3.7 °C, 4.2 m/s, 95.1 %

Izglītība

Sākumlapa Portāla “Jelgavas Vēstnesis” arhīvsIzglītība«Zinītī» aizvadīta mācību nodarbība kopā ar suņiem
«Zinītī» aizvadīta mācību nodarbība kopā ar suņiem
19/12/2019

Trešdien, 18. decembrī, bērnu bibliotēkā «Zinītis» notika mācību stunda, kurā Jelgavas pamatskolas «Valdeka» – attīstības centra pirmklasnieki tikās ar kanisterapijas suņiem. Nodarbības gaitā bērni suņiem lasīja, kā arī aktīvā veidā apguva skaitīšanu un citas noderīgas prasmes.

Nodarbībā piedalījās trīs suņi –
ņūfaundlendietis Vinnijs un spanieli Patriks un Ufo, kā arī viņu
treneres kanisterapijas brīvprātīgās Sabīne Grobiņa un Kristīne
Zaķe. Nodarbībā tika izmantoti kanisterpijas elementi, lai
pilnveidotu bērnu mācīšanās prasmes. «Pilnvērtīgu šāda veida
ārstniecisko terapiju veic kopā ar attiecīgu speciālistu, kurš
pasaka, ko grib redzēt, un mēs kā treneri to izpildām. Šis ir
kontakts ar suni, realizējot lasīšanas veicināšanas programmu, jo
bērniem vieglāk ir lasīt priekšā sunim,» stāsta S.Grobiņa.
Kanisterapija nozīmē dziedināšanu saskarsmē ar speciāli
piemeklētiem un apmācītiem suņiem. Tie palīdz bērniem pārvarēt
runas un emocionālos traucējumus. Lasot priekšā suņiem, ātri tiek
pilnveidotas lasīšanas prasmes, jo tie klausās ar lielu uzmanību,
neizsmej runas defektus, nekritizē un nelabo, ja bērnam gadās
kļūdīties.

Bērni suņiem lasīja grāmatu «Paslēp mani,
Kiper», katram pēc kārtas izlasot pa vienai lappusei. Tie bērni,
kuru lasītprasme vēl nav pietiekami attīstīta, lai varētu brīvi
lasīt, deklamēja dzejoļus vai stāstīja par grāmatām, kuras tiem
lasījuši priekšā citi. Nodarbības turpinājumā bērni atkārtoja arī
matemātikas pamatus, rēķinot terapijas suņu kopējo svaru, kā arī
skaitot barības graudiņus, ar kuriem suņus varēja pacienāt. Treneru
vadībā pirmklasnieki apguva arī to, kā darboties un komunicēt ar
suni un kā to vest pastaigā. Bērni aktīvi iesaistījās
aktivitātēs, darbojoties ar dzīvniekiem un uzdodot jautājumus arī
viņu pavadonēm.

Uzrunātie skolēni pasākumu novērtē
pozitīvi.

«Man mājās ir suns, un mēs kopā spēlējamies.
Es viņam nelasu, bet varētu pamēģināt. Mācīties lasīt man sanāk,
un, ja lasītu sunim katru dienu, varētu iemācīties vēl labāk,»
spriež pirmklasniece Sņežana. Savukārt Maksims stāsta, ka viņam
vairāk patīk rēķināt, nevis lasīt, bet kopā ar suni varētu mēģināt
apgūt dažādus priekšmetus: «Ja daudz varētu lasīt sunim, varbūt man
lasīšana sanāktu labāk, varētu pamēģināt kopā arī rēķināt. Man ļoti
patika nodarbība, visvairāk – paglaudīt suņus. Kad viņi tikko
ienāca, bail nebija, bet negribēju, lai lielais Vinnijs mani
nomin.»

Pamatskolas «Valdeka» – attīstības centra
skolotāja Ina Broma stāsta, ka šī bērnu grupiņa ar suņiem tiekas
pirmoreiz: «Mūsu bērniem ir dažādas problēmiņas ar mācīšanās
procesu, tāpēc mēs ļoti labprāt atsaucāmies šim projektam, jo ar šo
suņu klātbūtni noteikti varētu lasīšanas prasmi pastimulēt. Divi no
šiem bērniem lasa, bet pārējie vēl ir mācīšanās procesā. Ar
kanisterapiju man ir bijusi pieredze – tajā piedalījās bērni ar
saskarsmes problēmām. Katram bērnam ieguvums no šīs terapijas ir
ļoti individuāls.»

S.Grobiņa informē, ka, lai suns piedalītos
terapijā, vispirms tam jābūt paklausīgam. «No gada vecuma suns
katru gadu kārto speciālu Latvijas Kinoloģiskās federācijas
eksāmenu, kurā pārbauda, vai nav agresijas, vai viņš nebaidās no
trokšņiem, kā viņš reaģē uz svešiem cilvēkiem. Ja eksāmens ir
nokārtots, tad viņš var strādāt. Izmantot var suni, kas ir
kompanjons, piemēram, labradoru, ņūfaundlendu,» stāsta terapijas
suņa pavadone. S.Grobiņa šādās attīstošās nodarbībās piedalās teju
10 gadu, savukārt K.Zaķe – aptuveni sešus gadus.

Bibliotēkas «Zinītis» vadītāja Baiba
Karčevska stāsta, ka Jelgavas bibliotēkās šāda nodarbība notiek
pirmoreiz. «Šis ir tāds kā pilotprojekts, vērtējot, kā izdosies, kā
bērniem patiks un kā šiem sunīšiem veiksies. Tam ir liela
pievienotā vērtība. Galvenais fokuss ir lasīšana, bet nodarbības
laikā bērni var arī vienkārši atbrīvoties no sliktām emocijām vai
sajūtām,» skaidro B.Karčevska. Iespēja noorganizēt šādu nodarbību
radusies pēc pieredzes apmaiņas brauciena uz bibliotēku Jūrmalā,
kur šādas nodarbības notiek jau ilgāku laiku. «Kad nākamgad
pārcelsimies uz jaunām telpām, esam plānojuši jaunu pasākumu ciklu,
un šis varētu būt viens no tiem. Ir svarīgi bērnos radīt interesi
lasīt un apmeklēt bibliotēku, jo, kā zinām, bibliotēka jau sen
vairs nav tā klusā grāmatu krātuve, kas bija kādreiz. Tā ir
satikšanās vieta, tā ir socializēšanās vieta. Bibliotēka ir tiešām
mainījusi savu lomu,» tā «Zinīša» vadītāja.

Foto: Ivars Veiliņš/«Jelgavas Vēstnesis»