Vai man šogad jāpiemaksā nodokļi? Kāpēc pēkšņi esmu parādā? Kā iesniegt čekus, ja man nav pieejams mobilais telefons? Uz šiem un daudziem citiem jelgavnieku jautājumiem šodien, pirmajā darba dienā kopš var iesniegt gada ienākumu deklarāciju, atbildes sniedza Valsts ieņēmuma dienesta (VID) konsultanti Jelgavas klientu apkalpošanas vietā Lielajā ielā 6. Līdz pulksten 16 konsultācijas saņēma vairāk nekā 600 klientu, bet šodien konsultanti pieņems apmeklētājus vēl līdz pulksten 18.
Jau pirmajā rīta stundā rindā pie VID speciālistiem pulcējās vairāk nekā 100 interesentu – vairums cilvēku vēlējās saņemt konsultāciju par gada ienākumu deklarācijas iesniegšanu. Bija cilvēki, kuriem nav iespējas sistēmai pievienoties elektroniski, un viņi vēlējās uzzināt, vai gadījumā nav iekļuvuši «parādnieku» sarakstā. Bija cilvēki, kuri jau zina, ka veidojies nodokļu parāds, bet viņi vēlējās noskaidrot – kādēļ, kā arī interesenti, kuri kā katru gadu devās iesniegt deklarācijas un čekus, lai atgūtu attaisnotos izdevumus.
Piemēram, jaunā māmiņa Ilze sākusi strādāt pērnā gada maijā un viņas bilance sistēmā liecina, ka viņai jāpiemaksā nodokļos teju 200 eiro. «Es sāku strādāt un neiedziļinājos tajā, kas ir neapliekamais minimums vai iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Mana filozofija bija vienkārša – es saņemu algu, zinu, ka maksāju nodokli, un ar to ir gana. Nedz grāmatvedis, nedz arī VID mani nekādā veidā neinformēja par to, ka gada beigās man var rasties situācija, ka esmu «parādnieks». Šodien konsultācijā vēlos noskaidrot, kur tad bija problēma un kā nepieļaut šādu situāciju vēlreiz,» teic jaunā māmiņa, uzsverot: šobrīd sanāk, ka teju katram cilvēkam jābūt savam grāmatvedim, kurš varētu izglītot nodokļu jautājumos.
Savukārt jelgavnieks Andrejs norāda, ka viņš gada ienākuma deklarāciju aizpilda katru gadu, jo vienmēr izmanto iespēju atgūt attaisnotos nodokļus, un šogad «vētru» ūdens glāzē nesaprot. «Es dzirdēju par nodokļu reformu un progresīvo nodokli visa gada garumā no dažādiem avotiem – televīzijā, radio, VID. Jau laicīgi pajautāju par to pazīstamai grāmatvedei, viņa visu izskaidroja. Rezultātā man nav nekādu problēmu, un atnācu mierīgi iesniegt čekus, jo darīt to elektroniski man nav parocīgi. Manuprāt, tā ir pašu cilvēku problēma – nesekot līdzi saviem ienākumiem,» tā viņš.
Daudzi klienti, kuri nāca uz konsultāciju, bija arī cienījamā vecumā, kuriem nav pieejas internetam vai aplikācijai mobilajā telefonā. «Neko parādā neesmu, bet nevarēju iesniegt deklarāciju internetā, jo man ir podziņu telefons. Aizpildīt deklarāciju elektroniski jau varu, bet nav, ar ko nobildēt čekus,» teic jelgavniece Sarmīte. Savukārt Lilija papildina, ka gribējusi tikai pārliecināties, vai tiešām nav veidojies parāds, un bijusi priecīga uzzināt, ka viņas gadījumā izveidojusies 150 eiro pārmaksa. «Es tās lietas nesaprotu, bet esmu patīkami pārsteigta,» tā viņa.
Jāpiebilst, ka šodien VID Klientu apkalpošanas vietā Jelgavā klientus pieņēma astoņi konsultanti, bet vēl viens darbinieks apmeklētājus konsultēja zālē. Neskatoties uz to, ka klientu plūsma bija gana raita, gaidīšanas laiks rindā klientiem bija no pusstundas līdz stundai. Tāpat zālē bija pieejami trīs e-kioski jeb datori, kur deklarāciju varēja iesniegt elektroniski un, ja nepieciešams, lūgt VID konsultanta palīdzību, tomēr šis pakalpojums nebija pārāk pieprasīts un cilvēki labprātāk gaidīja rindā pie speciālista. «Šogad aktivitāte viennozīmīgi ir lielāka nekā citus gadus, tomēr tas ir saprotams, jo iepriekš pie mums nāca tikai tie, kuriem izveidojusies nodokļu pārmaksa, un cilvēki, kuri vēlējās iesniegt čekus, bet šogad gada ienākuma deklarācijas aizpildīšana skar krietni plašāku klientu loku,» rezumē VID Nodokļu pārvaldes Klientu apkalpošanas daļas 4. nodaļas vadītāja Arta Segliņa.
Jāpiebilst, ka jau 1. martā – pirmajā gada ienākuma deklarācijas iesniegšanas dienā –, neskatoties uz īslaicīgām tehniskām problēmām, VID saņēmis 66 498 gada ienākumu deklarācijas, kas ir lielākais skaitlis pēdējos gados. Sistēmas lietotāju aktivitāte sākās jau no pusnakts, kad pirmajās 15 minūtēs pēc pusnakts sistēmā bija vairāk nekā 26 000 lietotāju, kas ir trīs reizes vairāk nekā pirms gada. Tomēr vislielākā aktivitāte bija vērojama dienas pirmajā pusē, kad 38 000 tūkstoši lietotāju vienlaikus centās iesniegt deklarāciju EDS. Salīdzinot ar 2018. gadu, tas ir aptuveni četras reizes lielāks vienlaicīgi pieslēgušos lietotāju skaits.
Jāpiebilst, ka 1. marts ir tikai deklarācijas iesniegšanas sākums un pat tie iedzīvotāji, kuriem deklarācija par 2018. gadu jāiesniedz obligāti, to var izdarīt līdz pat 2019. gada 1. jūnijam. Savukārt, tie iedzīvotāji, kuri vēlas tikai atgūt pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par ārstniecību, izglītību un citiem attaisnotajiem izdevumiem, deklarāciju var iesniegt visa 2019. gada laikā, kā arī vēl divus ar pusi gadus pēc tam, proti, līdz pat 2022. gada 16. jūnijam.
Jāatgādina, ka VID Jelgavas klientu apkalpošanas vietā Lielajā ielā 6 klienti tiek pieņemti trīs dienas nedēļā: pirmdienās no pulksten 9 līdz 18 un otrdienās un ceturtdienās no pulksten 9 līdz 17.
Foto: «Jelgavas Vēstnesis»