20 °C, 3.7 m/s, 67.2 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītībaAmatu skolas audzēkņi Francijā pārdod latviešu produktus
Amatu skolas audzēkņi Francijā pārdod latviešu produktus
26/04/2019

«Esam kļuvuši atvērtāki, komunikablāki un pārliecinātāki par savām spējām,» saka seši Jelgavas Amatu vidusskolas audzēkņi, kuri bija iesaistīti «Erasmus+» programmas starpskolu stratēģisko partnerību projektā «Smalko izstrādājumu veikals». Nupat viņi atgriezušies no Francijas, kur projekta noslēgumā kopā ar sadarbības partneriem no Spānijas un Francijas izveidoja savu veikalu, lai katrs prezentētu un arī pārdotu tikai savai valstij raksturīgus pārtikas produktus. «No mūsu produktiem visātrāk izpirka cidoniju sukādes, dzērvenes šokolādē un «Sniega bumbas»,» atklāj jaunieši.

Kā stāsta Amatu vidusskolas direktore Edīte
Bišere, šī ir pirmā reize, kad skola iesaistās vairāku partneru
projektā. «Projekta vadošais partneris bija Francijas viesmīlības
nozares un ekonomikas vadības vidusskola «Santos Dumont», ar kuru
mums jau ir desmit gadu ilga sadarbība, bet otrs partneris bija
Spānijas profesionālā vidusskola «Ies Heliopolis». No katras skolas
projektā iesaistījās seši audzēkņi un divi pedagogi. Mūsu skolu
pārstāvēja pasniedzējas Ligita Ziemele un Larisa Karpova, topošās
komercdarbinieces Kristīne, Elīna un Elvita un topošie ēdināšanas
servisa speciālisti Tomass, Dāvids un Dmitrijs. Projekta mērķis
bija gada garumā, skolām regulāri sadarbojoties, izvēlēties savai
valstij raksturīgus pārtikas produktus, detalizēti izpētīt to
izcelsmi, sagatavot katra prezentāciju angļu valodā un trīs
tikšanās reizēs katrā no iesaistītajām valstīm prezentēt un pārdot
savus produktus. Principā audzēkņu uzdevums bija iziet visu ceļu,
līdz prece nonāk pie pircēja.»

Noslēguma pasākumā Francijā Amatu vidusskolas
audzēkņi pircējiem Uzņēmējdienu laikā piedāvāja iegādāties gan
«Rāmkalnu» cidoniju sukādes, gan «Laimas» dzērvenes šokolādē, gan
«Latvijas piena» radītās «Sniega bumbas», gan Jelgavā ražotos
«Rīgas miesnieka» gaļas produktus.

«Šoreiz Latvijas produktus reklamējām,
ražotājam to nemaz nezinot. Tieši tāds arī bija projekta mērķis –
nevis īstenot to sadarbībā ar uzņēmēju, bet gan patstāvīgi, proti,
skolai pašai produkti bija jāiepērk, audzēkņiem jāizkalkulē to
pārdošanas cena, jāierīko pašiem savs veikals, sākot ar tā dizainu
un beidzot ar preču izvietojumu, un produkti jāpārdod,» stāsta
L.Ziemele.

«Tagad zinu, ka Francijā pievienotās vērtības
nodoklis ir tāds pats kā Latvijā – 21 procents, atsevišķiem
produktiem – 12 procenti, bet dārzeņiem – pieci procenti.
Skolotājas atbalstu vajadzēja vien, kalkulējot uzcenojumu, jo ar to
līdz šim skolā nebiju saskārusies. Tagad zinu, ka 50 procentu
uzcenojums ir augsts, bet ap 20 procentu – minimums. Mēs savām
precēm necentāmies likt augstu uzcenojumu – tas bija vidēji 20–30
procenti. Arī spāņi un franči rīkojās līdzīgi,» stāsta topošā
komercdarbiniece Elīna.

Projekta laikā galvenais uzdevums jauniešiem
bija strādāt, cieši sadarbojoties, tāpēc visi darbi tika veikti
komandās, kurās apvienojušies visu trīs valstu pārstāvji. Darbs
noritēja tikai angļu valodā, regulāri tika rīkotas
videokonferences. Kā atzīst jaunieši, šī pieredze bijusi
nenovērtējama, turklāt viņiem arī bija iespēja iepazīt citu valstu
kultūru un ražošanas uzņēmumus gan Seviljā, gan Parīzē.

«Redzot, kā šādi projekti atver mūsu
jauniešus, sniedz viņiem jaunas iespējas, paplašina redzesloku un
nostiprina skolā gūtās iemaņas, jau šobrīd esam atsaukušies
Itālijas pilsētas Komo profesionālās vidusskolas aicinājumam
iesaistīties jaunā starpvalstu projektā, kura partneri būtu arī
Ungārija un Francija. Šobrīd itāļu puse gaida projekta
apstiprinājumu, un mēs ceram, ka jau nākamajā gadā mūsu skola
startēs jaunā partnerības projektā,» uzsver E.Bišere.

Foto: Jelgavas Amatu vidusskola