Īstenojot British Council pārstāvniecības Latvijā un Jelgavas izglītības pārvaldes pilotprojektu “Vienota skola dažādiem skolēniem”, Jelgavas pedagogi piedalās izglītojošā programmā, lai stiprinātu spējas atbalstīt skolēnus pārejā uz mācībām latviešu valodā. Īpaša uzmanība programmā pievērsta darbam ar bērniem, kam raksturīgas dažādas mācīšanās un saskarsmes grūtības. Lai iepazītu Igaunijas skolu pieeju iekļaujošai izglītībai un pieredzi, īstenojot pāreju uz mācībām igauņu valodā, Jelgavas skolotāji pilotprojekta laikā devās pieredzes apmaiņas vizītē uz Tartu.
Vizīte norisinājās no 17. līdz 19. februārim, un tās laikā skolotāji guva ieskatu Igaunijas labās prakses piemēros, kā arī dalījās savā pieredzē par pāreju uz Vienotu skolu ar igauņu kolēģiem. Vizītē piedalījās pedagogi no Jelgavas Centra pamatskolas, Jelgavas Pārlielupes pamatskolas, ekspertes no pilotprojekta “Vienota skola dažādiem bērniem”, Jelgavas izglītības pārvaldes un Valsts izglītības attīstības aģentūras.
Skolotāji viesojās Tartu Aleksandra Puškina skolā, kur iepazinās ar metodēm, kas veicina dažādu skolēnu iekļaušanu izglītības procesā, kā arī izaicinājumiem un risinājumiem, skolai īstenojot pāreju uz mācībām igauņu valodā. Dalībnieki tikās ar skolas direktori un mācību koordinatori darbā ar skolēniem ar īpašām vajadzībām, kā arī ēnoja igauņu kolēģus un vēroja mācību stundu norisi.
“Vizīte ļāva skolotājiem paplašināt savu profesionālo pieredzi ne tikai vērojot igauņu kolēģu darbu, bet arī analizējot savu praksi. Pilotprojektā turpināsim strādāt, lai pedagogi savā ikdienas darbā varētu izmēģināt un ieviest kādas no Igaunijā iepazītajām metodēm,” stāsta pilotprojekta “Vienota skola dažādiem bērniem” eksperte Solvita Lazdiņa.
Reflektējot par redzēto, Jelgavas skolotāji izcēla visu skolotāju spējas veiksmīgi strādāt vidē, kurā lielai daļai audzēkņu igauņu valoda nav dzimtā. “Skolā redzējām praksē, ka valoda tur ir vērtība. Skolotāji stundās konsekventi izmantoja igauņu valodu, skolēniem teikto netulkoja, bet skaidroja igauņu valodā, izmantoja uzskates materiālus, žestus un “runājošās sienas”, lai atbalstītu bērnus, kuru valodas prasmes vēl nav pietiekami labā līmenī,” par redzēto stāsta Jelgavas izglītības pārvaldes vadītājas vietniece Sarmīte Joma.
Jelgavas pedagogi arī novērtēja skolotāju individualizēto pieeju darbam ar skolēniem, tostarp tiem, kuriem ir mācību vai saskarsmes grūtības. Stundās tika izmantotas dažādas interaktīvas metodes bērnu iesaistei – mācīšanās caur spēlēm, aktivitātes, kas apvieno mācības un kustību, darbs grupās un refleksiju apļi. Skolotāji sniedza individuālu atbalstu tiem, kam bija grūtības koncentrēties mācību procesam, ļāva audzēkņiem pārvietoties pa klasi, kā arī pašiem izvēlēties risināmos uzdevumus no vairākiem piedāvātajiem variantiem.
“Skolā redzējām bērncentrētu un iekļaujošu pieeju, kurā pirmajā vietā ir skolēnu vajadzības. Būtiskākais ir mācību process, – lai bērns piedalītos stundā, iesaistītos un darītu, nevis tas, lai visi sasniegtu vienu konkrētu rezultātu,” iespaidos dalās Liene Jankovska, Valsts izglītības attīstības aģentūras valsts metodiķe-vecākā eksperte sākumskolas posmā.
Jelgavas skolotāji atzīmēja, ka, tuvojoties Igaunijas Neatkarības dienai, dažādu mācību priekšmetu stundās tika veiksmīgi integrētas tēmas par pilsoniskajām vērtībām nacionālās identitātes stiprināšanai. Skolēni kopīgi dziedāja himnu, atbildēja uz viktorīnas jautājumiem par nacionālajiem simboliem, gatavoja prezentācijas par Igaunijā populārām apskates vietām un valsts novadiem.
Vizītes laikā dalībnieki apmeklēja arī Tartu Universitātes Ētikas centru. Centra ekspertes pedagogus iepazīstināja ar iniciatīvām, kas palīdz izglītības iestādēm efektīvi īstenot vērtībās balstītu izglītību, lai veicinātu sabiedrības labklājībai un saliedētībai būtisku vērtību nostiprināšanos Igaunijas sabiedrībā.
Lai iepazītu igauņu tautas vēsturi, tradīcijas un kultūras vērtības, dalībnieki viesojās Igaunijas Nacionālajā muzejā. Vizītes noslēgumā skolotāji dalījās gūtajās atziņās un idejās, kā tās var pielietot savā ikdienas darbā Latvijā.
Pilotprojekts “Vienota skola dažādiem skolēniem” tiek īstenots no 2024. gada decembra līdz 2025. gada augustam, un tajā piedalās pedagogi no divām Jelgavas pilsētas pamatskolām. Tā mērķis ir veicināt pedagogu izpratni par iekļaujošu izglītību un stiprināt viņu prasmes atbalstīt dažādus skolēnus, tai skaitā skolēnus ar mācīšanās grūtībām, pārejā uz Vienotu skolu. Plānots, ka pilotprojektā gūtā pieredze tiks apkopota un būs pieejama kā resurss arī citām izglītības iestādēm. Vienotas skolas atbalstam Pilotprojekts turpina British Council pārstāvniecības Latvijā līdzšinējo darbu, atbalstot Vienotas skolas pieejas ieviešanu. No 2023. gada oktobra līdz 2024. gada maijam organizācija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju īstenoja pilotprojektu “Izglītības iestāžu partnerības kā atbalsts pārejai uz mācībām latviešu valodā”, veicinot sadarbību, pieredzes apmaiņu un jaunu prasmju apguvi. Partnerībās piedalījās izglītības iestādes, kurās līdz šim tika realizētas mazākumtautību izglītības programmas, un pirmsskolas izglītības iestādes vai latviešu mācībvalodas skolas. Šajā mācību gadā uzsākts pilotprojekts “Kopienas iesaiste Vienotas skolas atbalstam”, kas stiprina izglītības iestāžu sadarbību ar vietējo kopienu. Sadarbībā ar Rēzeknes izglītības pārvaldi tiek īstenots pilotprojekts “Valoda un kultūrizglītība pirmsskolā ceļā uz Vienotu skolu”, atbalstot pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogus un skolotāju palīgus, viņiem iepazīstot dažādus latviešu valodas un kultūras resursus pirmsskolas vecuma bērniem un viņu vecākiem.
British Council ir Apvienotās Karalistes starptautiska organizācija, kas veicina kultūras sakarus un izglītības iespējas vairāk nekā 100 valstīs visā pasaulē. Organizācija jau devīto gadu Latvijā īsteno programmu “People to People Cultural Engagement”, atbalstot saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības nostiprināšanos.