Jelgavas Pašvaldības operatīvās informācijas centrs (POIC) pēc uzņēmuma «Fortum Jelgava» lūguma veicis autotransporta uzskaiti, kas šķērso Rūpniecības ielu pie krustojuma ar Tērvetes ielu. Uzņēmums vēlējās noskaidrot, cik lielā mērā satiksmes intensitāti šajā krustojumā ietekmē biokoģenerācijas stacija un tai pienākošais un no tās aizplūstošais kravas transports. Iegūtie dati liecina, ka darba dienā šo krustojumu šķērso vairāk nekā 10 000 transportlīdzekļu, no kuriem apmēram desmitā daļa ir kravas transports, un mašīnu skaits, kas uz koģenerācijas staciju ved kurināmo un izved no tās pelnus, nepārsniedz trīs procentus no kopējās kravas transporta plūsmas šajā krustojumā.
POIC transporta uzskaiti, atsevišķi izdalot vieglās un smagās automašīnas, veica trīs dienas – darbadienā vasarā un rudenī, lai varētu salīdzināt, vai un kā mainījusies noslodze, kā arī vasaras brīvdienā. Izraudzītie datumi – 26. jūlijs (ceturtdiena), 28. jūlijs (sestdiena) un 1. novembris (ceturtdiena).
Veiktā uzskaite liecina, ka satiksme Rūpniecības ielā ir ļoti intensīva – darba dienā, sākot no pulksten 7, ik stundu pa to pārvietojas vairāk nekā 500 vieglo automašīnu. Šāda satiksmes intensitāte ir novērojama visas dienas garumā – rudenī līdz pulksten 19, bet vasarā – stundu ilgāk. Visintensīvākā satiksme ir rīta stundās, kad iedzīvotāji dodas uz darbu, ved bērnus uz skolu un dodas dienas gaitās, un vakarā, kad atgriežas mājās.
Piemēram, vasarā ceturtdienas rītā no pulksten 7 līdz 8 šo krustojumu šķērsoja 642 automašīnas, bet novembra ceturtdienā tajā pašā laika intervālā – 791, kas ir par 23 procentiem vairāk. Savukārt laikā no pulksten 8 līdz 9 rudenī satiksmes intensitāte pieauga par 32 procentiem, salīdzinot ar vasaru – novembrī šajā stundā krustojumā reģistrētas 758 automašīnas, bet jūlijā 575. Visvairāk automašīnu krustojumu šķērso laikā no pulksten 17 līdz 18 – vasarā tie bija 825 transportlīdzekļi, bet rudenī – 889.
Arī kravas transporta satiksme ir intensīva – darba dienā krustojumu šķērso vairāk nekā 1000 kravas automašīnu. Jūlija ceturtdienā reģistrētas 1339 kravas automašīnas, novembra ceturtdienā – 1167. Vasarā kustība sākas agrāk – jau no pulksten 7, vislielāko intensitāti sasniedzot no pulksten 9 līdz 12. Savukārt novembrī lielākā satiksme reģistrēta no pulksten 8 līdz 12. Maksimālais stundā fiksētais kravas transportlīdzekļu skaits ir 116 – laikā no pulksten 9 līdz 10. «Būvējot jauno koģenerācijas staciju, rūpīgi plānojām kurināmā kravu pievešanu un pelnu izvešanu, lai tā pēc iespējas mazāk apgrūtinātu kopējo pilsētas satiksmi un neradītu sastrēgumus un rindas,» norāda «Fortum Jelgava» valdes locekle Aina Bataraga. Pamatojoties uz uzņēmuma rīcībā esošajiem uzskaites datiem par kravas automašīnām, kas iebrauc un izbrauc uzņēmuma teritorijā, jūlija ceturtdienā tās bijušas 20 automašīnas, novembra ceturtdienā – 32, bet jūlija sestdienā – neviena.
Dati liecina, ka brīvdienā satiksme ir mazāka – sestdienā krustojumu diennakts laikā šķērsoja 8251 vieglā automašīna un 366 kravas transportlīdzekļi. Visintensīvākā satiksme novērota no pulksten 10 līdz 14, bet liela aktivitāte bijusi arī laikā no pulksten 6 līdz 7. Vislielākais vieglo automašīnu skaits reģistrēts laika posmā no pulksten 13 līdz 14 – 685 transportlīdzekļi, savukārt visvairāk kravas automašīnu reģistrētas laikā no pulksten 6 līdz 7 – 56 mašīnas.
Pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs uzsver, ka Rūpniecības iela ir tranzītiela, kas novada kravas transportu no pilsētas centra, tāpat šo ielu daudzi izmanto kā apvedceļu, dodoties uz Rīgu, piemēram, no Svētes, Tērvetes, Dobeles. «Šobrīd Jelgavā nav citu alternatīvu, kā tranzītam apbraukt pilsētas centru, tāpēc Rūpniecības iela ir ļoti noslogota. Jārēķinās, ka, pieaugot transportlīdzekļu skaitam un attīstoties ekonomikai, satiksmes intensitāte varētu kļūt vēl lielāka,» viņš rezumē.
Jāpiebilst, ka visnoslogotākais Jelgavā ir Lielās ielas un Jāņa Čakstes bulvāra krustojums, ko dienā šķērso vidēji ap 38 000 automašīnu.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»