Šis ir pirmais gads, kad saistībā ar pērn īstenoto nodokļu reformu teju ikvienam Latvijas iedzīvotājam būs jāiesniedz gada ienākumu deklarācija. Par būtiskākajām izmaiņām likumdošanā, gada ienākumu deklarācijas iesniegšanas kārtību, kā arī niansēm, kas saistītas ar attaisnoto izdevumu atgūšanu, šodien seminārā Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centrā (ZRKAC) jelgavniekus informēja Valsts ieņēmumu dienesta (VID) speciālisti. Tāpat eksperti stāstīja par izmaiņām, ar kurām jārēķinās ceļotājiem un sūtījumu saņēmējiem, ja Lielbritānija izstāsies no ES.
Uz semināru ieradās kopumā ap 60 interesentu – jaunās māmiņas, pensionāri, grāmatveži, kā arī daudzi citi jelgavnieki. Aktuālākais un apspriestākais jautājums pasākumā bija 2018. gada ienākumu gada deklarācijas aprēķins. Jelgavnieki vēlējās noskaidrot – kādēļ par pērno gadu var rasties nodokļu piemaksa vai pārmaksa? Kāda ir aprēķina formula un kā nākotnē nepieļaut tādu situāciju? VID Nodokļu pārvaldes pārstāve Diāna Cīrule skaidroja, ka izmaiņas saistītas ar nodokļu reformu un aprēķinu ietekmē vairāki faktori.
2018. gadā līdz ar nodokļu reformu tika ieviests diferencētais neapliekamais minimums, kas nosaka – ja cilvēka ienākumi pārsniedz 12 000 eiro gadā, neapliekamo minimumu nepiemēro. Ir gan būtiska nianse – prognozēto neapliekamo minimumu, kuru aprēķinos izmanto grāmatvedis, VID nosaka automātiski divas reizes gadā. Tomēr pēc gada ienākumu deklarācijas nodošanas, kad jau ir noskaidroti faktiskie ieņēmumi, tiek precizēts faktiskais neapliekamais minimums un tas var atšķirties no prognozējamā. Jo īpaši gadījumos, kad ienākumi ir palielinājušies vai sarukuši. Nepieciešamība piemaksāt trūkstošo nodokļu daļu var rasties gadījumos, ja iedzīvotāji, kuriem iepriekš nav bijuši ienākumi, sāka saņemt atalgojumu, piemēram, māmiņas, kuras atgriezās darbā, vai personas, kuras nesen uzsāka darba gaitas.
Tāpat piemaksa vai pārmaksa var izveidoties, ja daļai gada ienākuma ir jāpiemēro augstāka likme. Proti, kopš 2018. gada Latvijā ir trīs nodokļa likmes – 20 procenti gada ienākumiem līdz 20 004 eiro, 23 procenti ienākumiem virs 20 004 eiro un līdz 55 000 eiro, kā arī un 31,4 procenti ienākumiem virs 55 000 eiro gadā. Piemēram, cilvēka algas grāmatiņa bijusi iesniegta pie pamata darba devēja un šai algai piemērota 20 procentu likme, bet patiesībā cilvēks ir nodarbināts vēl arī citās darba vietās un viņam ir vēl papildu ienākumi – šajā gadījumā ienākumu apmērs ir lielāks, pārsniedz 20 004 eiro gadā, un par pārsniegto summu jau jāmaksā nodokļa likme 23 procentu apmērā. Arī šajā gadījumā būs radies nodokļa parāds. Šādas situācijas visbiežāk var rasties personām, kurām ir vairāki ienākumu avoti, tostarp iedzīvotājiem, kuri papildus darba algai saņem autoratlīdzību vai pensiju. «Vislabākais veids, kā nodokļu starpību nepieļaut turpmāk, ir pastāvīgi sekot līdzi saviem ieņēmumiem Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS),» teic D.Cīrule.
Jāpiebilst, ka gada ienākumu deklarāciju iesniegšana sāksies 1. martā. VID veiks aprēķinus visām fiziskajām personām, un nodokļu maksātājs EDS pēc 1. marta redzēs, kāda ir viņa nodokļa bilance. Gadījumā, ja izveidojies nodokļa parāds, gada ienākumu deklarācija būs obligātā kārtībā jāiesniedz līdz 1. jūnijam, bet trūkstošā summa jāapmaksā līdz 16. jūnijam. VID speciāliste skaidro, ka nodokli var samaksāt vairākos maksājumos, ja piemaksa ir lielāka par 640 eiro. Ja summa mazāka, nodokļa maksājumu var veikt vienā reizē. Varēs arī lūgt pagarināt samaksas termiņu. Savukārt iesniegt deklarāciju, lai atgūtu pārmaksāto nodokļus, varēs turpmāko trīs gadu gaitā.
Viens no jelgavniekus interesējošiem jautājumiem seminārā bija arī 2018. gada medicīnas un izglītības attaisnoto izdevumu normas. Kā norāda D.Cīrule, arī šajā kategorijā notikušas izmaiņas. «Par 2018. gadu var deklarēt 600 eiro izdevumus par sevi un tikpat par katru ģimenes locekli. Taču ar nosacījumu, ka attaisnotie izdevumi nepārsniedz 50 procentus no strādājošā gada apliekamajiem ienākumiem,» viņa skaidro, papildinot: šajā summā iekļaujas visa veida attaisnotie izdevumi – vizītes pie ārstiem speciālistiem, analīzes, zobārsta pakalpojumi, maksa par augstskolu, interešu izglītības pulciņiem. Vairākas jelgavnieku ģimenes interesējās par čeku iesniegšanas procesu un veidu, kā iespējams pierādīt pulciņa apmaksu, ja to veica vecāki. D.Cīrule skaidroja, ka šajā gadījumā pašiem vecākiem ir jābūt gudrākiem – maksājuma uzdevumā vienmēr jānorāda maksājuma mērķis, bērna vārds un uzvārds. Tāpat jākontrolē, lai maksājuma kvītīs tiek minēts bērna, ne vecāku vārds. Jāpiebilst, ka izmaiņas ir arī attaisnoto izdevumu pārcelšanas termiņos. Līdz 2018. gadam attaisnotos izdevumus pārcēla par pieciem gadiem uz priekšu, savukārt no pērnā gada tie tiks pārcelti par trīs gadiem.
Būtiski uzsvērt, ka attaisnoto izdevumu maksājumu čekus par ārstniecību un izglītību Valsts ieņēmumu dienestam var aizsūtīt jau pirms deklarācijas iesniegšanas. Šogad to ērti iespējams paveikt īpašā aplikācijā «Attaisnotie izdevumi».
Jāpiebilst, ka jelgavnieki var vērsties pēc palīdzības ne vien pa konsultatīvo tālruni 67120000, bet arī VID Nodokļu pārvaldes Klientu apkalpošanas daļas 4. nodaļā Lielajā ielā 6 – tur šogad pieejami trīs datori, kur var ar darbinieku palīdzību aizpildīt deklarāciju. Tāpat jau 6. martā pulksten 10, turpinot pašvaldības un VID iniciatīvu jelgavniekiem rīkot bezmaksas seminārus par aktualitātēm nodokļu politikā, ZRKAC vienlaikus notiks divi praktiski semināri datorklasēs – interesentiem mācīs praktiski veikt gada pārskatu un deklarāciju iesniegšanu.
Būtiski uzsvērt, ka semināra dalībnieki informēti arī par izmaiņām, ar kurām jārēķinās ceļotājiem un sūtījumu saņēmējiem, ja Lielbritānija izstāsies no ES. Visvairāk jelgavniekus interesēja jautājums par muitas nodokli, kas būs jāmaksā gadījumā, ja tiks veikti sūtījumi. Eksperte VID Muitas pārvaldes pārstāve Irēna Knoka uzsvēra, ka nodokļi nebūs jāmaksā tikai par sūtījumiem, kuru vērtība nepārstiedz 45 eiro. Citādi jāmaksā būs gan muitas nodoklis, gan arī pievienotās vērtības nodoklis. Tāpat klātesošie iepazīstināti ar kārtību kādā notiktu iepirkšanās internetā, nodokļa aprēķins par pasta un kurjerpasta pakalpojumiem, kā arī skaidras naudas deklarēšanu ceļojumos un preču ievešanu no Lielbritānijas. Vairāk informācijas par izmaiņām var meklēt ŠEIT.
Jāpiebilst, ka VID informatīvo pasākumu šodien aizvadīja arī pašvaldības struktūrvienību pārstāvji – Jelgavā ar vizīti viesojās un par gada ienākumu deklarāciju, kā arī Brexit radītajām pārmaiņām informēja VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme.
Foto: Ivars Veiliņš/ «Jelgavas Vēstnesis»