21.1 °C, 0.7 m/s, 71.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Mēnesī apkalpojam vidēji 14 500 pacientu»
«Mēnesī apkalpojam vidēji 14 500 pacientu»
22/03/2019

«Veselības aprūpē tieši tāpat kā daudzās citās nozarēs ir būtiski sekot līdzi laikam un izmantot jaunākās metodes. Tas dod iespēju gan uzlabot ārstniecības pakalpojumu kvalitāti un efektivitāti, gan piesaistīt jaunus speciālistus, kuru pieejamība vairākās jomās šobrīd ir ierobežota. Tādēļ kā vienu no sava darba prioritātēm esmu izvirzījusi mūsu sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošanu, lai pacienti poliklīnikā justos gaidīti,» uzsver SIA «Jelgavas poliklīnika» valdes locekle Kintija Barloti.

«Pēc profesijas esmu ārste un ekonomiste un
līdz šim savā darbā vairāk biju saskārusies ar privāto medicīnu,
tādēļ lieliski apzinos, cik būtiski ir pareizi sakārtoti procesi, –
tas ļauj efektīvāk plānot darba laiku un kvalitatīvi apkalpot
vairāk pacientu. Klientu iespaids par veselības aprūpes iestādi
veidojas no pirmās saskarsmes reģistratūrā. Ne vienmēr mūsu spēkos
ir samazināt rindas pēc pieprasītākajiem veselības aprūpes
pakalpojumiem, bet pilnīgi noteikti varam parūpēties par to, lai
cilvēki poliklīnikā saņemtu kvalitatīvu un mūsdienu prasībām
atbilstošu piedāvājumu,» tā K.Barloti, atklājot, ka lielākais
izaicinājums, vadot veselības aprūpes iestādi, ir personāla
piesaiste.

– Poliklīnikas valdes locekles amatā
esat kopš 2018. gada 1. augusta. Ko šajā laikā izdevies
paveikt?

– Nav tā, ka poliklīnikā viss bija jāveido no
jauna – daudz kas jau bija izdarīts gan attiecībā uz piedāvāto
pakalpojumu klāstu, gan telpu iekārtojumu, gan aprīkojumu. Esmu
komandas cilvēks, tādēļ uzskatu, ka būtiskākais, uzsākot pildīt
pienākumus, bija izveidot komandu. Mums ir laba sadarbība kā ar
ārstniecisko personālu, tā ar administrāciju – kopumā šobrīd
poliklīnikā strādā 209 darbinieki, kas ir samērā daudz, tādēļ liela
daļa laika jāvelta tieši personālvadības jautājumiem.

Vide veselības aprūpes jomā ir konkurējoša,
jo mediķi ir pieprasīti ne tikai Latvijā, tādēļ, lai sniegtu
papildu iespējas profesionāli pilnveidoties, no pagājušā gada
septembra esam uzsākuši mācību ciklu «Jelgavas poliklīnikas
akadēmija», kurā reizi mēnesī mūsu iestādes un citiem Jelgavas
mediķiem piedāvājam tikties ar augstākā līmeņa profesionāļiem, kuri
dalās ar starptautiski iegūtu pieredzi par jaunākajām ārstniecības
metodēm. Par šiem pasākumiem ir liela interese, un, zinot, cik
aizņemti ikdienā ir ārsti, varam būt gandarīti, ka Jelgavas
poliklīnikas akadēmijas semināros zāle vienmēr ir pilna.

– Cik plašs šobrīd ir Jelgavas
poliklīnikas piedāvāto pakalpojumu klāsts?

– Jelgavas poliklīnikā var veikt plaša
spektra izmeklējumus, dažādas manipulācijas, rentgena izmeklējumus,
doties pie speciālista uz konsultāciju, apmeklēt kādu no desmit
ģimenes ārstu praksēm. Lai pilnveidotu mūsu piedāvājumu, Jelgavas
poli­klīnikā ir izveidota pilna servisa medicīnisko izmeklējumu
laboratorija, kur pacienti ātri un ērti var veikt izmeklējumus.
Ekspresanalīžu rezultātus atkarībā no tā, kādas analīzes tiek
veiktas, var iegūt 20–40 minūšu laikā, un atbildes iespējams saņemt
gan pa e-pastu, gan izdrukāt poliklīnikā. Tāpat pacientu ērtībai
esam izveidojuši septiņas dažādas izmeklējumu programmas – sirds
veselības, vīriešu un sieviešu veselības, senioru, bērnu, sportistu
un biroja darbinieku programmas – atkarībā no katra pacienta
vajadzībām, lai dažu stundu vai dienas laikā secīgi veiktu visus
nepieciešamos izmeklējumus. No marta poliklīnikā vienu reizi nedēļā
iespējams veikt arī osteorefleksoterapiju. Savukārt, domājot par
mazajiem pacientiem, sestdienās pieejami arī bērnu zobu higiēnista
pakalpojumi. Veidojot ģimenei draudzīgu vidi, katrā stāvā mazos
pacientus gaidīs spēļu stūrītis, bet jaunās māmiņas vairākās vietās
varēs ērti pārtīt savus mazuļus.

– Kāds šobrīd ir poliklīnikas
nodrošinājums ar medicīnisko personālu?

– Jelgavas poliklīnika ir lielākā ambulatoro
veselības pakalpojumu iestāde pilsētā, tādēļ savu iespēju robežās
cenšamies nodrošināt maksimāli plašu piedāvāto pakalpojumu klāstu.
Vairākās jomās poliklīnikas sniegtie pakalpojumi, piemēram,
rentgenoloģijas izmeklējumi, ir pieejami bez rindas. Šogad būtiski
– no 80 uz 30 dienām – samazinājusies rinda pēc fizioterapijas
pakalpojumiem, tomēr speciālistu trūkuma dēļ ne visās jomās varam
nodrošināt pakalpojuma pieejamību īsā termiņā. Lielākā rinda šobrīd
ir pie endokrinologa, sasniedzot 160 dienas.

– Kā motivējat mediķus nākt strādāt
uz Jelgavu, un kas ir tie priekšnosacījumi, ko sagaida
ārsti?

– Šobrīd ļoti pieprasīti ir teju visu jomu
veselības aprūpes speciālisti. Pirms pieņemt lēmumu strādāt vienā
vai otrā vietā, ārsti vērtē ne tikai piedāvāto atalgojumu, bet arī
darba apstākļus, veselības aprūpes iestādes reputāciju, ceļā uz
darbu pavadīto laiku un citus faktorus. Mūsu priekšrocība ir tā, ka
atrodamies netālu no Rīgas, tādēļ uz dažām dienām nedēļā varam
piesaistīt arī ārstus no galvaspilsētas, tomēr pilnībā pārcelties
uz darbu Jelgavā piekrīt tikai retais. Personāla piesaistes jomā
sadarbojamies gan ar Rīgas Stradiņa universitāti, gan Ārstu
biedrību, tomēr jāatzīst, ka tas ir liels izaicinājums. Lai
uzlabotu savu konkurētspēju, esam pieņēmuši lēmumu mūsu
speciālistiem šogad paaugstināt atalgojumu. Tāpat nepieciešamības
gadījumā sadarbībā ar pašvaldību jaunajiem darbiniekiem ceram
piedāvāt pašvaldības īres dzīvokļus uz laiku, kamēr viņi strādā pie
mums.

– Pēdējo gadu laikā būtiski
palielināts valsts finansējums medicīnai – kā tas iespaidojis
poliklīnikas darbu?

– Finansējuma palielinājums, protams, palīdz
paplašināt valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu
piedāvājumu ar nosacījumu, ja ir pieejami ārsti un viņi ir gatavi
strādāt par valsts noteikto tarifu. Finansējuma kāpums mums ir
palīdzējis samazināt rindas pie speciālistiem vairākās jomās –
šobrīd rindas ir sarukušas osteodensitometrijas izmeklējumiem, pie
fizioterapeita, audiologopēda, otolaringologa un citiem
speciālistiem. Tomēr ne visu var atrisināt ar papildu finansējumu,
jo samērā bieži sastopamies ar situāciju, ka ārsts piekrīt sniegt
valsts apmaksātos pakalpojumus tikai ar nosacījumu, ka pacientus
varēs pieņemt arī par maksu, jo valsts piedāvātie pakalpojumu
apmaksas tarifi ir zemāki.

– Iedzīvotāji bieži vien ir
neapmierināti par to, ka poliklīniku grūti sazvanīt. Vai šajā ziņā
tiek plānotas izmaiņas?

– 2018. gadā kopumā esam apkalpojuši ap 174
000 pacientu. Mēneša laikā pakalpojumus poliklīnikā saņem vairāk
nekā 14 500 cilvēku, un aptuveni puse no visiem mūsu klientiem
vizīti pie ārsta vēlas pieteikt pa tālruni – tā ir ievērojama
noslodze. Šobrīd uz telefona zvaniem poliklīnikā katru dienu atbild
pieci seši darbinieki, taču prakse apliecina, ka ar to ir par maz.
Strādājam pie tā, lai uzlabotu reģistratūras darba kvalitāti, taču
vienlaikus aicinām izmantot e-pierakstu mūsu mājaslapā www.jp.lv.
Kā variantu izskatām arī iespēju piesaistīt zvanu centra
pakalpojumus laikā, kad ir īpaši liels pacientu pieplūdums,
piemēram, gripas sezonā.   

– Kā norit e-veselības ieviešana
poliklīnikā, un kas ir mainījies darbā pēc elektronisko slimības
lapu ieviešanas?

– E-veselības sistēma pakāpeniski kļūst par
neatņemamu mūsu darba sastāvdaļu. Ja ārstiem darbā reizēm vēl ir
kāda aizķeršanās e-veselības sistēmas darbības pārtraukuma dēļ, tad
pacientiem tā dzīvi padara vieglāku gan attiecībā uz recepšu
saņemšanu, gan uz slimības lapu izrakstīšanu. Darbs e-vidē ir mūsu
nākotne, tādēļ esam atvērti inovācijām un šobrīd plānojam uzlabot
arī poli­klīnikas IT infrastruktūru, kuru nepieciešams
modernizēt.

– Kāda šobrīd ir proporcija starp
poliklīnikā sniegtajiem valsts apmaksātajiem un maksas
pakalpojumiem?

2018. gadā 73 procenti no visiem mūsu
sniegtajiem pakalpojumiem bija valsts apmaksātie, pārējie 27
procenti – maksas pakalpojumi.

– Poliklīnika strādā arī sestdienās
līdz pulksten 14. Cik noslogotas ir šīs dienas?

– Šobrīd sestdienās pieejami tikai atsevišķi
pakalpojumi, piemēram, rentgena kabinets, ehokardiogrāfija,
sonogrāfija, daži estētiskās medicīnas pakalpojumi. Divas reizes
mēnesī sestdienās nodrošinām fibrogastroskopijas izmeklējumus, bet
vienu reizi mēnesī pieņem stomatologs. Strādājam, lai paplašinātu
sestdienās sniegto pakalpojumu loku, jo daudziem mūsu pacientiem,
īpaši tiem, kas ikdienā strādā Rīgā, ir grūti atrast laiku ārsta,
estētiskās medicīnas speciālista vai fizioterapeita apmeklējumam
darba dienās.

Lai paplašinātu poliklīnikā pieejamo
pakalpojumu klāstu, šobrīd meklējam tādus speciālistus kā
ergoterapeits, ginekoloģiskās sonogrāfijas speciālists, neirologs,
endokrinologs, elektromiogrāfijas speciālists un radiologa
asistents.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»