«Mēs vienkārši baidāmies no tā, ko nezinām. Un tas attiecas arī uz e-pakalpojumu un e-rīku lietošanu ikdienā. Salīdzinājumam – arī to, vai man kaut kas garšo, es varu uzzināt tikai tad, ja esmu to nogaršojis, vai ne tā?» tā par e-pakalpojumu izmantošanu ikdienā saka SIA «Baltijas Datoru akadēmija» pasniedzēja Ieva Apine-Kurmiņa.
Lai gan par 30 procentiem pērn palielinājies to iedzīvotāju skaits, kuri saziņā ar valsti vai pašvaldību izmantojuši vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu «Latvija.lv», joprojām tiek uzskatīts, ka cilvēki par maz ikdienā izmanto digitālās iespējas, lai sazinātos ar valsti vai pašvaldību. Lai to veicinātu, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija rīko mācību programmu «Mana Latvija.lv. Dari digitāli!» Latvijas reģionos, tostarp Jelgavā, apmācot digitālos aģentus – bibliotekārus, skolotājus un pašvaldību darbiniekus –, kuri ikdienas darbā var iedrošināt iedzīvotājus dažādās dzīves situācijās izmantot e-risinājumus. Mācībās piedalījušies vairāk nekā 10 Jelgavas pilsētas bibliotekāri, 15 skolotāji un vairāk nekā 20 pašvaldības iestāžu darbinieki.
Pasniedzēja I.Apine-Kurmiņa, kura vada mācības digitālajiem aģentiem, atzīst, ka cilvēki, taupot laiku un resursus, arvien vairāk saņem rēķinus elektroniski, apmaksā tos internetbankā, pieprasa informāciju vai piesakās kādam pakalpojumam digitālajā vidē. Šādos gadījumos liels palīgs ir e-platforma «Latvija.lv», kur pakalpojumi apvienoti vienkopus – šeit pieejami vairāk nekā 2800 publisko pakalpojumu apraksti un vairāk nekā 700 e-pakalpojumi.
Ja iedzīvotājs ir izveidojis un aktivizējis savu e-adreses kontu, tad turpmāk uz to tiks sūtītas visas ziņas no valsts un pašvaldības iestādēm. Vairāk par e-adresi lasiet: mana.latvija.lv/eadrese.
Pasniedzēja stāsta, ka visbiežāk «Latvija.lv» tiek izmantota, lai iesniegtu iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA), deklarētu dzīvesvietu, tāpat šajā vietnē cilvēki aplūko, cik liels būs viņu pensijas apmērs, pārbauda, kādi dati par viņiem ir pieejami Iedzīvotāju reģistrā, pārliecinās, vai darba devējs par viņiem maksā nodokļus, vai viņi ir nomaksājuši nekustamā īpašuma nodokli un citas lietas.
Lietot mudina ar bilžu un video starpniecību
Gan uzrunātie pašvaldību darbinieki, gan pasniedzēja atzīst, ka lielākais klupšanas akmens e-pakalpojumu un e-rīku izmantošanā nereti ir informācijas trūkums – ka konkrēto darbību var īstenot attālināti, bez nepieciešamības apmeklēt attiecīgo iestādi. «Nereti cilvēki, ieejot portālā «Latvija.lv», apjūk no informācijas plašā klāsta. Lai palīdzētu labāk orientēties, pērn ir izveidota interneta vietne «Mana.Latvija.lv», kurā publicēta informācija par to, kā elektroniski saņemt pakalpojumus dažādās dzīves situācijās. Vizuāli uzskatāmā veidā – ar bilžu un video starpniecību – īsi un konkrēti tiek parādīts, kas cilvēkam jādara katrā konkrētā situācijā, un tas, manuprāt, iedrošina,» atzīst I.Apine-Kurmiņa, papildinot, ka ir grūti izstāstīt, ieteikt katru situāciju, kas cilvēkiem dzīvē var noderēt un kādus e-pakalpojumus katrs var izmantot. «Mans ieteikums – ieiet portālā «Mana.Latvija.lv» un pašiem izpētīt. Galvenais ir nebaidīties un rīkoties,» uzsver pasniedzēja.
Internets kā starpnieks saziņai ar pašvaldību – arvien biežāk
Jelgavas pilsētas domes Klientu apkalpošanas centra vadītājs Jānis Zemene norāda, ka arī Jelgavas pašvaldībā pieejami e-pakalpojumi dažādās jomās. «Jebkuru pakalpojumu, ko fiziski var pieteikt pie mums centrā, ir iespējams pieteikt arī elektroniskajā vidē, aizpildot konkrētu veidlapu, kuru paraksta elektroniski. Tas var būt vienkāršs iesniegums vai, piemēram, pakalpojums, kas saistīts ar nekustamo īpašumu, nodokļu atvieglojumiem, dažādu atļauju, saskaņojumu pieprasīšanu un citiem pakalpojumiem,» stāsta J.Zemene, piebilstot, ka viens no jelgavnieku izmantotākajiem e-pakalpojumiem ir dzīvesvietas deklarēšana internetā. Lai gan konkrētu statistikas datu par to, cik dokumentu Jelgavas pašvaldība šobrīd saņem elektroniskajā vidē, nav, J.Zemene norāda, ka aizvien biežāk ikdienā tiek saņemti iesniegumi, vēstules, tostarp ar portāla «Latvija.lv» starpniecību. «No «Latvija.lv» pārsvarā saņemam brīvās formas iesniegumus, kuru autori jeb iesniedzēji tiek atpazīti pēc internetbankas datiem. Visticamāk, šiem cilvēkiem nav elektroniskā paraksta, tomēr tas neliedz elektroniskā veidā oficiāli vērsties pašvaldībā,» stāsta J.Zemene. Viņš norāda, ka populārāka kļūst arī dažādu publisku pasākumu saskaņošana un tirdzniecības atļauju pieprasīšana elektroniski. «Ir vairāki uzņēmēji no citām pilsētām, kuri, taupot laiku un resursus, izvēlas šo risinājumu,» pauž J.Zemene.
Jelgavas pilsētas Pašvaldības policijas pārstāve Daina Lisovska norāda, ka arī policija arvien biežāk saņem iesniegumus un pārsūdzības ar portāla «Latvija.lv» starpniecību. «Te gan jāpiebilst, ka nereti cilvēkiem ir priekšstats, ka Jelgavas Pašvaldības policija ir Valsts policijas struktūrvienība, un tāpēc tiek saņemti arī tai paredzēti iesniegumi. Taču arī tādā gadījumā iesniegums sasniedz īsto adresātu, jo mēs to pāradresējam Valsts policijai,» stāsta D.Lisovska. I.Apine-Kurmiņa vērš uzmanību uz to, ka cilvēki aizsūta dokumentu, bet bieži nepārliecinās, vai tas piegādāts īstajam adresātam. Viņi gaida atbildi, to nesaņem, un tādējādi rodas vilšanās e-vidē.
Traucēklis – neuzmanība
Jelgavas Sociālo lietu pārvaldes Sociālās palīdzības administrēšanas nodaļas vadītāja Mārīte Liepiņa atzīst, ka tieši cilvēku neuzmanība un neiepazīšanās ar noteikumiem nereti ir šķērslis iesniegumiem elektroniski. «Mums daudzbērnu ģimenes elektroniski piesakās brīvpusdienām un transporta izdevumu apmaksai, bet tikai trešdaļā no e-iesniegumiem visas prasības ir izpildītas pareizi. Cilvēki bieži vien nav informēti par atsevišķām niansēm, piemēram, ja kāds no bērniem mācās privātajā iestādē vai profesionālajā skolā, ir nepieciešama papildu izziņa no šīs iestādes. Turpretī, ja mācības tiek apgūtas Jelgavas pilsētas pašvaldības izglītības iestādēs – šī informācija mums jau ir pieejama. Tieši šo nianšu dēļ sarakste mēdz izvērsties ilgāka, un cilvēkam šķiet, ka tas nemaz nav tik vienkārši,» atzīst M.Liepiņa. Viņa papildina, ka iestādei ik pa laikam tiek vaicāts, vai kādus konkrētus jautājumus var nokārtot attālināti. Visbiežāk iestāde saņemot arī jautājumus elektroniskā veidā, lai cilvēkam nav jātērē savs laiks, ierodoties klātienē.
Vislielākie palīgi ir bibliotekāri
I.Apine-Kurmiņa atzīst, ka bibliotekāri bieži vien ir advancētākie e-pakalpojumu lietotāji, jo viņiem regulāri nākas saskarties ar klientiem, kuri lūdz palīdzību. Jelgavas pilsētas bibliotēkas bibliotekāre Dagnija Avota norāda, ka ik gadu bibliotēkas Informācijas centrā jūtams pieplūdums, kas saistīts ar datoru izmantošanu dažādiem e-pakalpojumiem. «Tā ir mūsu ikdiena – palīdzēt apmaksāt rēķinus, iemācīt rīkoties ar internetbanku, palīdzēt deklarēt dzīvesvietu, iesniegt deklarāciju, lai atgūtu attaisnotos izdevumus… Printējam konta izrakstus, lai iedzīvotāji varētu pieteikties pašvaldības pabalstiem. Nereti esam arī vieta, kur iedzīvotāji ierodas interesēties par, piemēram, e-parakstu – mācām, kā ar to rīkoties. Šobrīd aktuāls ir jautājums par e-adresi,» stāsta D.Avota, norādot, ka visbiežāk nākas palīdzēt vecāka gadagājuma cilvēkiem, taču ir arī jaunieši, kuri joprojām ar tehnoloģijām ir uz «jūs». D.Avota piebilst, ka mēnesī ir arī divi trīs gadījumi, kad klienti no bibliotēkas datoriem sūta ar e-parakstu parakstītus dokumentus. Cilvēks šīs darbības izvēlas veikt bibliotēkā, jo šeit pieejami speciāli karšu lasītāji, turklāt, ja kaut kas noies greizi, viņš zina, ka bibliotekārs var palīdzēt.
E-paraksts – ir virkne pakalpojumu, kur bez tā var iztikt
Nereti iedzīvotāju arguments, lai nesāktu lietot e-pakalpojumus, saistās ar faktu, ka viņiem nav e-paraksta. «Ir ievērojams skaits darbību, ko var paveikt bez e-paraksta, autorizējoties ar internetbankas datiem, un lielākā daļa iedzīvotāju šobrīd to izmanto ikdienā,» stāsta pasniedzēja, vienlaikus norādot, ka arī e-paraksts nav nekāds bieds. Cilvēkam vienlaikus ar elektronisko identifikācijas karti (eID karte) tiek izsniegti PIN kodi. Viņam pašam mājās caur portālu «eParaksts.lv» ir jāuzinstalē attiecīgā programma, lai varētu ar to darboties. Portālā ir arī pieejama konkrēta pamācība, kā tas izdarāms. «Lai izmantotu e-parakstu, tad gan ir nepieciešams karšu lasītājs. To cenas ir ļoti dažādas, taču es ieteiktu nepirkt pašu lētāko. Lai padarītu e-parakstu pieejamāku un iztiktu bez papildu karšu lasītājiem, šobrīd darbojas arī bezmaksas mobilā aplikācija «eParaksts mobile». Šis pakalpojums ir pieejams bez maksas, bet, lai to varētu lietot, iedzīvotājam ar portāla «eParaksts.lv» starpniecību jānoslēdz līgums ar Latvijas Valsts radio un televīzijas centru, lai saņemtu nepieciešamo lietotāja numuru un paroli. Līguma slēgšana ir bezmaksas pakalpojums,» uzsver pasniedzēja.
Pasta kastes aizstāj e-adrese
Lai saziņa ar valsts un pašvaldības iestādēm notiktu vēl ātrāk, no šī gada iedzīvotāji un juridiskas personas var pieteikties oficiālajai e-adresei portālā «Latvija.lv», no 1. februāra to obligāti sāk lietot rezerves karavīri. Aktivizējot e-adresi, lietotājs uz to saņems visas tās ziņas no valsts un pašvaldības iestādēm, kuras agrāk tika sūtītas pa pastu uz deklarēto adresi, piemēram, paziņojumi par Nekustamā īpašuma nodokļa nomaksu. «Diemžēl lielai daļai iedzīvotāju nav fizisku pastkastīšu, cilvēkiem bieži atšķiras deklarētā un reālā dzīvesvieta, kā arī liels skaits valstspiederīgo uzturas ārvalstīs. Līdz ar to nereti valsts un pašvaldības iestāžu sūtījumi nesasniedz konkrēto iedzīvotāju. Ja personai ir e-adrese, viņš šos pašus dokumentus saņem e-pastā. Manuprāt, šādā gadījumā ļoti būtiski tiek atvieglota komunikācija ar tautiešiem ārzemēs,» stāsta I.Apine-Kurmiņa. Saskaņā ar «Latvija.lv» apkopotajiem statistikas datiem līdz šī gada 17. janvārim e-adreses kontu bija aktivizējušas 2064 fiziskas personas un 154 juridiskas personas.
Infografika: «Jelgavas Vēstnesis»