0.6 °C, 2.8 m/s, 95.6 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiPilsētaJelgavā ražos ūdeņradi un testēs ar ūdeņradi darbināmu autobusu
Jelgavā ražos ūdeņradi un testēs ar ūdeņradi darbināmu autobusu
25/02/2025

SIA “Jelgavas autobusu parks” (JAP) ir iesaistījusies starptautiskā projektā “H2Value”, kura mērķis ir izveidot pirmo starpreģionu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi Dienvidigaunijā (Tartu reģionā) un Zemgalē (Jelgavas reģionā). Jau martā siltumapgādes uzņēmuma “Gren Jelgava” teritorijā uzstādīs ūdeņraža ražošanas iekārtas, lai JAP līdz 2026. gada beigām pilsētā var testēt pasažieru autobusu, ko darbinās ūdeņradis.

Eiropas Reģionālās attīstības fonda Starpreģionu inovāciju investīciju instrumenta programmas finansēto projektu “H2Value” vada Latvijas Ūdeņraža asociācija, bet kā partneri tajā darbojas Baltijas Inovāciju aģentūra (Igaunija), SIA “AI Cooperation” (Latvija), Igaunijas Ūdeņraža tehnoloģiju asociācija (Igaunija), JAP (Latvija), Vidzemes plānošanas reģions (Latvija), “Alexela” (Igaunija) un Jaunās enerģijas koalīcija (Nīderlande).

Kā uzsver Latvijas Ūdeņraža asociācijas valdes loceklis Aivars Starikovs, projektā partneri strādā kopā, lai izveidotu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi, sākot no ūdeņraža ražošanas, izmantojot atjaunīgo enerģiju, uzglabāšanas, pārvadāšanas un tā izmantošanu transportā.

“Ar šo projektu Jelgavā mēs turpinām jau 2020. gadā uzsākto izpētes darbu, lai kopīgi pētītu un izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai,” skaidro JAP valdes loceklis Gints Burks, atgādinot, ka 2021. un 2023. gadā JAP pilsētā testēja divus ar ūdeņradi darbināmus autobusus.

Pirmajos testos autobuss pilsētā kursēja vien dažas dienas vai nedēļu, bet šajā projektā JAP būs iespēja “Toyota Caetano” ražotu ar ūdeņradi darbināmu autobusu testēt līdz 2026. gada beigām. “JAP šo autobusu projekta gaitā nomās, un tas pilnvērtīgi nodrošinās pasažieru pārvadājumus, kas ļaus jau daudz precīzāk analizēt ieguvumus no šāda autobusa izmantošanas reālos apstākļos pilsētā,” skaidro G.Burks.

Savukārt, lai autobusu nodrošinātu ar ūdeņradi, “Gren Jelgava” teritorijā tiks uzstādītas iekārtas ūdeņraža ražošanai. To īstenos vēl viens projekta partneris – SIA “AI Cooperation”. Jau šobrīd ir panākta vienošanās par iekārtu izvietošanu un pieslēgšanu “Gren Jelgava” teritorijā, lai no atjaunīgās enerģijas tur ražotu ūdeņradi.

A.Starikovs skaidro, ka šīs iekārtas jauda ir paredzēta tik liela, lai ar saražoto ūdeņradi varētu nodrošināt pat 10 autobusu uzpildīšanu, taču testēšanas un izpētes laikā tā strādās ar samazinātu jaudu, ar ūdeņradi nodrošinot vienu autobusu.

“Tas ir būtisks solis – līdz šim, pilsētā testējot ūdeņraža autobusus, bija jādodas uz Rīgu, lai autobusu uzpildītu, jo Jelgavā šādas iespējas nebija,” piebilst G.Burks, uzsverot, ka šajā projektā autobusa testēšana varēs noritēt pilnvērtīgāk.

Galvenais projekta “H2Value” uzdevums ir sekmēt ES klimata mērķu sasniegšanu un pāreju uz zaļo ekonomiku, tāpēc jāatgādina, ka vienīgie izmeši, ko rada ar ūdeņradi darbināmi autobusi, ir ūdens. Šādi autobusi ar vienu uzlādi spēj nobraukt līdz 400 kilometriem, un tā uzpildes ilgums ir salīdzinoši īss – līdz desmit minūtēm.

Līdzīgs process šajā projektā tiek īstenots Dienvidigaunijā, Tartu, kur arī tiek izvietotas ūdeņraža ražošanas iekārtas un testēšanai tiks nodota ar ūdeņradi darbināma kravas automašīna.

Projekta kopējais budžets ir 4 284 280 eiro.