21.1 °C, 0.7 m/s, 71.4 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētāUzņēmēji vērtē Jelgavas jauniešu biznesa idejas
Uzņēmēji vērtē Jelgavas jauniešu biznesa idejas
23/03/2019

Noslēdzies pasākumu cikls «Biznesa nakts», kura mērķis bija veicināt jauniešu interesi un motivāciju iesaistīties uzņēmējdarbībā. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv sniedz plašāku ieskatu «Biznesa nakts» favorītidejā – rezervēšanas lietotnē «ManAwa» –, uzrunājot pilsētas ēdināšanas jomas uzņēmējus, lai viņi izvērtētu, cik dzīvotspējīga varētu būt jauniešu biznesa ideja.

Uzņēmēji skolēnu radīto produktu vērtē
atzinīgi un ir atvērti sadarbībai, taču vienlaikus norāda, ka vēl
jāizanalizē šādas lietotnes ieviešanas specifiskās nianses. Viens
no uzrunātajiem uzņēmumiem mūsu pilsētā jau šobrīd strādā ar
līdzīgu mobilo lietotni, un arī pārējie atzīst, ka galdiņu
rezervēšana ir aktuāla ne tikai galvaspilsētā, bet kļūst arvien
pieprasītāka arī Jelgavā.

«Iztrūkst cilvēciskā faktora»

Diāna Alksne, restorāna
«Chocolate & Pepper» vadītāja:

«Jaunieši ar mani sazinājās, un vienojāmies
tikties klātienē, lai izrunātu nianses. Manuprāt, viņi galvenokārt
skatās no klienta pozīcijām, bet, lai produkts būtu veiksmīgs,
būtiski ņemt vērā arī uzņēmēju ieteikumus, tādēļ uz šo ieceri
raugos mazliet piesardzīgi. Pieļauju, ka klientam šāds variants
būtu ērts, jo vied­tālrunis un lietotnes šobrīd ir neatņemama
dzīves sastāvdaļa, bet iztrūkst cilvēciskā faktora – telefonsarunā
varam precizēt nianses, par kurām cilvēks, rezervējot galdiņu
lietotnē, varētu pat neaizdomāties. Māc arī šaubas, vai lietotne
neradīs haosu, piemēram, Ledus skulptūru festivāla laikā un citos
lielos pasākumos, kad ir liels apmeklētāju un rezervāciju
skaits.

Kopumā gan jāatzīst, ka rezervācija pie mums
kļūst arvien populārāka. Izteikti to jūtam darbdienās pusdienu
piedāvājuma laikā, svētkos un nedēļas nogalēs. Vairums viesu arī
godprātīgi atnāk. Liels rezervāciju pieprasījums parasti ir uz 14.
februāri un 8. martu – gribētāju pie mums viesoties šajos datumos
ir ļoti daudz, un, lai izvairītos no situācijas, ka pieteicējs
neatnāk, šogad Sieviešu dienā ieviesām rezervācijas maksu 15 eiro
par personu, pretī izsniedzot dāvanu karti, ar kuru varēja
norēķināties par vakariņām. Tas strādā – ieradās pilnīgi visi.

Domājot par lietotni, nav mazsvarīgi, cik tā
uzņēmējam izmaksās, vai tā neprasīs būtisku ieguldījumu no mūsu
darbiniekiem, vai lietotne būs papildu reklāmas rīks, un tādējādi
iegūsim vairāk klientu, vai arī to izvēlēsies tikai tie, kuri
iepriekš mums zvanīja.»

«Mēs jau strādājam ar līdzīgu lietotni»

Mārīte Diržine, picērijas
«Čili pizza» direktore t/c «Valdeka»:

«Ticiet vai ne, bet mēs jau mēnesi strādājam
ar līdzīgu lietotni, kurā mūsu klienti var online pasūtīt ēdienu uz
mājām vai izvēlēties konkrētā laikā to saņemt picērijā. Lietotnē ir
paredzēta arī funkcija galdiņu rezervācijai, bet pagaidām tā nav
aktivizēta. Šo pakalpojumu izmanto visi viesmīlības uzņēmumu grupas
«Tiamo» uzņēmumi, tostarp visas «Čili pizza» picērijas ārpus
galvaspilsētas.

Par šādu soli izšķīrāmies, jo sapratām, ka
sastrēguma stundās telefonlīnija visu laiku ir aizņemta, tādējādi
daļa viesu paliek neapkalpoti. To mēģinām risināt ar mobilo
lietotni, un kustība pamazām notiek. Piemēram, cilvēks, vēl esot
darbā, caur lietotni pasūta pusdienas, atnāk, un tās jau gatavas.
Mūsuprāt, jaunā kārtība atvieglo darbu – klients savā mobilajā
lietotnē redz visu ēdienkarti un nesteidzīgi var izvēlēties, ko
pasūtīs. Tiesa, pagaidām, esot starta stadijā, katram lietotnē
saņemtā pasūtījuma veicējam atzvanām, lai precizētu nianses un
mēģinātu pārliecināties, vai tas nav viltus pasūtījums – diemžēl no
tā mēs nevaram izvairīties. Cits stāsts ir tad, ja cilvēks
tiešsaistē veicis priekšapmaksu, taču ir iespēja maksāt arī uz
vietas, saņemot pasūtījumu.»

«Efektīvākais rezervācijas rīks šobrīd ir
telefonzvans»

Santa Zaķevica, bistrobāra
un restorāna «Parks» vadītāja un līdzīpašniece:

«Šobrīd izstrādājam jaunu mājaslapu un
svārstāmies – ievietot tajā rīku, ar kura starpniecību klients
pasūtījumu vai rezervāciju var veikt tiešsaistē, vai tomēr ne. Ir
bažas, ka viesmīļi, apkalpojot klientus uz vietas, kādu ziņu
nepalaiž garām. Pēc pieredzes – arī e-pastu neskatāmies tik bieži,
tāpat neesam tik liels uzņēmums, lai algotu atsevišķu darbinieku,
kurš nepārtraukti sekotu līdzi online rezervācijām. Mana pārliecība
tomēr ir, ka efektīvākais rezervācijas rīks šobrīd ir
telefonzvans.

Iepriekšējo rezervāciju skaitam ir tendence
augt – cilvēki nepaļaujas nākt uz labu laimi, turklāt brīvdienās
ierasties bez rezervācijas ir diezgan riskanti. Taču diemžēl ir
vismaz desmit procenti cilvēku, kuri rezervē, bet neinformē, ja
tomēr neieradīsies, vēl skumjāk – neatbild, kad viņiem zvana.
Piemēram, nupat brančā astoņas vietas palika brīvas, bet
rezervētājus sazvanīt neizdevās. Žēl, jo kaut pēdējā brīdī vietu
varējām piedāvāt citiem klientiem. Savukārt gardēžu vakariņās, kur
dalības summa ir lielāka, lai kaut nedaudz nodrošinātos, mēs prasām
priekšapmaksu 50 procentu apmērā. Attiecībā uz branču – ja vēl kādu
reizi gadīsies līdzīga situācija, iespējams, būs jādomā par
depozīta maksu.

Katrā gadījumā – testa režīmā mēs būtu ar
mieru pamēģināt šādu lietotni izmantot darbā, lai saprastu, kādu
ieguldījumu tas prasa no mums un cik tā mums kā uzņēmumam
izmaksā.»

«Kamēr cilvēkus nesoda, nav nekādas
atbildības izjūtas»

Mārtiņš Matulēns,
alternatīvās mūzikas kluba «Melno cepurīšu balerija» bārmenis:

«Ideja ir forša, taču ir vairāki «bet». Esam
sapratuši: kamēr cilvēkus nesoda, viņiem nav nekādas atbildības
izjūtas. Teiksim, rezervē galdu lielam skaitam cilvēku, bet
neierodas. Vakaros, kad notiek kāds ļoti apmeklēts pasākums, ir
kaitinoši, ja galdiņš sešām personām stāv ar zīmīti «Rezervēts»,
lai gan ir klienti, kuri gribētu tur apsēsties. Mums kārtība ir
šāda: 30 minūtes pirms rezervētā laika uz galdiņa izvietojam
attiecīgu norādi; ja pieteicējs neierodas laikā, zīmīte stāv vēl 30
minūtes, bet pēc tam dodam iespēju citiem. Turklāt, lai
disciplinētu klientus, par rezervāciju esam ieviesuši maksu – 20
eiro. Tie netiek atdoti, un tos arī nevar norakstīt uz ēdieniem vai
dzērieniem. Jā, rezervāciju skaits ir sarucis, bet tas disciplinē.
Ir pasākumi, uz kuriem vispār atsakām rezervēt galdiņus, tādējādi
izvairoties no konfliktsituācijām, ka kāds jāiztriec no vietas.
Šobrīd mēnesī ir viena divas maksas rezervācijas, pārējie nāk uz
labu laimi.

Manuprāt, lietotnes pluss būtu, ja klients
šos 20 eiro par rezervāciju varētu samaksāt attālināti, jo šobrīd
ir jānāk uz klubu. Bet jautājums – cik tas uzņēmējam maksā.
Skaidrs, ka lietotnes uzturētāji gribēs savu daļu, populārākais
maksāšanas veids ir caur «PayPal», bet Latvijā ar šiem
pārskaitījumiem ir problēmas…»

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis» un
no personīgā arhīva