Šodien svinīga atmosfēra valdīja Jelgavas dzelzceļa stacijā, kur tika atzīmēta dzelzceļa līnijas Jelgava–Rīga 150. dzimšanas diena. «150 gadus atpakaļ gan šī bija Mītava–Rīga dzelzceļa līnija. Pa šiem gadiem daudz kas ir mainījies, taču svarīgākais – tai vienmēr ir bijusi nozīmīga loma gan pasažieru, gan kravu pārvadājumos,» svinīgajā uzrunā atzina valsts akciju sabiedrības «Latvijas dzelzceļš» prezidents Edvīns Bērziņš. Apliecinājums tam ir tas, ka gada laikā tieši šajā maršrutā tiek pārvadāti teju trīs miljoni pasažieru. Jāpiebilst, ka svētku dienā vēl līdz pulksten 17 ikvienam interesentam ir iespēja bez maksas apmeklēt Latvijas Dzelzceļa muzeja Jelgavas ekspozīciju Stacijas ielā 3.
To, ka šī dzelzceļa līnija ir ļoti nozīmīga, atzina arī Jelgavas domes priekšsēdētājs Andris Rāviņš, uzsverot, ka dzelzceļš vienmēr ir bijusi tā artērija, kas jāuztur labā kvalitātē un nekad nevar aizmirst par drošību.
Svētku reizē jelgavnieki izmantoja ekskluzīvo iespēju, apskatīt un arī iekāpt jaunākajā un modernākajā «Latvijas dzelzceļa» lieljaudas kravu pārvadājumu dīzeļlokomotīvē «2M62UM». Modernā lokomotīve ražota tepat Latvijā, un šobrīd «Latvijas dzelzceļa» rīcībā ir 12 tādas. «Tas ir mūsu lepnums, jo to salikuši mūsu pašu inženieri. Tās 12 lokomotīves, kas jau tiek ekspluatētas gandrīz divus gadus, jau ir labi pastrādājušas – to kopējais noskrējiens šobrīd pārsniedz miljonu kilometrus, kas ir salīdzināms ar 25 reizēm apkārt zemeslodei,» tā E.Bērziņš. «Latvijas dzelzceļa» pārstāvis Toms Altbergs klātesošajiem stāstīja, ka jaunā lokomotīve būvēta uz vecās lokomotīves rāmja un riteņiem, bet dzinējs un elektroiekārtas tajā ir pilnīgi jaunas. Šai lokomotīvei ir par 20 procentiem zemāks degvielas patēriņš un eļļas patēriņš divreiz mazāks nekā citām lieljaudas lokomotīvēm. Kopumā «Latvijas dzelzceļam» būs 14 šāda tipa lokomotīves, kuru kalpošanas termiņš paredz veikt kravu pārvadājumus vēl 30 gadu garumā.
«Patiesībā esam ļoti pārsteigti, jo šķita, ka lokomotīves vadītājam kabīnē ir jābūt daudz vairāk visādām podziņām un slēdžiem. Izrādās, ka arī vilcienam ir kruīzkontrole,» pēc jaunās lokomotīves apskates sacīja jelgavniece Kristīne, kura pasākumu apmeklēja kopā ar dēliem Raivo un Gustavu. Ģimene atzina, ka viņu mērķis šodien bija izmantotu lielisko iespēju un iekļūt vilciena vadītāja kabīnē, kas ikdienā nav pieejama. «Interesanti paskatīties, kā izskatās vilciena vadītāja kabīnē. Mums jau šķiet, ka viss izdarīts tā, lai vadītājs justos labi. Motortelpa gan ļoti liela un iespaidīga,» pēc jaunās lokomotīves apskates sacīja mamma Iveta, 13 gadus vecais Raivo un deviņus gadus vecā Madara.
Tāpat interesentiem šodien bija iespēja doties ekskursijā uz bijušo Jelgavas lokomotīvju depo, kas ikdienā nav pieejams. Tajā varēja apskatīt un drosmīgākie arī uzrāpties uz vecākā eksponāta – 1942. gadā būvētās tvaika lokomotīves, kā arī iekāpt vilciena vagonā, kas būvēts 70. gados un tika izmantots dienesta braucieniem, nodrošinot komfortablus braukšanas apstākļus. «Esam jelgavnieki un regulāri apmeklējam pilsētas apskates objektus. Dzelzceļa muzejā līdz šim ir būts, bet vēsturiskajā depo – nē, tāpēc izmantojām doto iespēju,» saka jelgavnieku Jansonu ģimenes mamma Ieva, piebilstot, ka tālu ceļu ar vilcienu nav mērojuši, tāpēc bērniem interesanti redzēt vilciena vagonu ar gultām. Viņi līdz šim braukuši tik ar vilcienu uz Rīgu.
Vēl līdz pulksten 17 apmeklētājus gaidīs Latvijas dzelzceļa muzeja Jelgavas ekspozīcija. Šodien ieeja muzejā ir bez maksas. Interesenti šeit var uzzināt visu par stacijas dežuranta darbu un izmantotajām ierīcēm, apskatīt dzelzceļa maketu, kā arī iepazīt Jelgavas dzelzceļa mezgla vēsturi.
Dzelzceļa līnija Rīga–Jelgava tika atklāta 1868. gada nogalē. Šai līnijai ir bijusi būtiska nozīme dzelzceļa attīstībā pusotra gadsimta garumā, un tās loma ik gadu palielinās, sniedzot nozīmīgu ieguldījumu jelgavnieku un rīdzinieku savstarpējās mobilitātes veicināšanā. Pasažieru skaits, kas mēro ceļu starp Rīgu un Jelgavu, arvien pieaug, un braucienu skaits šajā maršrutā strauji tuvojas trim miljoniem gadā.
Foto un video: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»