Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolotājas Liene Krieviņa un Liene Sabule un Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) «Fastrackids» un «Miniphanomenta» pasniedzējs Zintis Buls no 31. oktobra līdz 3. novembrim piedalījās Eiropas dabaszinātņu skolotāju festivālā «Zinātne uz skatuves 2019» Portugālē. Jelgavas pedagogi prezentēja savas inovatīvās metodes dabaszinātņu stundām, iesaistot tehnoloģijas, kā arī piedalījās dažādās meistarklasēs, arī paši smeļoties jaunas idejas ikdienas darbam.
Eiropas dabaszinātņu skolotāju festivāls, ko organizē Eiropas Dabaszinātņu skolotāju asociācija, notiek ik pa diviem gadiem. Šogad tas pulcēja 450 pedagogus no 33 Eiropas valstīm, kā arī Ukrainas, Kazahstānas un Kanādas. Jelgavas skolotāji, kuri šogad pārstāvēja Latviju, iespēju doties uz festivālu izcīnīja pērn nacionālajā inovatīvo darba metožu konkursā, kas notika Metāla svētku ietvaros Jelgavā. «Eiropas dabaszinātņu skolotāju festivālā sabrauc skolotāji no dažādām valstīm un prezentē savas idejas, parādot, kā viņi interesantā, aizraujošā un netradicionālā veidā māca dabaszinātnes, matemātiku vai tehnoloģijas no sākumskolas līdz pat vidusskolas posmam,» stāsta ZRKAC vadītājas vietniece Skaidrīte Bukbārde.
Jelgavas pedagogi ne tikai piedalījās konferencē, lai smeltos jaunas idejas, bet arī paši prezentēja savas metodes. ZRKAC pārstāvis Z.Buls rādīja eksperimentu un demonstrējumu kompleksu ar nosaukumu «Un tomēr viņa griežas», ar kura starpniecību tiek veicināta bērnu izpratne par to, kā rotācija ietekmē mūs un lietas ap mums – sākot no rotaļlietām un beidzot ar planētām un galaktikām. Bet Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolotāju tēma bija «Video un animāciju veidošana dabaszinātņu priekšmetos», kurā skolotāji sadarbojoties apvieno tehnoloģiju izmantošanu ar starpdisciplināru nodarbību vadīšanu bioloģijā, ģeogrāfijā un angļu valodā. «Šodien darbs ar datoru ir neatņemama mācību procesa sastāvdaļa, taču diemžēl ne visi jaunieši prot izmantot tehnoloģijas jēgpilni, lai tās noderētu arī mācību procesā. Tieši tāpēc mēs savā skolā ieviesām mācību priekšmetu «Datorpratība», kurā skolēni apguva jaunākās tehnoloģiju iespējas, ko var izmantot arī citos priekšmetos, piemēram, bioloģijā, sagatavojot animāciju par procesiem augos. Jāatzīst, ka skolēni tam piegāja ļoti aizrautīgi, viņiem bija interesanti, un es pēc redzētajām animācijām ļoti skaidri redzēju, vai skolēni izprot tēmu vai nē,» stāsta L.Sabule, piebilstot, ka ideju par atsevišķu priekšmetu «Datorpratība» ļoti atzinīgi novērtējuši arī citu valstu dabaszinātņu skolotāji, kas interesējušies par detaļām, jo saredz, ka varētu to izmantot arī savā klases darbā. «Saņēmām arī sadarbības piedāvājumu no slovēņiem, kuri labprāt ar mums iesaistītos jaunā projektā, bet šobrīd tas vēl ir tikai sarunu līmenī,» stāsta L.Sabule, gan uzsverot, ka šī festivāla pievienota vērtība bija iespēja piedalīties meistarklasēs un smelties idejas savam darbam klasē. «Piemēram, aizguvu ideju, kā uzskatāmāk parādīt to, ka augos eksistē vadaudi, ideju, kā bioloģijas stundās var izmantot izlaušanās spēles principu, bet pārnesot to virtuālajā vidē, kurā skolēni uzdevumus risina, izmantojot mobilos telefonus. Tāpat mani ļoti aizrāva ideja par saliekamajiem mikroskopiem, kas ļauj skolēniem arī mājās apstākļos veikt mikrobioloģiskos pētījumus. Ideju bija patiešām daudz, un lielu daļu no tām var pārnest uz savām stundām,» stāsta L.Sabule.
Jāpiebilst, ka Eiropas dabaszinātņu skolotāju festivāls «Zinātne uz skatuves» tiek veidots, lai uzsvērtu zinātnes un tehnoloģiju nozīmi izglītībā un sabiedrības dzīvē, paaugstinātu bērnu un jauniešu interesi par inženierzinātnēm, zinātni un pētniecību, kā arī lai apzinātu aktīvus un radošus pedagogus, kuri ievieš inovatīvas mācību metodes dabaszinātņu mācīšanā skolā. Festivāls notiek reizi divos gados, un nākamais norisināsies 2021. gadā Čehijā, taču, lai noskaidrotu, kuri pedagogi pārstāvēs Latviju, nākamgad septembrī Jelgavā notiks konkurss, kurā pedagogi aizstāvēs savas idejas.
Foto: no ZRKAC arhīva