«Šogad vairākās vietās pilsētā tiks veikti nozīmīgi ceļu rekonstrukcijas un komunikāciju izbūves darbi. Līdztekus Loka maģistrāles, Prohorova un Neretas ielas rekonstrukcijai un tilta izbūvei pār Platones upi Miera ielā turpinās saimnieciskās kanalizācijas un ūdensvada tīklu paplašināšana, tādēļ iedzīvotājiem jārēķinās, ka būvdarbu veikšanas periodā mainīsies satiksmes organizācija, bet atsevišķās vietās būs jāizmanto apvedceļi,» norāda Jelgavas pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Māris Mielavs.
Satiksmi virzienā no un uz Rīgu ietekmēs arī VAS «Latvijas valsts ceļi» plānotā rotācijas apļa izbūve Ozolniekos – Rīgas, Eglaines un Skolas ielas krustojumā.
– Šogad noritēs Loka maģistrāles, Garozas ielas un Platones tilta Miera ielā rekonstrukcija. Ar kādiem ierobežojumiem cilvēkiem jārēķinās?
– Vēl turpinām saskaņot darbu plānus ar uzņēmumu «Jelgavas ūdens», bet jau šobrīd ir skaidrs, ka aptuveni no maija vidus uz 14 nedēļām tiks slēgts Loka maģistrāles gaisa pārvads pār dzelzceļu un kā apbraucamais ceļš iedzīvotājiem būs jāizmanto Rubeņu ceļš, kur pēc tam tiks izbūvēti saimnieciskās kanalizācijas un sakaru kanalizācijas tīkli, bet nākamgad tas tiks asfaltēts. Vasaras mēnešos satiksmei tiks slēgta arī Lapskalna iela, kur tiks izbūvēti lietusūdens un saimnieciskās kanalizācijas tīkli, kā arī atjaunots brauktuves asfalta segums un ietve vienā ielas pusē.
Satiksmi Rīgas virzienā ietekmēs Miera ielas tilta pār Platones upi rekonstrukcija – šobrīd tur notiek pagaidu ceļa un tilta izveide. Pagaidu tilts nodrošinās satiksmi pa vienu joslu katrā virzienā, tomēr apzināmies, ka tur varētu veidoties satiksmes sabiezinājumi, īpaši virzienā no apvedceļa uz Lietuvas šoseju. Infrastruktūras izbūves darbi turpināsies arī Neretas, Prohorova un Garozas ielā no dzelzceļa pārbrauktuves līdz pilsētas administratīvajai robežai. Daudzviet pilsētā notiks «Jelgavas ūdens» saimnieciskās kanalizācijas un ūdensvada tīklu sakārtošana, un, pēc uzņēmuma sniegtajiem datiem, no satiksmes organizācijas viedokļa iedzīvotājus visvairāk ietekmēs plānotā ūdenssaimniecības komunikāciju izbūve Aviācijas, Zvejnieku, Dzirnavu ielā, kā arī Kalnciema, Meiju ceļā un citviet pilsētā.
– Kādi ielu un ceļu rekonstrukcijas darbi šogad vēl tiek plānoti?
– Loka maģistrāles rekonstrukcijas projektā šogad paredzēts izbūvēt vai atjaunot asfalta segumu Strautu, Bērzu ceļa divos posmos, Paula Lejiņa un Pumpura ielā, savukārt nākamgad – arī Pērnavas ielā un Rubeņu ceļā. Vēlos akcentēt, ka ielu secība var mainīties, jo pašlaik notiek projektu izstrāde un saskaņošana. Strādājam pie Satiksmes ielas asfalta seguma atjaunošanas posmā no Meiju ceļa līdz Ganību ielai un jau tuvākajā laikā izsludināsim iepirkumu, lai varētu izvērtēt izmaksas šī posma seguma atjaunošanai.
Sliktā stāvoklī ir arī Meiju ceļš, tomēr tur nav atjaunoti ūdenssaimniecības tīkli un regulāri notiek ūdensvada avārijas, tādēļ šobrīd – pirms ūdenssaimniecības komunikāciju izbūves – atjaunot brauktuves segumu Meiju ceļā būtu nesaimnieciski.
Tāpat šogad uzsāksim tā saukto dubultās virsmas apstrādi vairākās grants seguma ielās. Šī metode, ko pielieto arī uz valsts grants seguma ceļiem, paredz izveidot sīkšķembu klājumu divās kārtās, kur kā saistvielu izmanto bitumena emulsiju. Pēc šādas apstrādes iela iegūst cietu segumu, kas nav jāatputekļo un jāgreiderē. Dubultās virsmas apstrādei budžetā šogad paredzēti 188 tūkstoši eiro, un par šo naudu varēsim veikt darbus Atmodas ielas posmā no Meiju ceļa līdz bērnudārzam «Kāpēcīši», Emīla Dārziņa ielā no Rūpniecības ielas līdz Kļavu ielai, kā arī Parka, Stadiona un Spāru ielā. Pēc mūsu aprēķiniem, dubultās virsmas apstrāde pilsētā izmaksā aptuveni četras reizes mazāk nekā asfaltēšana.
– Minējāt, ka tiks izsludināts iepirkums Satiksmes ielas asfalta seguma atjaunošanai. Vai tika vērtēta iespēja sašaurināt šo ielu un paplašināt zaļo zonu, kas projektu varētu padarīt lētāku?
– Šāda iespēja tika izvērtēta, tomēr, sašaurinot brauktuvi, nāktos pārbūvēt arī lietusūdens kanalizācijas sistēmu, turklāt iedzīvotājiem vairs nebūtu iespējas šajā ielā atstāt automašīnu. Ņemot vērā šos apstākļus, uzskatām, ka asfalta segums ir jāatjauno visā ielas platumā.
– Budžeta projektā 30 tūkstoši eiro paredzēti bērnu rotaļu laukuma izbūvei Satiksmes ielā. Ko plānots izdarīt par šiem līdzekļiem?
– Jau esam veikuši iepirkumu par jauna bērnu rotaļu laukuma izveidi pagalmā starp bērnudārzu «Kamolītis» un daudzdzīvokļu ēku Satiksmes ielā 59. Tajā būs divas zonas: gan mazākiem bērniem – līdz astoņu gadu vecumam –, gan lielākiem. Laukumā tiks uzstādītas sešas rotaļu iekārtas, izbūvēts apgaismojums, soliņi un atkritumu urnas. Kopumā gan šī projekta izmaksas būs augstākas, nekā plānojām, jo uzņēmējs darbus konkursā piedāvāja veikt par 45 tūkstošiem eiro. Vēl šogad atjaunosim rotaļu laukumu pagalmā pie Ganību ielas 58. nama – uz to tiks pārvietotas iekārtas no laukuma Stacijas ielā 13, kur šogad uzsākta pašvaldības īres nama rekonstrukcija un tiks izveidots jauns bērnu rotaļu laukums.
– Pēc kāda grafika šogad iecerēts veikt bedrīšu remontu?
– Avārijas bedres tiek labotas jau kopš februāra, bet plānveida asfaltēto ielu bedrīšu remontu uzsāksim aprīlī. Vislielākos resursus šajā ziņā prasa Miera, Aizsargu, Staļģenes, Satiksmes iela, Kārniņu un Meiju ceļš, tomēr varam ietaupīt uz Loka maģistrāles, Garozas, Neretas un Prohorova ielas rēķina – aizvadītajā gadā bedrīšu remonts tajās izmaksāja 30 tūkstošus eiro.
– Iedzīvotāji bieži pauž neizpratni, kādēļ bedrainākajos ielu posmos netiek nofrēzēta un atjaunota vismaz asfalta virskārta, kas, pēc pieredzes, kalpo vairākus gadus atšķirībā no tradicionālajiem ceļa seguma ielāpiem.
– Frēzēšanas metodi izmantojam Rīgas ielas posmā starp tiltiem, kur šādā veidā tiek uzturēts salīdzinoši līdzens ceļa klājums. Tomēr tas ir daudz dārgāk, nekā veikt vienkāršu bedrīšu remontu, turklāt tādās ielās kā Meiju ceļš, kur faktiski asfalta segums ir sabrucis, nav ko frēzēt un ir nepieciešama asfalta seguma atjaunošana visā ielas platumā.
– Pēdējos gados daudz resursu tiek ieguldīts lietusūdens kanalizācijas sistēmas atjaunošanā un tīklu paplašināšanā. Kādi darbi plānoti šogad?
– Turpināsim tā saukto lidlauka poldera teritorijas un ar to saistīto meliorācijas sistēmu izbūvi. Tā ir teritorija, kas aptver 1. līniju, Slokas ielu un Meiju ceļu, un tur tiek atjaunoti grāvji, caurtekas un citas meliorācijas sistēmas. Darbi paredzēti arī Baložu, Sniega ielas un Būriņu ceļa rajonā. Jāatgādina, ka 2010. gadā Sniega iela bija applūdusi, bet Būriņu ceļš šobrīd applūst gandrīz katru gadu. Lai šīs teritorijas labāk pasargātu no palu ūdeņiem, tiks rekonstruētas Svētes upes caurtekas, kuras varēs izmantot kā sistēmu, lai regulētu ūdens līmeni. Tiks pārbūvēts arī koka tilts Būriņu ceļā.
– Jau vairākus gadus īstenojat apgaismojuma tīkla atjaunošanu, vecā parauga gaismekļus aizstājot ar ekonomiskajām lampām. Vai šogad šie darbi turpināsies?
– Šogad esam ieplānojuši uzsākt 1374 nātrija lampu nomaiņu pret LED gaismekļiem, kas ir daudz efektīvāki, turklāt uz ietaupītās elektroenerģijas rēķina investīcijas atmaksājas 4–6 gadu laikā. LED gaismekļi tiks uzstādīti Dobeles šosejā, Lielajā, Rīgas, Raiņa ielā, Jāņa Čakstes bulvārī, Lietuvas šosejā, depo mikrorajonā un citviet. Jāuzsver, ka vecā parauga gaismekļus no minētajām ielām varēs pārvietot uz tām teritorijām, kur šobrīd ielu apgaismojuma tīkls nav izbūvēts.
Esam iecerējuši pilnībā pārbūvēt arī Stacijas parka apgaismojuma tīklu, jo šobrīd tur ir pārāk tumšs. Stacijas parka projektā izmantosim īpašus sensorus, kas nodrošinās apgaismojuma intensitātes maiņu. Proti, vakarā apgaismojums strādās ar pilnu intensitāti, aptuveni pēc pusnakts tā tiks samazināta, bet, reaģējot uz kustību, uz brīdi, kamēr cilvēks šķērso parku, apgaismojums atkal atjaunosies līdz maksimālajai intensitātei. Šāds risinājums tiks izmantots vēl vairākās vietās pilsētā.
– Pie kādiem jaunu objektu tehniskajiem projektiem šogad strādāsiet?
– Nameja ielā paredzēts būvēt jaunu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādi, tādēļ šogad tiks izstrādāta tehniskā dokumentācija piegulošo ielu un pievadceļu izbūvei un rekonstrukcijai. Projekts taps arī kultūras nama stāvlaukuma paplašināšanai, paredzot vietu mūsdienu prasībām atbilstošai velonovietnei. Tāpat tehniskais projekts tiks izstrādāts asfaltēšanas darbiem Romas ielā līdz pilsētas administratīvajai robežai.
Foto: Ivars Veiliņš