21.3 °C, 2 m/s, 86.3 %

Pilsētā

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsPilsētā«Tiesu sistēma parādu piedziņas jomā šobrīd nav efektīva»
«Tiesu sistēma parādu piedziņas jomā šobrīd nav efektīva»
08/07/2019

«Gan Eiropas Komisija, gan Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) savās rekomendācijās norāda, ka viena no lielākajām Latvijas problēmām ir mūsdienu prasībām atbilstošu mājokļu trūkums. Daļa iedzīvotāju, samērojot savus ienākumus ar šā brīža nekustamā īpašuma cenu, tādus nevar ne nopirkt, ne īrēt. Diemžēl valsts atbalsts jaunu pašvaldības īres namu celtniecībai joprojām nav pieejams, bet padomju laikā būvētais dzīvojamais fonds pakāpeniski nolietojas un prasa arvien lielākus ieguldījumus,» spriež SIA «Jelgavas nekustamā īpašuma pārvalde» (JNĪP) valdes loceklis Juris Vidžis, piebilstot, ka bez radikālām izmaiņām mājokļu politikā šī problēma tikai pieaugs.

Sarunā ar J.Vidži plašāk par to, kādēļ
uzņēmums apsver iespēju atteikties no ikgadējām dzīvokļu īpašnieku
sapulcēm un kādēļ virknē gadījumu lētāk ir atteikties no parādu
piedziņas, nekā to veikt.

Ekonomikas ministrijas veiktajā
pētījumā noskaidrots, ka vairums padomju laikā celto daudzdzīvokļu
māju balkoni ir nolietojušies, arī Jelgavā šogad nolietojuma dēļ
nokrituši vairāki balkoni. Kā plānojat rīkoties?

Runa nav tikai par balkoniem – arī pašas ēkas
daudzos gadījumos ir nolietojušās. Komplekss risinājums ir mājas
renovācija, bet, ja iedzīvotāji nav gatavi to veikt, piedāvājam
citas iespējas. Lai noteiktu, ko darīt ar balkoniem, jāveic to
tehniskā apsekošana, pēc kuras varam spriest, cik augsta ir
bīstamības pakāpe. Līdz šim pilsētā balkons nokritis Uzvaras ielā
11, ļoti bīstama situācija bija arī Katoļu ielā 1 un Loka
maģistrālē 23, kur pēc apsekošanas tika atjaunoti 13 no 62
balkoniem. Lētākais risinājums ir tos demontēt, kā to izdarījām
Katoļu ielā 1, jo atjaunošana izmaksā trīs četras reizes dārgāk. Ja
mājai nav naudas uzkrājumā, esam gatavi piesaistīt kredītlīdzekļus.
Jāuzsver, ka par mājas konstruktīvajiem elementiem un tehnisko
stāvokli pilnībā atbild dzīvokļu īpašnieki, tostarp par kaitējumu
trešajām pusēm, ja notiek kāds negadījums. Dzīvokļu īpašniekiem
cenšamies skaidrot, cik tas ir nopietni, bet tāpat atsevišķas mājas
lemj, ka darbus neveiks. Kritiskākajos gadījumos tas var beigties
ar Būvvaldes atzinumu, ka ēkā vairs nedrīkst uzturēties, tādēļ
aicinu dzīvokļu īpašniekus rūpīgi izvērtēt savus lēmumus, kā arī
izmantot ES piedāvāto līdzfinansējumu daudzdzīvokļu ēku
renovācijai. Šai programmai varēs pieteikties līdz 2020. gadam, bet
pieļaujamais projektu realizācijas laiks ir līdz 2023. gadam.

Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums
paredz, ka katrai daudzdzīvokļu mājai ar pakalpojumu sniedzējiem
jābūt noslēgtam atsevišķam līgumam. Kāda situācija šajā ziņā ir
Jelgavā, un kas notiks ar mājām, ja dzīvokļu īpašnieki lēmumu par
pilnvarojumu dažādu iemeslu dēļ nepieņems?

Likums paredz, ka visiem pakalpojumu
sniedzējiem jābūt tiešajam līgumam ar dzīvokļu īpašniekiem, jo
šobrīd šāds līgums ir tikai starp pārvaldnieku un pakalpojumu
sniedzēju. Lai noslēgtu šādu līgumu, nepieciešams pilnvarojums,
kuru dažādu iemeslu dēļ ir samērā grūti saņemt, jo daudzi dzīvokļu
īpašnieki savu mājokli ir izīrējuši, atrodas ārvalstīs. Teorētiski
tas var novest pie tā, ka mājai tiek pārtraukta pakalpojumu
sniegšana. Šobrīd no 420 JNĪP pārvaldībā esošajām mājām 67 nav
devušas pilnvarojumu noslēgt līgumu ar SIA «Jelgavas ūdens», bet 63
– ar SIA «Jelgavas komunālie pakalpojumi». Savukārt līgums par
komunālās elektroenerģijas patēriņu nav noslēgts 168 mājām.
«Fortum» šo procesu pabeidza jau 2014. gadā. 

Tomēr pilnvarojums nav vienīgā problēma, jo
daļai dzīvokļu īpašnieku ar pakalpojumu sniedzējiem ir atšķirīgs
viedoklis par atbildības robežām, kur tiek uzstādīts skaitītājs.
Nav sakārtots arī jautājums par atkritumu laukumiem, jo likums
paredz, ka katrai mājai jābūt izbūvētam savam atkritumu laukumam,
taču ne visur tas ir iespējams. Vēl sarežģītāka situācija būs no
2021. gada, kad atbilstoši likumam vajadzēs šķirot arī bioloģiskos
atkritumus, kas nozīmē, ka katrai mājai būs vēl viens papildu
konteiners. Lai samazinātu konteineru skaitu, kā vienu no
risinājumiem redzam, ka stikla, PET pudeļu un kartona mazos
konteinerus varētu izvietot kāpņu telpās, kas iedzīvotājiem
atvieglotu šķirošanas procesu un samazinātu nepieciešamo konteineru
laukuma platību.

Visbiežāk domstarpības starp
iedzīvotājiem un daudzdzīvokļu ēku apsaimniekotāju veidojas par
sniegto pakalpojumu kvalitāti, ko ietver tā sauktā ēkas
pārvaldīšanas maksa un kas ir papildu pakalpojumi, par kuriem tiek
izrakstīts atsevišķs rēķins.

Atšķirībā no komunālo pakalpojumu tarifiem,
kurus atbilstoši metodikai apstiprina Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisija, par ēkas pārvaldīšanas maksu lemj paši
iedzīvotāji, tādēļ arī reizēm veidojas domstarpības, jo veiktie
maksājumi starp dažādām mājām būtiski atšķiras. Ja vienai mājai
sniega vai lapu izvešanu varēsim veikt no uzkrājuma, tad citai par
to būsim spiesti izrakstīt atsevišķu rēķinu. Lai par šiem
jautājumiem neveidotos domstarpības, varētu noteikt, ka minimālā
pārvaldīšanas maksa ir piesaistīta minimālajai algai vai kādam
citam rādītājam, jo bieži vien, objektīvi augot izmaksām,
pakalpojumu līdzšinējā apjomā nevaram nodrošināt par cenu, kāda
bija pirms vairākiem gadiem. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas
likums nosaka, ka obligātās pārvaldīšanas prasības ir sanitārās
tīrības nodrošināšana jeb sētnieka pakalpojumi, komunālo
pakalpojumu nodrošināšana, dzīvojamās mājas, tajā esošo iekārtu un
komunikāciju apsekošana, tehniskā apkope un kārtējais remonts, kā
arī dzīvojamās mājas lietas vešana. Būtiski uzsvērt, ka
apsaimniekošanas maksa neietver kapitālos ieguldījumus, kuriem
jāveic atsevišķs uzkrājums. Visus lēmumus dzīvokļu īpašnieki
var pieņemt aptaujas veidā. Šobrīd 9420 no 14 200 jeb 66
procenti no mūsu klientiem lieto JNĪP informatīvo sistēmu, kur
aptaujas var veikt elektroniski, bet cilvēkus, kuri neizmanto šo
sistēmu, aptaujājam ar anketu starpniecību.

Kāda šobrīd ir situācija ar parādu
piedziņu? Vai, uzlabojoties kopējai ekonomiskajai situācijai, tie
samazinās?

Iedzīvotāju maksājumu disciplīna ir samērā
laba, jo vairāk nekā 90 procenti rēķinu tiek samaksāti laikā. Tomēr
pie tik liela klientu skaita mēs nekad nevarēsim runāt par apmaksu
100 procentu apmērā. Arvien biežāk saskaramies ar situāciju, ka
ilgstošā tiesas procesā mūsu prasība tiek atzīta par pamatotu,
lieta tiek nodota tiesu izpildītājam, bet piedziņu tik un tā veikt
nav iespējams, līdz ar to ir zaudēts laiks un tiesvedības izdevumi.
Proti, iedzīvotājiem mājas kasē netiek atgriezts parāds, bet vēl
papildus jāsedz tiesāšanās izdevumi. Tiesu sistēma šobrīd nav
efektīva parādu piedziņas lietās, tādēļ ļoti nopietni jāvērtē,
kuros gadījumos ir lietderīgi vērsties ar prasību tiesā un kuros
ne. Atsevišķās mājās ar iedzīvotāju balsojumu mēs šos bezcerīgos
parādus jau esam norakstījuši, lai grāmatvedībā neveidojas faktiski
neatgūstams uzkrājums. Vienīgais risinājums šim jautājumam ir
piesaistīt komunālo maksājumu parādus kā hipotēku nekustamajam
īpašumam, kā tas ir izdarīts Lietuvā un Igaunijā. Tas gandrīz
pilnībā likvidē jautājumu par parādu piedziņu.

Jau ilgāku laiku notiek darbs pie
pašvaldības kapitālsabiedrību iekļaušanās vienotā informācijas
sistēmā ar Pašvaldības operatīvās informācijas centru (POIC). Ko
tas nozīmē JNĪP kontekstā?  

Ar POIC esam noslēguši līgumu par
informācijas apmaiņu. Praksē tas nozīmē, ka pa vienoto diennakts
bezmaksas tālruni 8787 iedzīvotāju sniegtā aktuālā informācija tiek
pāradresēta mums, lai varam operatīvi reaģēt dažādu apdraudējumu
vai avāriju gadījumā. Tāpat sadarbosimies civilās aizsardzības
jautājumos.

Par ko saņemat informāciju no
POIC?

Par bedrēm iekšpagalmos, izsistiem logiem
kāpņu telpās, bojātu apgaismojumu iekšpagalmos. Lielākoties tie ir
ikdienas jautājumi, kurus risinājām arī līdz šim, bet šobrīd tas
notiek centralizēti ar 8787 dispečeru punkta starpniecību.

Katru gadu rīkojat dzīvokļu īpašnieku
kopsapulces, lai atskaitītos par padarīto konkrētā mājā. Esat
norādījuši, ka 2018. gadā šī sapulces apmeklēja vidēji 11 procenti
dzīvokļu īpašnieku. Kā bija šogad, un vai sapulce ir efektīvākais
veids, lai nodrošinātu saikni starp dzīvokļu īpašniekiem un
pārvaldnieku?

Šogad sapulces apmeklēja 12 procenti dzīvokļu
īpašnieku. Pamatā uz tām nāk iedzīvotāju kontaktpersonas jeb māju
vecākie, apzinīgākie dzīvokļu īpašnieki un tie, kuriem ir
sakrājušies jautājumi. Šobrīd izvērtējam, cik lietderīga ir šādu
ikgadējo sapulču organizēšana, jo visa informācija dzīvokļu
īpašniekiem ir pieejama JNĪP informatīvajā sistēmā, kur viņi var
uzdot arī savus jautājumus gan mums kā pārvaldniekam, gan
pakalpojumu sniedzējiem, kuri atbildi sniedz piecu darba dienu
laikā. Turklāt vajadzības gadījumā dzīvokļu īpašnieku sapulci varam
sasaukt jebkurā brīdī. 

JNĪP pārvalda 56 daudzdzīvokļu mājas,
kuras nav pieslēgtas centralizētajai kanalizācijas sistēmai, un
pārsvarā gadījumu nosēdakas šajās mājās neatbilst Ministru kabineta
noteikumiem un būtu pārbūvējamas. Šobrīd pašvaldība piedāvā
līdzfinansējumu šo māju pieslēgšanai centralizētajai sistēmai – vai
ir plāns izmantot šo iespēju un mājās likvidēt sausās
tualetes?

Jau vairākus gadus dzīvokļu īpašniekus
cenšamies pārliecināt, ka, ja vien tas iespējams, māja jāpieslēdz
centralizētajai kanalizācijas sistēmai un ūdensvadam, tomēr jāņem
vērā, ka pašvaldība 50 procentu apmērā līdzfinansē tikai pieslēguma
izbūvi, bet šajās mājās ir jāpārbūvē arī iekšējie tīkli, un tās nav
mazas izmaksas. Arī šogad šai programmai pieteicām vairākas mājas,
bet viena – Garozas ielā – no tās jau atteicās, jo dzīvokļu
īpašnieki norādīja, ka šāds projekts viņiem ir par dārgu. No vides
aizsardzības viedokļa šī ir ļoti nopietna problēma, jo nosēdakas
šajās mājās nav hermētiskas, to saturs iesūcas augsnē un aiziet
gruntsūdeņos. Ja akas pārbūvētu atbilstoši Ministru kabineta
noteikumiem un regulāri izmantotu asenizācijas pakalpojumus,
izmaksas noteikti būtu augstākas, nekā pieslēdzoties
centralizētajiem tīkliem.

Līdz 29. jūlijam izsludināts jau
otrais termiņa pagarinājums iespējai pieteikties pašvaldības
līdzfinansējumam daudzdzīvokļu ēku pagalmu labiekārtošanai. Līdz
šim rezervēts līdzfinansējums četriem projektiem 30 tūkstošu eiro
apmērā, bet vēl ir pieejami 70 tūkstoši eiro. Programma tiek
realizēta kopš 2015. gada, taču iedzīvotāju aktivitāte nav liela,
lai gan aptaujās tiek norādīts, ka iekšpagalmu stāvoklis ir
nozīmīga problēma. Kāds atbalsts vēl dzīvokļu īpašniekiem būtu
nepieciešams, lai pievērstos savas teritorijas
labiekārtošanai?

Jau šobrīd, apvienojoties vairākām mājām,
iespējams piesaistīt līdzfinansējumu līdz 80 procentiem no kopējām
projekta izmaksām, tādēļ te vairāk būtu jārunā par līderības
trūkumu starp iedzīvotājiem. Viena lieta ir parakstīt papīru un
samaksāt par paveikto darbu, bet pavisam kas cits – pārliecināt
pārējos mājas iedzīvotājus, ka tas ir nepieciešams, un pēc tam vēl
aktīvi iesaistīties projekta realizācijā. Tāpat kā māju renovācijas
projektos, arī pagalmu labiekārtošanā iniciatīvai jānāk no dzīvokļu
īpašniekiem, kuru viedokļi bieži vien ir pretrunīgi, jo viens
pagalmu redz kā lielu auto stāvlaukumu, bet cits uz to raugās kā uz
dzīves vidi ar bērnu rotaļu laukumu, soliņiem un apstādījumiem.
Iespējams, šai programmai nepieciešams piesaistīt kādu cilvēku,
kurš precīzāk apzinās iedzīvotāju vajadzības un piedāvās
risinājumus.

Vai ideja par valsts līdzfinansējumu
pašvaldības īres namu celtniecībai joprojām ir
aktuāla?

Vairākas starptautiskās organizācijas,
tostarp Eiropas Komisija un OECD, kuru ieteikumos mūsu politiķi
mēdz ieklausīties, ir norādījušas, ka būtiskākās problēmas valstī
šobrīd ir iedzīvotāju ienākumu nevienlīdzība un mājokļu pieejamība.
Racionālākais veids, kā atjaunot dzīvojamo fondu, ir piedāvāt
instrumentus pašvaldībām. Lai realizētu šos projektus un dzīvokļu
īres maksa nepārsniegtu 150–200 eiro, ir nepieciešams valsts
atbalsts aptuveni 30 procentu apmērā no projekta izmaksām. Ja šāda
programma beidzot tiks pieņemta, mēs esam gatavi iesaistīties.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»