Pērn septembrī Loka maģistrālē sākās rekonstrukcija, kuras laikā tranzītiela tiek atjaunota visā 4733 metru garumā – no Kalnciema ceļa līdz Jelgavas pilsētas administratīvajai robežai. Portāls www.jelgavasvestnesis.lv piedāvā ieskatu, kādi darbi pa gadu būvobjektā paveikti un ko plānots vēl izdarīt līdz ziemas sezonai, kad būvniecības procesā iestāsies tehnoloģiskais pārtraukums.
«Šobrīd būvdarbi visos Loka maģistrāles posmos rit atbilstoši plānam. Jau paveikto darbu apjomu varam iedalīt vairākās daļās: esam realizējuši apmēram 75 procentus no plānotajiem inženierkomunikāciju darbiem, aptuveni 75 procentus no zemes darbiem un tuvākajās dienās būsim izpildījuši arī ap 35 procentiem asfaltēšanas darbu, kas attiecināmi uz asfalta apakškārtas ieklāšanu,» stāsta pilnsabiedrības «RERE vide – Hidrostatyba» atbildīgais būvdarbu vadītājs Edgars Krastiņš, papildinot: šobrīd darbs notiek uzreiz vairākos Loka maģistrāles posmos, lai vēl līdz ziemas sezonai vietām pabeigtu darbus pie inženierkomunikācijām, izbūvētu brauktuves konstruktīvo kārtu, kā arī ieklātu asfaltbetona seguma apakškārtu.
Šobrīd asfalta apakškārta, izņemot krustojuma zonas, jau sagatavota Loka maģistrāles posmā no Aviācijas ielas līdz pilsētas administratīvajai robežai, savukārt posmā no Aviācijas līdz Rīgas ielai gar būvniecības veikalu šobrīd pabeigta inženierkomunikāciju izbūve un ieklāta šķembu apakškārta. Arī šī brauktuves daļa praktiski ir gatava asfaltēšanai, tomēr tas, vai šos darbus izdosies īstenot šosezon, atkarīgs no laikapstākļiem.
Inženierkomunikāciju izbūve noslēgusies arī Loka maģistrāles posmā no Rīgas ielas līdz Bērzu ceļam. Šobrīd gan divās brauktuves joslās vēl ir atraktas visas komunikācijas, bet līdz ziemai šo posmu paredzēts sakārtot un ieklāt šķembu apakškārtu. Līdzīga situācija ir posmā no Bērzu ceļa līdz Kalnciema šosejai, kas ir viens no sarežģītākajiem, jo bija jāizbūvē visvairāk pazemes komunikāciju. Šobrīd tur vēl notiek ūdensvada un lietusūdens kanalizācijas izbūve, bet līdz ziemas sākumam darbus plānots pabeigt, nodrošinot tur šķembu apakškārtu.
Jāpiebilst, ka Loka maģistrāles pārbūves projekta gaitā paredzēts izbūvēt četrus apļveida krustojumus, rekonstruēt inženierkomunikācijas, ielu apgaismojumu, kā arī pārvadu pār dzelzceļu. Tāpat plānots izbūvēt gājēju un velosipēdu celiņus, ierīkot automašīnu stāvvietas, atpūtas vietas ar soliņiem, velostatīviem un atkritumu urnām, atjaunot pieturvietas, kā arī pie pilsētas robežas izveidot atpūtas vietu, tur izvietojot karti tūristiem.
Jelgavas pilsētas pašvaldība Loka maģistrāli rekonstruē, piesaistot ES finansējumu nacionālas nozīmes centru integrēšanai Eiropas vienotajā transporta tīklā (TEN-T). Līgums par Loka maģistrāles rekonstrukciju starp Jelgavas pilsētas domi un pilnsabiedrību «RERE vide – Hidrostatyba» noslēgts pērn jūlijā. Kopējās projekta izmaksas ar PVN ir 21 679 350,03 eiro, tostarp 12 004 303 eiro ir ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums, 564 527,03 eiro – valsts budžeta dotācija pašvaldībai un 9 110 520 eiro – Jelgavas pašvaldības līdzfinansējums.
Šovasar 78,26 metrus garais Loka maģistrāles dzelzceļa pārvads trīsarpus mēnešus bija slēgts, jo tas tika rekonstruēts uzreiz visā platībā. Iepriekš speciālisti konstatēja, ka tilta konstrukciju skārusi korozija, sācis izdrupt betons, balstu stiprinājumi vietām nosēdušies, balsti apauguši ar zāli. Lai uzlabotu tilta izturību un stabilitāti, pārvada balsti tika pastiprināti. Tāpat laiduma konstrukcijā bija redzamas ūdens caursūkšanās pēdas, kas liecināja par bojātu hidroizolāciju, un būvdarbu gaitā izbūvēta arī lietusūdens novade no tilta. Šobrīd no Rubeņu ceļa pāri gaisa pārvadam teju visā tilta platībā ieklāta asfalta pamata kārta, vienā pusē izbūvēts laiduma paplašinājums un tilta margas, tomēr darbi vēl turpinās – tilta vidusposmā braucamajā daļā labajā pusē virzienā uz Rīgu tiek izbūvēta brauktuves konstrukcija, kā arī pārvada gājēju ietve. Nākamsezon darbi būs pabeigti un pār tiltu varēs atjaunot arī gājēju satiksmi, kas šobrīd drošības apsvērumu dēļ ir aizliegta. Nākamsezon paredzēts izbūvēt arī tilta kāpnes un nodrošināt apgaismojumu.
Loka maģistrāle ir tranzītiela ar intensīvu satiksmi, kas katru gadu turpina augt. Ar mērķi šīs ielas krustojumos izvairīties no papildu luksoforiem, kas varētu radīt sastrēgumus, rekonstrukcijas projekta gaitā tiek izbūvēti kopumā četri rotācijas apļi. Tie krustojumos nodrošinās lielāku caurlaidi. Šobrīd jau ieklāta asfalta apakškārta rotācijas apļa vietā Loka maģistrāles un Langervaldes ielas krustojumā, aprises ieguvis rotācijas aplis Rubeņu ceļa un Loka maģistrāles krustojumā – tur šobrīd tiek izbūvētas brauktuves konstruktīvās kārtas –, bet rotācijas apļu vietā Loka maģistrāles krustojumā ar Bērzu ceļu un Aviācijas ielu vēl notiek inženierkomunikāciju izbūve. To asfaltēšana paredzēta nākamsezon. «Visi četri rotācijas apļi tiks noasfaltēti, bet vidus būs bruģēts ar dabīgo akmens bruģi, nevis apzaļumots. Pielāgosim apli tā, lai pa to ērti varētu izbraukt arī nestandarta gabarīta automašīnas, kas, nespējot izgriezties, nedaudz var uzbraukt apļa vidusdaļai,» stāsta «RERE vide – Hidrostatyba» atbildīgais būvdarbu vadītājs Edgars Krastiņš.
Plaša stāvlaukuma aprises, kur būs vieta 79 automašīnām, jau redzamas pie Jelgavas 6. vidusskolas un baseina ēkas – laukumā izbūvētas kontūras jeb apmales un ieklāta šķembu apakškārta. Būvnieks norāda, ka stāvlaukuma daļa pie iebrauktuves jau tiek asfaltēta, bet zona, kur paredzēta automašīnu novietošana, tuvākajā laikā tiks nobruģēta. «Drīzumā uzsāksim bruģēšanu, lai vēl šajā būvsezonā varētu ieklāt lielāko daļu bruģa,» norāda būvnieks. Jāpiebilst, ka pašlaik piekļuve Jelgavas 6. vidusskolai ir apgrūtināta – piebraucamais ceļš pie skolas no Pērnavas ielas puses rīta stundās ir noslogots, tādēļ tur noteikti satiksmes ierobežojumi – aizliegums stāvēt iebrauktuves ielas malās rīta stundās. Policija gan ziņo par precedentu, kad ceļazīmes sabojātas ar krāsas baloniņu un stāvēšanas ierobežojums ignorēts.
Loka maģistrāles rekonstrukcijas gaitā paredzēts sakārtot ne vien tranzītielu, bet arī vairākus apbraucamo ceļu posmus – sagatavošanās asfaltēšanai, kas plānota vēl līdz ziemas sezonai, šobrīd norit Strautu ceļa posmā no Bērzu līdz Kalnciema ceļam, bet nākamsezon sakārtot paredzēts arī Bērzu ceļa posmu no Kļavu līdz Strautu ceļam, kur šobrīd izbūvētas inženierkomunikācijas. Šajās ielās tiks ieklāts asfalts 1080 metru garumā. Būvprojekti asfaltēšanai kā apbraucamajiem ceļiem šobrīd tiek izstrādāti arī Paula Lejiņa, Pumpura, Pērnavas ielai un Rubeņu ceļam.
Kamēr laikapstākļi ir labvēlīgi, asfalta apakškārta tiek ieklāta zonās, kur visi pamata darbi jau noslēgušies. Tā šobrīd tiek sakārtota viena no intensīvākajām satiksmes vietām – Loka maģistrāles un Rīgas ielas krustojuma daļa. Jāpiebilst, ka konstrukcijas izbūve turpinās arī Loka maģistrāles posmā no Rīgas ielas līdz Aviācijas ielai – tur slēgta daļa brauktuves un divvirzienu satiksme organizēta pa vienu braukšanas joslu, ko regulē luksofors. Ceļa darbu zonā esošās sabiedriskā transporta pieturas ir slēgtas, bet pagaidu pieturas nodrošinātas Loka maģistrālē pirms Rīgas ielas.
Rekonstrukciju piedzīvo ne tikai Loka maģistrāles brauktuves daļa, bet arī piegulošā teritorija – šobrīd tiek sakārtoti automašīnu stāvlaukumi pie divām Loka maģistrāles daudzdzīvokļu namu iebrauktuvēm. Piemēram, stāvlaukumā pie 5. un 7. nama jau sakārtota lietusūdens novade, ieklāta šķembu apakškārta un var sākties asfaltēšana, bet stāvlaukumā pie Loka maģistrāles 25. un 27. nama jeb pie krustojuma ar Veco ceļu vēl tiek izbūvēts šķembu segums. Sakārtot paredzēts arī stāvlaukumu pie 13. un 15. nama, tomēr pagaidām tur darbi nenotiek, lai abu pārējo stāvvietu izbūves laikā tuvējo māju iedzīvotājiem nodrošinātu iespēju novietot savu auto. Jāpiebilst, ka visi trīs stāvlaukumi tiks noasfaltēti nākamsezon. Iestājoties tumšākam laikam, Loka maģistrāles iedzīvotāji bija satraukušies, ka būvdarbu laikā pie namiem nebija nodrošināts apgaismojums. Pašvaldībā skaidro – iekšpagalmu apgaismojums Loka maģistrālē ir pieslēgts ielas tīkliem, kas būvdarbu gaitā demontēti un tiek izbūvēti no jauna. Šobrīd būvnieks jau veicis nepieciešamos darbus un atjaunojis apgaismojumu iekšpagalmu teritorijā.
Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»