22.5 °C, 3.8 m/s, 56.7 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaPar gada ienākumu deklarāciju klātienē konsultējas vairāk nekā 600 cilvēku
Par gada ienākumu deklarāciju klātienē konsultējas vairāk nekā 600 cilvēku
04/03/2019

Vai man šogad jāpiemaksā nodokļi? Kāpēc pēkšņi esmu parādā? Kā iesniegt čekus, ja man nav pieejams mobilais telefons? Uz šiem un daudziem citiem jelgavnieku jautājumiem šodien, pirmajā darba dienā kopš var iesniegt gada ienākumu deklarāciju, atbildes sniedza Valsts ieņēmuma dienesta (VID) konsultanti Jelgavas klientu apkalpošanas vietā Lielajā ielā 6. Līdz pulksten 16 konsultācijas saņēma vairāk nekā 600 klientu, bet šodien konsultanti pieņems apmeklētājus vēl līdz pulksten 18.

Jau pirmajā rīta stundā rindā pie VID
speciālistiem pulcējās vairāk nekā 100 interesentu – vairums
cilvēku vēlējās saņemt konsultāciju par gada ienākumu deklarācijas
iesniegšanu. Bija cilvēki, kuriem nav iespējas sistēmai
pievienoties elektroniski, un viņi vēlējās uzzināt, vai gadījumā
nav iekļuvuši «parādnieku» sarakstā. Bija cilvēki, kuri jau zina,
ka veidojies nodokļu parāds, bet viņi vēlējās noskaidrot – kādēļ,
kā arī interesenti, kuri kā katru gadu devās iesniegt deklarācijas
un čekus, lai atgūtu attaisnotos izdevumus.

Piemēram, jaunā māmiņa Ilze sākusi strādāt
pērnā gada maijā un viņas bilance sistēmā liecina, ka viņai
jāpiemaksā nodokļos teju 200 eiro. «Es sāku strādāt un
neiedziļinājos tajā, kas ir neapliekamais minimums vai iedzīvotāju
ienākuma nodoklis. Mana filozofija bija vienkārša – es saņemu algu,
zinu, ka maksāju nodokli, un ar to ir gana. Nedz grāmatvedis, nedz
arī VID mani nekādā veidā neinformēja par to, ka gada beigās man
var rasties situācija, ka esmu «parādnieks». Šodien konsultācijā
vēlos noskaidrot, kur tad bija problēma un kā nepieļaut šādu
situāciju vēlreiz,» teic jaunā māmiņa, uzsverot: šobrīd sanāk, ka
teju katram cilvēkam jābūt savam grāmatvedim, kurš varētu izglītot
nodokļu jautājumos.

Savukārt jelgavnieks Andrejs norāda, ka viņš
gada ienākuma deklarāciju aizpilda katru gadu, jo vienmēr izmanto
iespēju atgūt attaisnotos nodokļus, un šogad «vētru» ūdens glāzē
nesaprot. «Es dzirdēju par nodokļu reformu un progresīvo nodokli
visa gada garumā no dažādiem avotiem – televīzijā, radio, VID. Jau
laicīgi pajautāju par to pazīstamai grāmatvedei, viņa visu
izskaidroja. Rezultātā man nav nekādu problēmu, un atnācu mierīgi
iesniegt čekus, jo darīt to elektroniski man nav parocīgi.
Manuprāt, tā ir pašu cilvēku problēma – nesekot līdzi saviem
ienākumiem,» tā viņš.

Daudzi klienti, kuri nāca uz konsultāciju,
bija arī cienījamā vecumā, kuriem nav pieejas internetam vai
aplikācijai mobilajā telefonā. «Neko parādā neesmu, bet nevarēju
iesniegt deklarāciju internetā, jo man ir podziņu telefons.
Aizpildīt deklarāciju elektroniski jau varu, bet nav, ar ko
nobildēt čekus,» teic jelgavniece Sarmīte. Savukārt Lilija
papildina, ka gribējusi tikai pārliecināties, vai tiešām nav
veidojies parāds, un bijusi priecīga uzzināt, ka viņas gadījumā
izveidojusies 150 eiro pārmaksa. «Es tās lietas nesaprotu, bet esmu
patīkami pārsteigta,» tā viņa.

Jāpiebilst, ka šodien VID Klientu
apkalpošanas vietā Jelgavā klientus pieņēma astoņi konsultanti, bet
vēl viens darbinieks apmeklētājus konsultēja zālē. Neskatoties uz
to, ka klientu plūsma bija gana raita, gaidīšanas laiks rindā
klientiem bija no pusstundas līdz stundai. Tāpat zālē bija pieejami
trīs e-kioski jeb datori, kur deklarāciju varēja iesniegt
elektroniski un, ja nepieciešams, lūgt VID konsultanta palīdzību,
tomēr šis pakalpojums nebija pārāk pieprasīts un cilvēki labprātāk
gaidīja rindā pie speciālista. «Šogad aktivitāte viennozīmīgi ir
lielāka nekā citus gadus, tomēr tas ir saprotams, jo iepriekš pie
mums nāca tikai tie, kuriem izveidojusies nodokļu pārmaksa, un
cilvēki, kuri vēlējās iesniegt čekus, bet šogad gada ienākuma
deklarācijas aizpildīšana skar krietni plašāku klientu loku,»
rezumē VID Nodokļu pārvaldes Klientu apkalpošanas daļas 4. nodaļas
vadītāja Arta Segliņa.

Jāpiebilst, ka jau 1. martā – pirmajā gada
ienākuma deklarācijas iesniegšanas dienā –, neskatoties uz
īslaicīgām tehniskām problēmām, VID saņēmis 66 498 gada ienākumu
deklarācijas, kas ir lielākais skaitlis pēdējos gados. Sistēmas
lietotāju aktivitāte sākās jau no pusnakts, kad pirmajās 15 minūtēs
pēc pusnakts sistēmā bija vairāk nekā 26 000 lietotāju, kas ir trīs
reizes vairāk nekā pirms gada. Tomēr vislielākā aktivitāte bija
vērojama dienas pirmajā pusē, kad 38 000 tūkstoši lietotāju
vienlaikus centās iesniegt deklarāciju EDS. Salīdzinot ar 2018.
gadu, tas ir aptuveni četras reizes lielāks vienlaicīgi pieslēgušos
lietotāju skaits.

Jāpiebilst, ka 1. marts ir tikai deklarācijas
iesniegšanas sākums un pat tie iedzīvotāji, kuriem deklarācija par
2018. gadu jāiesniedz obligāti, to var izdarīt līdz pat 2019. gada
1. jūnijam. Savukārt, tie iedzīvotāji, kuri vēlas tikai atgūt
pārmaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli par ārstniecību, izglītību
un citiem attaisnotajiem izdevumiem, deklarāciju var iesniegt visa
2019. gada laikā, kā arī vēl divus ar pusi gadus pēc tam, proti,
līdz pat 2022. gada 16. jūnijam.

Jāatgādina, ka VID Jelgavas klientu
apkalpošanas vietā Lielajā ielā 6 klienti tiek pieņemti trīs dienas
nedēļā: pirmdienās no pulksten 9 līdz 18 un otrdienās un
ceturtdienās no pulksten 9 līdz 17.

Foto: «Jelgavas Vēstnesis»