26.7 °C, 4.4 m/s, 46.8 %

Ekonomika

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsEkonomikaJelgavā nākamvasar testēs bezpilota autobusu
Jelgavā nākamvasar testēs bezpilota autobusu
24/04/2019

Gatavojoties bezpilota autobusa izmēģinājumiem nākamā gada vasarā, ir apzināts iespējamais maršruts Jelgavā, kurā varētu veikt izmēģinājuma braucienu. Jelgavā testa braucienu plānots veikt Pasta salā, pasažierus vedot no tējas namiņa līdz aktīvās atpūtas zonai.

«Iespējamie maršruti tika izvērtēti kopā ar
pašvaldības, Satiksmes ministrijas un Ceļu satiksmes drošības
direkcijas speciālistiem. Bija būtiski, lai izraudzītajā vietā ir
samērā neliela satiksme, bet vienlaikus lai braukšanas apstākļi
pietuvināti ikdienas apstākļiem, ļaujot labāk izprast, kā šādus
pārvietošanās līdzekļus nākotnē integrēt pilsētu sabiedriskā
transporta tīklā,» norāda Zemgales Plānošanas reģiona sabiedrisko
attiecību speciālists Aigars Ieviņš.

Viņš skaidro, ka katrā no testa vietām
bezpilota autobusu paredzēts pārbaudīt divas trīs nedēļas –
Zemgales Plānošanas reģiona teritorijā testus iecerēts veikt
Jelgavā un Aizkrauklē. «Pamatmērķis ir bezvadītāju sabiedriskā
transporta paraugdemonstrējumi pilsētvidē, analizējot iespējas
nākotnē izmantot šādus transportlīdzekļus tā saucamajiem pēdējās
jūdzes savienojumiem, piemēram, maršrutā stacija–centrs) diennakts
laikos, kad ir nerentabli organizēt klasisko sabiedrisko transportu
– agri no rīta vai vēlu vakarā–, kā arī citām mobilitātes
vajadzībām, tostarp tūrisma maršrutos. Jelgavā tāds varētu būt,
piemēram, maršruts stacija–tornis). Ar šiem testiem vēlamies gan
sabiedrībai, gan institūcijām parādīt alternatīvu transporta veidu
iespējas,» stāsta A.Ieviņš, piebilstot, ka šādi autobusi ir arī
videi draudzīgi, jo darbojas ar akumulatoriem, pilsētā neradot
izmešus.

Zemgales Plānošanas reģions bezpilota
autobusu testēs īstenotā projektu «Pārrobežu sadarbība pārejai uz
videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes
sabiedrisko transportu» gaitā. Projekta ietvaros tiek arī
izstrādāti dažādi modeļi, kuros pašvaldībām tiks piedāvāti aprēķini
un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus bezpilota
elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā, uzsvaru
liekot uz «pirmās/pēdējās jūdzes» pakalpojumiem – pasažieru
transportēšanu, piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz pilsētas
centram.

«Līdz šim vairums bezpilota transportlīdzekļu
tikuši izmantoti slēgtās teritorijās, piemēram, parkos, lidostās
vai lielās ražotnēs, un to izmantošana satiksmē – reālos apstākļos
– ir izaicinājums ne vien šo produktu ražotājiem, bet arī
pasūtītājiem,» skaidro Zemgales Plānošanas reģiona īstenotā
projekta vadītājs Latvijā Raitis Madžulis. Viņš uzsver, ka tuvējās
Eiropas valstīs ir vien atsevišķi piemēri, kad šādi autobusi
izmantoti pilsētas satiksmē – pirms dažiem gadiem Tallinā šāds
autobuss izmantots tam īpaši paredzētā slēgtā joslā, bet pērn
Helsinkos sākti izmēģinājumi salīdzinoši maz noslogotā ceļa
posmā.

Paralēli notiek darbs pie juridisko jautājumu
risināšanas un sinhronizēšanas ar citām Eiropas Savienības
dalībvalstīm. Tā kā nepieciešamas kompleksas izmaiņas normatīvajos
aktos, šobrīd kā risinājums tiek piedāvāts bezpilota
transportlīdzekļus ekspluatēt ar pavadoņa līdzdalību, kas var
pārņemt kontroli bīstamās vai sarežģītās situācijās.

Projekta «Pārrobežu sadarbība pārejai uz
videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes
sabiedrisko transportu» kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro. No
tiem 2,8 miljonus līdzfinansē INTERREG Baltijas jūras reģiona
transnacionālās sadarbības programma «Sohjoa Baltic», kurā
apvienojušies partneri no Dānijas, Igaunijas, Latvijas, Norvēģijas,
Polijas, Somijas, Vācijas un Zviedrijas.

Foto: publicitātes