16.2 °C, 4 m/s, 84.9 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaJelgavas skolu direktoru viedokļi par skolu tīkla attīstību
Jelgavas skolu direktoru viedokļi par skolu tīkla attīstību
07/02/2019

Šobrīd izglītības iestāžu vadītāju un Izglītības pārvaldes piedāvātais Ilgtspējīga Jelgavas pilsētas skolu tīkla izveides pasākumu plāns ir iesniegts pašvaldībā. Savukārt pašvaldība sagatavos lēmumprojektu par pilsētas skolu tīkla attīstību, kas būs jāskata Jelgavas domes deputātiem – vispirms februāra domes komiteju sēdēs, bet gala lēmums būs jāpieņem Jelgavas domes sēdē 28. februārī. Kādi ir skolu direktoru viedokļi par skolu tīkla attīstību?

«Mēs gaidām domes
lēmumu»

Juris Skrupskis, Jelgavas 3.
sākumskolas direktors:

«Skolu direktoru vairākuma atbalstītais skolu
tīkla attīstības scenārija B variants ir loģisks un ekonomiski
pamatots. Jāsaprot, ka pilsētas skolās ir 1000 brīvu vietu, līdz ar
to viena bērna izglītības izmaksas ir augstas, un tā ir nodokļu
maksātāju nauda, kas tiek tērēta izglītības iestāžu uzturēšanai.
Skolu tīkla sakārtošana ir nepieciešama. Kāpēc B variants? 5.
vidusskola un 2. pamatskola atrodas līdzās viena otrai, bet
Pārlielupē ir tikai viena mazākumtautību skola. Ņemot vērā to, ka
Pārlielupē joprojām ir augsts pieprasījums pēc mazākumtautību
izglītības programmām, variants, kurā katrā upes krastā tiek
saglabāta viena mazākumtautību skola, ir optimāls.

Esam gatavi un piekrītam arī stratēģijas
izstrādātāju piedāvājumam, ka Jelgavas 3. sākumskola pakāpeniski
kļūst par Jelgavas Centra pamatskolu, sākot ar bērnu uzņemšanu 7.
klasēs. Mūsu skolas kapacitāte ļauj uzņemt vairāk audzēkņu, un
tendences apliecina, ka pilsētā tuvākajos gados 7.–9. klašu posmā
sāks pietrūkt vietu. Protams, lai īstenotu šādas izmaiņas, būs
jāizstrādā jauns skolas nolikums, jāmaina skolas nosaukums,
jālicencē jaunas izglītības programmas – tam visam esam gatavi,
taču tas prasa noteiktu laiku, tāpēc gaidām domes lēmumu par
izmaiņām skolu tīklā.

Nozīmīgākais darbs, kas šādā variantā skolai
būs jāpaveic, – jāpiesaista fizikas un ķīmijas priekšmetu pedagogi,
kas sākumskolā nav nepieciešami, jo šos priekšmetus sāk pasniegt no
8. klases. Taču arī šajā gadījumā mums būs divi gadi, lai šim
procesam sagatavotos, un tas ir pietiekami.»

 

«Esam gatavi uzņemt
2. pamatskolas audzēkņus»

Natela Seļiščeva, Jelgavas 5.
vidusskolas direktore:

«Vienmēr jāatceras: gan skolai, gan
skolotājam ir jāstrādā bērna interesēs. Tāpēc, arī vērtējot
gaidāmās izmaiņas pilsētas skolu tīklā, pirmkārt jādomā par to, lai
ieguvējs būtu skolēns. Plānotās pārmaiņas, manuprāt, ir saprotamas
un pamatotas. Visbūtiskākās izmaiņas pilsētā paredzētas skolās, kas
īsteno mazākumtautību programmas, un tas ir likumsakarīgi, jo jau
šobrīd visas trīs skolas nav aizpildītas. Mazākumtautību izglītības
programmās tuvākajos gados pakāpeniski tiek palielināta mācība
satura apgūšana latviešu valodā – no 50 līdz 80 procentiem
pamatskolas klasēs, un eksāmenus skolēni kārtos latviešu valodā.
Savukārt vidusskolā visa mācību viela pakāpeniski jau būs jāapgūst
tikai latviešu valodā, ikdienas un valsts pārbaudījumus skolēni
kārtos latviešu valodā. Tāpēc pieļauju, ka skolēnu skaits šajās
klašu grupās nākotnē mazākumtautību skolās varētu vēl sarukt, bet
neizslēdzu, ka, nodrošinot kvalitatīvu izglītību latviešu valodā un
saglabājot skolēniem iespēju labā līmenī apgūt mazākumtautību
(krievu valodas) programmas, tās būs pieprasītas. Tieši domājot par
to, lai ērtāk būtu skolēniem, manuprāt, variants, kurā tiek
saglabāta iespēja mazākumtautību izglītības programmās mācīties gan
Pārlielupē, gan pilsētas centrālajā daļā, ir vispārdomātākais. Šādā
variantā esam gatavi savā skolā uzņemt 2. pamatskolas sākumskolas
klašu skolēnus.

Vēlos uzsvērt, ka 5. vidusskolā skolēni tiek
uzņemti bez iestājpārbaudījumiem, arī sekmju izraksts netiek
vērtēts. Vienīgais nosacījums ir vecāku izvēle. Tāpat, ja
akcentējam bērna intereses, īpaši sākumskolas klasēs skolēnam
psiholoģiski ļoti svarīgs ir viņa skolotājs – klases audzinātājs –,
tāpēc, lai izvairītos no pārmaiņu radīta stresa, vislabākais
variants būtu, ja uz vienu vai otru skolu pārceltos visa klase kopā
ar savu skolotāju, līdz ar to būtu vieglāka adaptācija. Tādā
gadījumā skolēniem mainītos tikai mācību vide. Protams, šādu
jautājumu var izlemt tikai konkrētās klases skolēnu vecāki kopā ar
skolotāju.

Jāatzīst, ka pēc jau publiskotās informācijas
par iespējamo skolu tīkla attīstību 5. vidusskolā ir vērsušies
vecāki, lai noskaidrotu interesējošos jautājumus. Mēs atbildam uz
katra vecāka jautājumiem un esam gatavi sadarbībai. Tāpat sadarbība
būs jāturpina skolu direktoriem, kad Jelgavas dome pieņems
lēmumu.»

 

«Skola nav
ēka»

Ilze Vilkārse, Jelgavas Spīdolas
Valsts ģimnāzijas direktore:

«Mūsu skola kā neviena cita zina, ko nozīmē
pārmaiņas, jo esam piedzīvojuši septiņas dažādas ēkas. Taču es
vienmēr uzsveru, ka skola nav ēka – skola ir gars un idejas, skolas
kolektīvs ir tas, kas uztur un rada vidi, lai skolēns vienmēr
zinātu, ka ir vieta, kur viņš tiek gaidīts. Mēs jau ļoti sen
vēlamies jaunas telpas, jo esošās ne tikai neatbilst normatīviem,
bet arī ierobežo mūs attīstīties. Protams, mēs priecātos par jaunas
skaistas skolas uzbūvēšanu, taču arī saviem skolēniem stāstu, ka
tad, ja ģimenei pieder trīs dzīvokļi, no kuriem viens stāv tukšs un
tam ilgstoši nevar atrast īrnieku, jādomā, vai tas ģimenei ir
izdevīgi. Nez kāpēc tad, kad tas skar paša maku, mēs to izprotam,
bet tad, kad runājam par pašvaldības budžetu, uz lietām raugāmies
citādi. Manuprāt, domājot par pilsētas skolu tīkla attīstību, nevar
atrauti skatīt vienas skolas vajadzības – ir būtiski redzēt
kopainu, skatīties plašāk un domāt ilgtermiņā. Pilsētas skolu tīklā
pārmaiņas ir nepieciešamas, jo skolu noslodze ir nevienmērīga.
Tāpat, mūsuprāt, būtiski ir Pārlielupē saglabāt mikrorajona nozīmes
pamatskolu, tāpēc arī mēs atbalstījām variantu, kas paredz apvienot
6. vidusskolu un 2. pamatskolu.

Domājot par gaidāmajām pārmaiņām mūsu skolai,
daudz būtiskāka par ēkas maiņu ir vēlme attīstīties un piedāvāt
skolēniem arvien kvalitatīvāku izglītību. Tieši tāpēc esam
apņēmušies piedāvāt starptautiskā bakalaurāta programmu. Doma par
šādu programmu mums bija jau sen, taču šķita, ka neesam tai gatavi,
jo šajā programmā liela daļa priekšmetu jāpasniedz angļu valodā.
Taču ir notikusi pedagogu paaudzes maiņa, un jau šobrīd varam
nodrošināt sešu priekšmetu pasniegšanu angļu valodā. Tāpēc arī esam
izvirzījuši mērķi tuvāko divu gadu laikā skolā sertificēt
starptautiskā bakalaurāta programmu un piedāvāt to apgūt saviem
skolēniem.»

 

«Neesmu pret skolu
tīkla sakārtošanu»

Ināra Keiša, Jelgavas 2. pamatskolas
direktore:

«Neesmu pret skolu tīkla sakārtošanu, esmu
par izaugsmi un attīstību. Taču jautājums ir par to, ka, sakārtojot
un attīstot, nedrīkst iznīcināt kaut ko labu. Arī es strādāju skolu
direktoru un Izglītības pārvaldes darba grupas sanāksmēs, kurās
vairākums atbalstīja mūsu skolas pievienošanu 6. vidusskolai. Es
cienu vairākuma viedokli un arī to, ka man ir iespēja paust savu
viedokli.

Diemžēl mūsu skola nevar atbalstīt šādu
attīstības scenāriju, jo tas nozīmē, ka 2. pamatskola tiek
iznīcināta, piedāvājot skolēniem mācīties citās pilsētas izglītības
iestādēs. Manuprāt, šobrīd šis process ir sasteigts. Ja diskusijas
notiktu nesteidzīgi, tad, iespējams, varētu rast arī citus
risinājumus, kas mūsu skolai ļautu turpināt strādāt. Vai, manuprāt,
labāks risinājums būtu, ja Pārlielupē tiktu likvidēta
mazākumtautību skola? Es teiktu, ka nevajag strēbt karstu.»

 

«Vidusskolas klasēs
skolēnu skaits sarūk»

Ilze Arbidāne, Jelgavas 6.
vidusskolas direktore:

«Ja pamatskolas klašu grupā mūsu skolā
audzēkņu skaits ir stabils, tad vidusskolā tas gadu no gada
samazinās, tāpēc, izvērtējot skolu attīstību ilgtermiņā, arī
mūsuprāt ir loģiski, ja pilsētā tiek saglabāta viena mazākumtautību
vidusskola, kas šajā gadījumā ir 5. vidusskola.

Mūsu pamatskolas skolēni lielākoties dzīvo
mikrorajonos ap 6. vidusskolu, un, tā kā arī Izglītības likums
nosaka, ka sākumskolas audzēkņiem ir jānodrošina iespēja mācīties
dzīvesvietai tuvākajā skolā, arī mēs, skatoties uz pilsētas kopējo
skolu tīklu, atbalstījām variantu, kas paredz apvienot mūsu skolu
un 2. pamatskolu, jo šādā veidā gan Pārlielupes mazākumtautību
bērniem, gan centra bērniem ir nodrošināta iespēja mācīties tuvāk
dzīvesvietai, jo abos upes krastos tiek saglabāta mazākumtautību
skola.»

 

«Pārmaiņām esam
gatavi»

Edīte Bišere, Jelgavas Amatu
vidusskolas direktore:

«Mēs jau esam tikušies ar Jelgavas Vakara
(maiņu) vidusskolas direktori, tāpat tiksimies ar katru skolas
pedagogu un audzēkņiem, lai individuāli un detalizēti pārrunātu
paredzamo abu skolu apvienošanu.

Gaidāmās pārmaiņas mūsu skolai nav nekas
jauns, jo jau deviņus gadus Amatu vidusskola saviem audzēkņiem
piedāvā apgūt arī vispārizglītojošos priekšmetus, rezultātā ļaujot
iegūt pamata vai vidējo izglītību. Tāpēc, tiklīdz dome pieņems
lēmumu, mēs būsim gatavi skolu apvienošanai. Jelgavas Vakara
(maiņu) vidusskolas audzēkņiem izmaiņas mācību procesā nebūs, jo
mācību darbu varam organizēt līdzīgi tam, kā tas skolā noticis līdz
šim. Mainīsies tikai ēka, kur mācības notiks.

Tāpat vakarskolas audzēkņiem esam gatavi
piedāvāt vienlaikus ar vispārējo izglītību iegūt arī
profesiju.»

Foto: no «Jelgavas Vēstneša» arhīva