Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) speciālisti izstrādājušu digitālo platformu www.metodiskiedargumi.lv – mūsdienīgu metodiskā atbalsta rīku pilsētas pedagogiem. Digitālajā krātuvē Jelgavas pedagogi, sākot no pirmsskolas līdz vidusskolai, kā arī profesionālās un interešu izglītības pedagogi var smelties idejas pedagoģiskajam darbam un dalīties pieredzē ar kolēģiem, ievietojot pašu izstrādātus materiālus.
«Tiekoties ar pedagogiem dažādos metodiskā atbalsta pasākumos, vairākkārt izskanēja ideja par interaktīvas platformas nepieciešamību, kas sniegtu iespēju lokālā mērogā apmainīties ar aktuālu informāciju, dalīties ar idejām un savu veiksmīgo pieredzi. Lai īstenotu šo ideju, esam izveidojuši digitālu metodisko materiālu krātuvi,» platformas izveides mērķi pamato ZRKAC direktore Sarmīte Vīksna, norādot, ka jaunās digitālās krātuves saturs un tās dzīvotspēja lielā mērā būs atkarīga no pašu pedagogu aktivitātes. «Jaunā platforma ir tikko uzsākusi savu dzīvi, tāpēc informācijas apjoms tajā vēl nav plašs, bet ar prieku jau varam secināt, ka pedagogu interese ir liela,» stāsta S.Vīksna, uzsverot, ka šajā platformā Jelgavas pedagogi aicināti ievietot savus izstrādātos mācību metodiskos materiālus, kas varētu būt noderīgi citiem kolēģiem, kā arī smelties idejas savam darbam. «Mūsu pilsētā ir daudz radošu, idejām bagātu pedagogu un iestāžu vadītāju, tāpēc ceram, ka šī metodisko dārgumu krātuve kļūs par virtuālu satikšanās, informācijas un domu apmaiņas platformu, kā arī vērtīgu palīgu pedagoga ikdienas darbā,» tā S.Vīksna, aicinot digitālās platformas satura pilnveidē iesaistīties ikvienu pilsētas pedagogu – gan pirmsskolas, gan sākumskolas, gan atsevišķu mācību priekšmetu skolotājus.
Metodiskie materiāli – deviņām mācību jomām
ZRKAC Informācijas resursu un tehnoloģiju nodaļas vadītāja Antra Škinča stāsta, ka jaunajai platformai ir izveidotas vairākas sadaļas: «Ieskaties», «Mācāmies un dalāmies», «Radām un vadām» un «Veidojam vidi». Plašākā no tām ir «Mācāmies un dalāmies». «Šī sadaļa ir iedalīta deviņās mācību jomās – valodu, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā, dabaszinātņu, matemātikas, sociālā un pilsoniskā, veselības un fiziskās aktivitātes, tehnoloģiju, pirmsskolas un sākumskolas, kuru ietvaros aicinām pedagogus dalīties pieredzē,» stāsta A.Škinča. Lai iedrošinātu skolotājus, kā pirmie metodiskie materiāli publicēti Jelgavas pašvaldības rīkotā vispārizglītojošo mācību priekšmetu pedagogu konkursam «Laiks iespējām» iesniegtie darbi, piemēram, dabaszinātņu mācību jomā – Jelgavas Valsts ģimnāzijas bioloģijas skolotājas Lienes Sabules metodiskais materiāls par šūnu dzīves cikla izpēti sīpola sakņu veidotājaudos, matemātikas mācību jomā – Jelgavas Amatu vidusskolas skolotājas Jeļenas Golmeisteres metodiskais materiāls par iztēli un pieļāvumu kā matemātiskās domāšanas un attīstīšanas balstiem, valodu mācību jomā – Jelgavas Valsts ģimnāzijas angļu valodas skolotājas Agitas Ozoliņas un krievu valodas skolotājas Irinas Ivanovas kopīgi veidotais materiāls krievu un angļu valodas stundām «Mana pilsēta – Jelgava», kurā atspoguļota skolotāju sadarbība, plānojot darbu valodu jomas ietvaros, un piedāvāti stundu apraksti.
Pieejami metodiskie materiāli lasītprasmes veicināšanai
Jau vairākus gadus ZRKAC īsteno mērķprogrammu «Lasītprasmes laboratorija», kuras ietvaros kopā ar pirmsskolas un sākumskolas pedagogiem tiek meklētas jaunas pieejas lasītprasmes veicināšanai un pilnveidei. «Saprotam, ka, attīstoties tehnoloģijām, ir nepieciešams rast jaunas pieejas. Divu gadu laikā mūsu speciālisti ir izstrādājuši lasītprasmes diagnosticējošos darbus dažādām klasēm, un šobrīd šie materiāli ir brīvi pieejami ikvienam vietnē www.metodiskiedargumi.lv,» stāsta A.Škinča. Savukārt S.Vīksna piebilst, ka šobrīd ZRKAC īsteno «Erasmus+» projektu «Pedagogu darba sistēma bērnu lasītprasmes attīstībai», kurā kopā ar Lietuvas un Igaunijas kolēģiem strādā pie mūsdienīgu metodisko mācību līdzekļu izveides tieši lasītprasmes veicināšanai. Arī ar šiem materiāliem būs iespējams iepazīties digitālajā platformā.
Svarīga arī izglītības iestādes vide
Sadaļa «Radām un vadām» veidota, domājot par izglītības iestāžu vadītāju, vietnieku un metodiķu darba saturu. Savukārt dalīties un lepoties ar inovatīviem vides risinājumiem izglītības iestādē var sadaļā «Par vidi». S.Vīksna uzsver, ka šajā sadaļā iespējams apmainīties ar idejām ne tikai par fiziskās vides iekārtošanu, bet arī par skolas tradīcijām, vērtībām un dažādu pasākumu norisi, kā piemēru minot Jelgavas 4. sākumskolu, kas digitālajā platformā jau ir atspoguļojusi savu pieredzi par to, kā izveidojuši mācību vidi sagatavošanas grupās, lai tā būtu pietuvinātāka bērnudārzam. Šajā sadaļā var iepazīties arī ar pieredzi, kas gūta, apmeklējot citas Latvijas izglītības iestādes. «Ceram, ka arī pirmsskolas izglītības iestādes, kas jau šajā mācību gadā sākušas īstenot pārmaiņas mācību saturā, aktīvi izmantos šo platformu, lai dalītos pieredzē,» tā S.Vīksna.
«Vēlamies, lai kopīgais darbs ir ar kvalitātes zīmi»
Lai pedagogi paši varētu ievietot materiālus platformā www.metodiskiedargumi.lv, viņiem jāsazinās ar vietnes administratoru, izmantojot kontaktu formu «Raksti mums». Pēc ziņas saņemšanas interesentiem tiks nosūtīti piekļuves dati. «Sākuma stadijā, lai pārbaudītu, vai sistēma pilnvērtīgi darbojas, materiālus vietnē ievieto ZRKAC speciālisti, tāpēc līdz 2019. gada noslēgumam pedagogi aicināti materiālus mums sūtīt elektroniski. Vēlamies, lai mūsu visu kopīgais darbs būtu ar kvalitātes zīmi un kalpotu par vērtīgu palīgu skolotājiem. Jāuzsver, ka darbi tiek publicēti tikai tad, ja autors ir tam piekritis,» stāsta A.Škinča. Viņa min, ka jau tuvākajā laikā platformā ir plānots ievietot arī agrāk tapušus ZRKAC arhīvā esošos mācību video, kā arī iepriekš ZRKAC organizētā skolotāju spēļu konkursa uzvarētāju darbus. «Skolotāji ir izteikuši arī idejas par to, ka platformā varētu publicēt mācību stundu video fragmentus. Domājam, ka tas būtu vērtīgs pieredzes materiāls ikvienam, tostarp arī vecākiem,» tā S.Vīksna, piebilstot, «priecē, ka interesi par šo jauno platformu ir izrādījuši arī tuvāko novadu un citu pilsētu izglītības darbinieki, kuri labprāt piedalītos satura papildināšanā ar savām idejām.»
Margita Jirgensone, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotāja, pilsētas Matemātikas mācību jomas vadītāja:
«Ideja ir daudzsološa. Šobrīd, strādājot komandā ar Jelgavas matemātikas skolotājiem, zinu, ka mūsu pedagogiem būtu, ko teikt. Vismaz ikmēneša sanāksmēs bieži viens otram pasviežam kādu labu domu, pavērsienu, kas noder darbā, tāpēc vēlos ticēt, ka metodisko materiālu krātuve nestāvēs tukša. Arī es matemātikas skolotājus mudināšu iesaistīties – ja ne individuāli, tad man ir iecere apvienoties komandā un veidot kādu materiālu kopā, kas noderētu mums pašiem ikdienas darbā un būtu palīgs citiem kolēģiem. Komandas darbs varētu iedrošināt. Raugoties no manām, kā matemātikas skolotājas, pozīcijām, ir lieliski, ja tu, piemēram, izstrādā uzdevumus, sasniedzamo rezultātu plānu vienai klašu grupai, bet kāds cits citai klasei, un mēs varam apmainīties. Rezultātā tiek ietaupīts laiks. Pieļauju, ka šī platforma būs labs palīgs, ieviešot jauno mācību saturu. Kopīgi strādāt ir vieglāk, nekā vienam izburties visam cauri. Mans ieteikums vēl ir izveidot slēgto sadaļu, kurai var piekļūt tikai skolotāji un tajā apmainīties arī ar pārbaudes darbu paraugiem.»
Ludmila Kudreņicka, pirmsskolas izglītības iestādes «Zīļuks» vadītājas vietniece izglītības jomā, pilsētas Pirmsskolas mācību jomas vadītāja:
«Šī ir unikāla iespēja, jo platformā ievietotos materiālus var bez maksas apskatīt un lejupielādēt ikviens – pedagogs, vecāks vai jebkurš cits. Turklāt, vēl viens pluss ir fakts, ka es, jau kā bērnudārza pedagogs, domājot par pēctecību, varu ieskatīties nākamajā līmenī – sākumskolas darbos – un redzēt, kas aktuāls šajā posmā, vai gluži pretēji, skolas skolotāji var nojaust, kā mēs strādājam pirmsskolā. Turklāt šis ir veids, kā es, kā mācību jomas vadītāja, varu daudz ērtākā veidā nodot informāciju pirmsskolas iestāžu vadītāju vietniekiem. Šobrīd aktuālāko informāciju pārsūtu pa e-pastu vai izsniedzu drukātā formātā ikmēneša sanāksmēs, taču tā ievietošana platformā ir daudz ērtāks risinājums, turklāt informācija sasniedz plašāku auditoriju, un katrs paņem to, kas viņam vajadzīgs. Esmu uzrunājusi pilsētas bērnudārzu komandas, cenšoties iedrošināt dalīties ar saviem materiāliem. Tam nevajadzētu būt kā apgrūtinājumam, jo pedagogi arī ikdienā gatavojas nodarbībām, veido mācību materiālus, raksta plānus, uzdevumus un sasniedzamos rezultātus. Šobrīd ir iespēja ar savu veikumu ne tikai dalīties savā iestādē, bet arī ar citiem pilsētas kolēģiem. Ideju ir miljons, tikai vajag rīkoties.»
Agita Ozoliņa, Jelgavas Valsts ģimnāzijas angļu valodas skolotāja, pilsētas Valodu mācību jomas vadītāja:
«Jāatzīst, ka šī ideja nav pilnīgi jauna. Mūsdienās šādu digitālo materiālu krātuvju, kurās publicēti labie piemēri, ir ļoti daudz. Piemēram, angļu valodā šādi materiāli ir pieejami ļoti lielā apjomā. Ideja par digitālo platformu lokālā mērogā ir laba, taču nozīmīgākais jautājums šobrīd – kā to iedzīvināt, lai Jelgavas skolotājiem tās izmantošana kļūtu par ikdienas ieradumu un viņi saskatītu tajā ieguvumu. Manuprāt, ZRKAC speciālistiem kopā ar mācību jomu vadītājiem ir jāstrādā pie tā, lai platformu vairāk personalizētu, radītu to piesaistošu tieši Jelgavas skolotājiem. Tāpat būtiski, lai pedagogi tiktu nepārtraukti stimulēti līdzdarboties, citādi nekas nedarbosies, un tādā gadījumā būs ļoti žēl par to, ka milzīgs darbs ir ieguldīts, lai izstrādātu platformu, bet ar to viss beidzas. Lai stimulētu pedagogus līdzdarboties, es rosinātu mācību jomās katru gadu izvirzīt kādu virsmērķi – kopīgu tēmu, par ko dalāmies pieredzē, lai tas viss norisinātos organizētāk un ar lielāku svaru. Jau tuvākajā laikā man ir iecere tikties ar ZRKAC speciālistiem, lai pārrunātu to, kā mēs valodu mācību jomas ietvaros varētu strādāt un savā darbā izmantot www.metodiskiedargumi.lv.»
Evija Dinsberga, Jelgavas Centra pamatskolas skolotāja, pilsētas Sākumskolas mācību jomas vadītāja:
«Šī ir pedagogu ideja – skolotāji izteica domu, ka mums vajadzētu vietu, kurā dalīties ar idejām, parādīt citiem savu darbu un smelties ierosmi. Jau pavisam drīz sāksim strādāt pēc jaunā mācību satura. Zinu, ka ir daudz skolu, kurās jau šobrīd mācību stundas tiek veidotas pēc kompetenču pieejas, bet, iespējams, uz to nav vērsts tik liels akcents, tāpēc būtu vērtīgi, ja katrs pārskatītu savu metodisko darbu un, domājot par nākotni, dalītos ar savu pieredzi. Domāju, ka skolotāji būs ieinteresēti līdzdarboties platformas uzturēšanā, jo ieguvēji varam būt mēs visi. Novērtēju, ka materiāli pirms publicēšanas tomēr tiek pārbaudīti, lai pārliecinātos par to kvalitāti, jo šī ir metodisko materiālu dārgumu krātuve, un tas nozīmē, ka piedāvātajam materiālam ir jābūt ļoti vērtīgam. Es aicinātu kolēģus neturēt sveci zem pūra un ar saviem izstrādātajiem stundu plāniem dalīties ar citiem. Jā, tas ir papildu darbs, un nav noslēpums, ka metodiskais darbs netiek apmaksāts, taču mudinu skolotājus tajā saskatīt ieguvumu.»
Foto: Ivars Veiliņš