17.1 °C, 2.6 m/s, 85.6 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaSkolēnu produkti – praktiski un ar savu filozofiju
Skolēnu produkti – praktiski un ar savu filozofiju
23/01/2019

Koka tauriņi, plīša apmetņi, prāta spēles, personalizēti kalendāri, laistīšanas sistēma, koka plaukti, ekoloģiska kosmētika un zīmēšanas iekārta – tie ir tikai daži produkti, ko šodien vairāk nekā 80 skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) pārstāvji prezentēja «Junior Achievement Latvija» SMU reģionālā gadatirgū «Cits bazārs» Jelgavas tirdzniecības centrā «Pilsētas pasāža».

Pasākumā piedalījās 82 SMU – puse no dalībniekiem bija no
Jelgavas pilsētas izglītības iestādēm, savukārt pārējie dalībnieki
pievienojās no Rīgas, Mārupes un arī Kandavas izglītības iestādēm.
«Esmu pārsteigta, cik dažādas ir jauniešu idejas – tie ir gan
produkti ar savu filozofiju, gan arī ļoti tehniski un praktiski
izstrādājumi,» vērtē SMU gadatirgus žūrijas locekle Latvijas
Zinātņu akadēmijas akadēmiķe Baiba Rivža.

Vairāki SMU, kuru produktu «odziņa» bija īpašs stāsts un sava
filozofija, iestājās par dabai draudzīgiem risinājumiem. Piemēram,
SMU «Otrreiz» pārstāvēm rūp «fast fashion» jeb «ātrās modes»
industrijas radītais posts videi. Šajā industrijā tiek izmantots
poliesters, kas ir vidi piesārņojoša plastmasa. «Vēlamies uzlabot
aprites ekonomiku, piedāvājot iegādāties pārstrādātus batikotus
kreklus ar īpašu dizainu,» stāsta uzņēmuma pārstāve Paula Adele
Purava no Rīgas Kultūru vidusskolas. Bet SMU «Wucco» piedāvāja
iegādāties stikla kaklarotu, kurā aug neliela dillīte. «Tiklīdz
vāciņš tiek atvērts, tā novīst. Tas rosina cilvēkus domāt par to,
cik piesārņots ir mūsu gaiss,» teic uzņēmuma pārstāvis Arnolds
Rudenko, uzsverot: ar šādu kaklarotu var pievērst uzmanību vides
piesārņošanas problēmai un aicināt domāt «zaļi». Tāpat piedāvājumā
bija arī ekoloģiska kosmētika, ziepes un sveces, kā arī senioru
apgleznotas krūzītes, ko tirgoja sociālā SMU pārstāves.  

Tāpat tirdziņā tika piedāvāti praktiski risinājumi jauniešu
ikdienas problēmjautājumiem. Piemēram, SMU «Wheelift» prezentēja
īpašu novietni slēpēm vai velosipēdam. «Ikdienā dodos uz skolu ar
velosipēdu, bet mājās tam īsti nav vietas, jo dzīvoju nelielā
dzīvoklī. Ar domubiedriem izdomājām risinājumu – novietot
velosipēdu īpašā veidā, ekonomējot vietu dzīvoklī. Vēlāk atskārtām,
ka šāda novietne nav pieejama Latvijas tirgū un var būt saistoša
arī citiem,» vērtē SMU pārstāve Kitija Koroševska. Bet puiši no SMU
«Aktīvā Mītava» izdomājuši veidu, kā jauniešiem pavadīt brīvo
laiku. «Jābeidz sēdēt internetā un jāizkustas. Piedāvājam
orientēšanās spēles un saliedēšanas pasākumus jauniešiem. Pie
reizes esam iekļāvuši Jelgavas zīmīgākos objektus, lai varētu labāk
iepazīt mūsu pilsētu,» norāda uzņēmuma pārstāve Anna Lūsiņa. Tāpat
tirdziņā jaunieši piedāvāja iegādāties cirkuli bez adatas, telefona
turētājus, personalizētus kalendārus, kartītes, spogulīšus ar
«kabatiņu», pledus, kas izstrādāti kā apmetņi, un citas praktiski
pielietojamas lietas.

Daudzi produkti tirdziņā bija jaunums, tomēr tika piedāvāti arī
jau zināmi, bet uzlaboti produkti. Piemēram, SMU «Braincrack»
piedāvāja iegādāties 10 veidu koka prāta spēles. «Pērn mums
piedāvājumā bija sešas, bet mēs krietni uzlabojām produktu –
pievienojām uz katra savu logo, kā arī izstrādājām vēl četru dažādu
sarežģītības pakāpju spēles. Drīzumā būsim pieejami arī
internetveikalā,» tā SMU pārstāvis Mārtiņš Dunajevs. Vienlaikus
produktu sortimentu paplašinājuši arī puiši no SMU «Cozyfunbag» –
ja pērn viņi piedāvāja iegādāties krūzīšu paliktni, kas ļauj turēt
krūzi uz dīvāna un tā nenoslīd, tad šobrīd piedāvājumā ir turētāji
arī uzreiz divām krūzēm, turētāji vīna glāzēm, kā arī īpaši konusi,
kas pilda dizaina garšvielu turētāja un vāzes funkcijas.

Jāpiebilst, ka pasākumā SMU pārstāvjus vērtēja arī žūrijas
komisija – pilsētas uzņēmēji, pilsētas pašvaldības un «Swedbank»
pārstāvji, kā ekonomikas un uzņēmējdarbības jomas pārstāvji valsts
iestādēs. «Skolēnu idejas ir daudzpusīgas, gudras un praktiskas –
par to nav šaubu. Turklāt viņiem ir ne vien entuziasms izstrādāt
produktus, bet arī prasme tos reklamēt, izmantojot platformas
tiešsaistē. Jāatzīst gan, ka vairāk būtu jādomā arī par nākotnes
izaicinājumiem un savu ideju realizēšanai jāmeklē finansējums vai
partneris,» vērtē SMU gadatirgus žūrijas locekle «Swedbank»
pārstāve Daiga Rožkalne.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»