēc pašvaldības aicinājumu
veidot jaunu interešu izglītības programmu uztvērām ļoti nopietni.
Mūsuprāt, ir jāsāk ar plašu redzesloku, izpratni un ieradumu
eksperimentēt, nevis ar jaunākajām tehnoloģijām. Vēlamies panākt,
lai skolēni, darbojoties jaunajā interešu izglītības programmā,
caur informācijas tehnoloģiju un inženierzinātņu prizmu, kas pēc
būtības būs kompetencēs balstīta izglītība, sākotnēji apgūst
pamatiemaņas – spēju darboties komandā, izteikt savu viedokli,
nebaidīties būt radošam, saskatīt lietu likumsakarības –, un tikai
pēc tam, kad skatījums uz pasauli kļuvis plašāks, jaunieši spēs
radīt tās inovācijas, ko no viņiem sagaida darba tirgus vai biznesa
vide.»

Noturēt uzmanību

«Strādājot pie jaunās programmas, sapratām, ka jāatrod veids, kā
noturēt skolēna uzmanību un neļaut apsīkt interesei par tik
sarežģītu zinātni. Mūsuprāt, to var panākt ar nepārtrauktu mainību.
Jaunajā programmā esam paredzējuši, ka audzēkņi katru mēnesi
darbosies citā jomā: septembrī sāksim ar darbu komandā, jo tieši
šīs kompetences mūsdienu darba tirgū ļoti pietrūkst, oktobrī
apgūsim robotiku, novembrī – metāla konstruktorus. Jāsaprot, ka
mūsu uzdevums nav uzreiz radīt šedevrus, bet sākt ar pamatiem.
Šobrīd ne vienam vien bērnam grūtības sagādā satvert sīkās
konstruktora detaļas, jo viņiem ir labi attīstīts īkšķis, ko
veicina regulāra mobilā tālruņa lietošana, bet sīkā motorika jeb
roku pirkstu kustību koordinācija ir ārkārtīgi vāja,» stāsta
K.Antonevičs.

Mainoties tēmām, interešu izglītības programmā mācību gada laikā
skolēni apgūs arī darbošanos ar 3D pildspalvām, droniem,
video­montāžu, atdalot skaņu, dažādus plānus, algoritmu kārtis un
citas tehnoloģijas.

Paplašināt redzesloku un aizraut

Tomēr mainības galvenais mērķis nav izklaide. «Mēs vēlamies
sniegt bērniem praktisku pieredzi, darbojoties ļoti plašā
informācijas tehnoloģiju un inženierzinātņu laukā, veidojot ne
tikai redzesloku, bet arī mudinot tajā atrast savu specifiku
plašajā inženierzinātņu un informācijas tehnoloģiju jomā. Tas ir
tikai normāli, ka sākotnēji visus aizrauj, piemēram, konstruēšana
vai programmēšana, bet pēc pāris mēnešiem izkristalizējas, ka no
grupas tikai trīs vai četri audzēkņi vēlas padziļināti tajā
darboties,» skaidro K.Antonevičs, uzsverot, ka programmas mērķis ir
attīstīt bērnu jaunrades un uzņēmējdarbības prasmes informācijas
tehnoloģiju un inženierzinātņu jomā. «Līdzīgi kā mācību uzņēmumos
skolēni izstrādā savu produktu ne tikai skolā, bet arī ārpus tās,
Tehnoloģiju vidusskola ir gatava piedāvāt savu materiālo bāzi ārpus
šādām interešu izglītības nodarbībām. Tāpat būs pieejamas
informācijas tehnoloģiju un inženierzinātņu pedagogu konsultācijas
gan skolēniem, gan arī vecākiem, kuru atbalsts šajā procesā ir
neatsverams. Tas jauno interešu izglītības programmu paceļ
tehnoloģiju centra līmenī, kur zināšanas var gūt un tehniskās
iespējas izmantot daudz plašāks interesentu loks.»

Izšauta raķete nav tikai blīkšķis

Interešu izglītības programmā skolēni no septembra darbosies
dažādās vecuma grupās – no 1. līdz pat 8. klasei. Uzdevumi
izstrādāti atbilstoši katrai vecuma grupai. «Piemēram, vienā no
mēnešiem šausim raķetes. Šādā veidā atbilstoši katram vecumam
mācīsimies saprast, ka izšauta raķete nav tikai blīkšķis – tas ir
attālums, ātrums, ķīmiskais sastāvs, kas jāņem vērā, raķeti
izgatavojot. Tāpat, piemēram, drons – sākums ir drona iepazīšana,
gatava modeļa palaišana gaisā, bet turpinājums ir saprašana, ka tas
lido par zemu, ka tā celtspēja ir nepietiekama vai baterijas jauda
par mazu… Ja saprotu, ka manam dronam ir četri dzinēji, bet, lai
es paveiktu, ko vēlos, vajadzētu sešus, tad jāsāk domāt, kā pie
tāda drona tikt, – iespējams, es to varu uzlabot pats ar 3D
printeri, un te nu sākas loģiskā domāšana un jau paša radīta
pievienotā vērtība produktam,» skaidro K.Antonevičs, piebilstot, ka
tieši šāda – sākotnēji varbūt rotaļīga, bet vēlāk pēctecīga –
zināšanu ieguve par dažādiem procesiem un likumsakarībām
inženierzinātnēs ļauj tās apgūt jēgpilni. Tad leņķi matemātikā,
spriegums fizikā vai materiāla sastāvs ķīmijā vairs nešķiet kaut
kas abstrakts.

Bite un citas tehnoloģijas

Ar pašvaldības finansējumu Tehnoloģiju vidusskolā būtiski
papildināta materiāli tehniskā bāze jaunās programmas īstenošanai.
«Esam iegādājušies jaunus piecu veidu robotus un 3D printeri, jo
līdzšinējais bija noslogots astoņas stundas dienā piecas dienas
nedēļā, papildināta arī «Lego» bāze,» ieskicē K.Antonevičs,
uzsverot: katra aprīkojuma iegāde rūpīgi izvērtēta. «Latvijas
tirgus ir neliels, tāpēc piegādātāji nesteidz šeit nodrošināt
inovatīvākos risinājumus, bet mēs kā skola nevaram iegādāties
preci, piemēram, ārvalstu interneta veikalos. Šī iemesla dēļ
šovasar liels darbs veikts, lai atrastu kvalitatīvus mācību
materiālus un nodrošinātu, ka tos mums arī piegādā. Ilgs laiks
pavadīts, pētot un izzinot piedāvājumu Eiropā. Piemēram, mums
izdevies iegādāties robotus «Bite», kas līdz šim Latvijā maz
izmantoti, un tie mums piegādāti no Anglijas. Šāds robots ir
piemērots bērniem jau no 1. klases – bērnam programmējot bites
soļus, iespējams veikt visdažādākos uzdevumus. 1. klases līmeņa
uzdevums būtu ieprogrammēt bites darbību tā, ka robots uz alfabēta
paklāja citu pēc cita atrod burtus, kas kopā veido noteiktu vārdu.
Savukārt vecākās klasēs šī paša ražotāja sarežģītāks auto robots
jau pēc noteiktas programmas var, teiksim, zīmēt konkrētas valsts
kartes. Tā programmēšana pāriet citos priekšmetos, ļaujot sasniegt
to, pēc kā mēs tiecamies – paplašināt bērna skatījumu uz lietām,
ļaut izprast, ka inženierzinātnes ir mums visapkārt.»

Mācīsies arī skolotāji

Šobrīd jaunās programmas mācībspēku komandu veido pieci
pedagogi, kuriem arī jaunais mācību gads būs nepārtraukta sevis
pilnveidošana. «Mūsu mērķis ir izglītot ne tikai skolēnus, bet arī
pedagogus. Katrs pedagogs ar savu klašu grupu pavadīs kopā visu
mācību gadu, un tas nozīmē, ka arī katram skolotājam būs jāiziet
cauri visam ciklam un jāspēj aizraujoši pasniegt katru no
nodarbības jomām,» skaidro K.Antonevičs.

Perspektīvā paredzēts, ka šie skolotāji izglītos arī kolēģus no
citām pilsētas skolām, savukārt vasarās notiks atvērtās skolas
nodarbības, kurās zināšanās dalīsies profesionāļi no biznesa vides.
«Mūsu skolā tā nav jauna prakse – to esam īstenojuši jau gadiem.
Piemēram, reizi gadā katrs mūsu skolas priekšmeta skolotājs savu
stundu vada saistībā ar inženierzinātnēm. Vienmēr ir interesanti
vērot, kā, radoši pieejot, skolotājs atrod kopsaucēju starp sportu,
vēsturi, literatūru, ģeogrāfiju un inženierzinātnēm,» saka
K.Antonevičs, piebilstot, ka skolas mērķis ir kļūt par informācijas
tehnoloģiju un inženierzinātņu platformu pilsētā.

Pēc astoņiem gadiem

Šo programmu sekmīgi īstenojot turpmākos astoņus gadus, 1.
klases audzēknis, kurš šoruden iesaistīsies šajā programmā, pēc
astoņiem gadiem to pilnībā būs apguvis. Kādu šo audzēkni pēc šī
laika redz programmas veidotāji? «Tas ir cilvēks, kurš nav pakļauts
pedagogam un pasīvi negaida, ko pedagogs viņam ieliks mutē. Viņš
būs sapratis, kas viņu saista, un mērķtiecīgi uz to strādās. Jā,
viņš būs apēdis pudu sāls, bet arī izanalizējis savas kļūdas. Viņš
spēs kompleksi pielietot savas zināšanas, lai rastu risinājumu
reālās dzīves situācijās, – lūk, tādu mēs gribētu redzēt savu
audzēkni,» aicinot pieteikties jaunajai interešu izglītības
programmai, saka K.Antonevičs.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»