3.5 °C, 2 m/s, 97.1 %

Izglītība

Sākumlapa JaunumiIzglītībaSkolēni vasaras brīvlaikā strādā un gūst jaunas darba prasmes
Skolēni vasaras brīvlaikā strādā un gūst jaunas darba prasmes
07/07/2024

Šovasar pašvaldības finansētajā un Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) koordinētajā vasaras nodarbinātības programmā Jelgavā strādās 106 skolēni, kuri mācās 9.–11. klasē. 41 skolēns darbu jau beidzis, šomēnes tiks nodarbināti 46 jaunieši, savukārt augustā – 19 jaunieši. Skolēni atzīst, ka šī ir neatsverama pieredze, bet darba devēji augstu novērtē papildu darbarokas.

Šiem jauniešiem vasarā ir iespēja trīs nedēļas strādāt dažādu nozaru uzņēmumos un iestādēs, gūstot jaunu darba pieredzi pie darba devējiem ēdināšanas, medicīnas, izglītības, tūrisma, ražošanas, kultūras, sporta, komunālo pakalpojumu, tirdzniecības, izklaides un mediju jomā.

Jauniešu motivācija strādāt ir dažāda: cits vēlas pārliecināties par savas izvēlētās nākotnes profesijas piemērotību, cits – iepazīt vēl neizzinātu jomu darba specifiku, bet visi jaunieši vēlas nopelnīt.

ZRKAC karjeras konsultante un vasaras nodarbinātības koordinatore Līga Damberga atzīst, ka ik gadu interese par dalību vasaras nodarbinātības programmā pieaug. “Šogad bija salīdzinoši liela konkurence gan darba devēju, gan arī skolēnu vidū – 40 darba devēji piedāvāja 276 vakances, kurām pieteicās 294 skolēni. Ņemot vērā pašvaldības nodrošināto finansējumu, un izvērtējot saņemtos pieteikumus, darbu pilsētā šovasar varam nodrošināt 106 skolēniem,” tā L.Damberga.

SIA “Jelgavas autobusu parks” (JAP) šogad strādā viens jaunietis – 9. klases absolvents Dominiks, kuram šī ir pirmā darba pieredze. Dominiks līdz šim braucis līdzi elektroautobusa šoferim, pētot, kā strādā autobusa informācijas sistēma un, kā tiek veikti tās atjauninājumi, tāpat jaunietim ir uzticēta autobusa parka stāvvietas marķējuma atjaunošana.

“Pie mums jauniešiem tiek piedāvāts plaša spektra darbs. Labos laikapstākļos darbs norit svaigā gaisā, veicot teritorijas laukuma seguma atjaunošanu, zaļās zonas un infrastruktūras objektu uzpošanu un labiekārtošanu. Taču, ja ārā ir slikti laikapstākļi, darāmie darbi ir telpās – šobrīd savu arhīvu esam pārcēluši uz citām telpām, tāpēc nepieciešama palīdzība mapju pārvietošanā no vienas ēkas uz citu un, to izkārtošanā plauktos,” skaidro JAP valdes loceklis Gints Burks.

Dominiks stāsta, ka darbam JAP pieteicies, jo vakances apraksts piesaistījis ar dažādo darbu sarakstu. “Noteikti iesaku arī citiem šo vietu, jo darbs nav vienveidīgs – ir dažādi pienākumi, katru dienu nav jādara viens un tas pats, turklāt laiks – sešas darba stundas – šeit paiet ļoti ātri,” atzīst Dominiks. Savu nākotnes profesiju jaunietis vēlas saistīt ar celtniecības nozari, kur pieredze ar dažādiem praktiskiem darbiem vasaras nodarbinātības programmā viņam lieti noderēšot.

Pirmo reizi vasaras nodarbinātības programmā vakances nodrošina SIA “Brokastu māja”, kafejnīcā “Brokastnīca” nodrošinot darbu trīs jaunietēm. Šomēnes kafejnīcā strādā Luīze, kura jau trešajā darba dienā pie galdiņiem apkalpo klientus.

Luīzei šī nav pirmā darba pieredze – iepriekšējā vasarā viņa kādā uzņēmumā nodarbināta kā palīgstrādniece, savukārt pēdējos trīs gadus strādājusi par modeli. Jauniete šo darbavietu izvēlējusies tāpēc, ka pati bieži apmeklē “Brokastnīcu” kā kliente un viņai ļoti patikusi šīs vietas radītā mājīguma sajūta, enerģija un atvērtā komunikācija ar apmeklētājiem. “Es šeit vienmēr labi jutos un sapratu, ka šo sajūtu vēlos dot arī citiem,” pauž Luīze, papildinot: “Pirms darba uzsākšanas, – es mājās pie sava kafijas automāta trenējos pagatavot kafiju, jo man pašai tā ļoti garšo. Uzsākot darbu, sapratu, ka apgūtās prasmes šeit noder.”

SIA “Brokastu māja” valdes locekle Rota Greiškalne-Eglīte atzīst, ka līdz šim uzņēmumam bijusi ļoti laba pieredze sadarbībā ar skolēniem. Luīze ir šīs vasaras otrais darbinieks un ātri apgūst darba procesu. “Sākumā mazliet bažījāmies par to, kāda būs sadarbība ar 9. klases skolēnu, taču esam ļoti apmierināti. Domājām, ka sākuma periodā Luīze darīs mazākus darbiņus – tīrīs terasi, uzkops pagalmu –, taču jau no pirmajām dienām viņa mums ir liels atbalsts un palīgs dažādos pienākumos,” iespaidos dalās R.Greiškalne-Eglīte.

Kā jauniešu stiprās puses uzņēmēja min labās angļu valodas zināšanas, atbildības sajūtu, enerģiskumu un komunikācijas prasmes. Pie vājajām pusēm, iespējams, varētu minēt pašiniciatīvas trūkumu, īstenojot tikai to, ko vadītājs aicinājis paveikt. “Taču to var saprast, jo darba periods (trīs nedēļas) ir gana īss, lai redzētu kopainu, turklāt arī vecuma dēļ tas ir pilnīgi saprotams,” pauž uzņēmēja.

Par savu vasaras darbu sajūsmā ir Marija, kas tikko absolvējusi 10. klasi un šovasar strādā jauniešu centrā “Špaktele”. Viņas pienākumos ietilpst dažādu aktivitāšu organizēšana un īstenošana, tostarp sagatavot galda spēles, izveidot nominācijas, iesaistīties to spēlēšanā ar jauniešiem, kā arī tiešsaistes grafiskās noformēšanas rīkā “Canva” veidot plakātus ieplānotajiem centra pasākumiem.

Tāpat jauniešu centra apmeklētājiem ir pieejama virtuve, kurā iespējams pagatavot maltītes – šajā procesā iesaistās arī Marija. Viņa atzīst: “Man ļoti patīk darbs ar bērniem un jauniešiem, un šeit ir vēl labāk, nekā es domāju.” Runājot par prasmēm, ko jauniete šajā darba procesā pilnveido, viņa izceļ datora lietošanas prasmes un komunikāciju ar jauniešiem.

Divi jaunieši – Sandis un Ādams –, jūlijā strādā par trenera asistentiem un palīdz sporta bāzes uzturēšanā futbola skolā “Jelgava”. Abi puiši ikdienā šeit trenējas futbolā, bet vasaras darbs viņiem ļāvis uz sporta bāzē notiekošo paraudzīties no cita aspekta.

Futbola kluba “Jelgava” administratīvā vadītāja Inese Trukšāne uzsver: “Tas ir vērtīgi, ka jaunieši redz, kas notiek pēc treniņiem un spēlēm, kāds “melnais” darbs ir veicams, lai sporta bāzi uzturētu kārtībā. Vasarā šeit ir daudz darba, un palīdzīgas rokas mums ir ļoti vajadzīgas. Šie jaunieši ir ieinteresēti darbā, jo viņi saprot, kāpēc katrs no veicamajiem pienākumiem ir būtisks.”

Sandis un Ādams uzkopj teritoriju – pļauj zāli, līdzina laukuma segumu, grābj, ravē, cērt zarus, krāso futbola laukuma līnijas –, kā arī asistē futbola trenerim nodarbību laikā  – piedalās inventāra sanešanā, izvietošanā laukumā un uzdevumu skaidrošanā mazajiem futbolistiem.

Abi puiši ir apmierināti ar darbu un secina, ka vieglāk un interesantāk, protams, esot trenēt mazākos futbolistus. Jaunieši atzinīgi novērtē iespēju asistēt treniņu laikā, jo šī pieredze var noderēt nākotnē.

Darba devēji atzinīgi novērtē iespēju piesaistīt skolēnus darbam vasarā. Ieguvēji esot abas puses – darba devējam tās ir papildu darbarokas, bet skolēns gūst jaunas darba prasmes, iemaņas un pieredzi.

Jāatgādina, ka šajā gadā Jelgavas pašvaldība 9.–11. klašu skolēniem nodrošina 106 darba vietas. Skolēni strādā sešas stundas dienā trīs nedēļu garumā, kopumā pie darba devēja pavadot 90 darba stundas.

Vasaras nodarbinātības programmā ar pašvaldības atbalstu šovasar pilsētā tiks iesaistīti arī vairāk nekā 200 skolēni, kuri mācās 6.–8. klasē. Jaunāko klašu skolēnu nodarbinātību vasarā organizē Jelgavas Izglītības pārvalde. 13 un 14 gadus veci skolēni vasarā strādā četras stundas dienā divas nedēļas. Plānots, ka līdz 23. augustam kopumā tiks nodarbināti 240 jaunāko klašu izglītojamie. Jaunāko klašu skolēni nodarbināti Jelgavas pašvaldības skolās un bērnudārzos, pašvaldības iestādēs “Ģederta Eliasa vēstures un mākslas muzejs”, “Jelgavas Pilsētas bibliotēka”, “Pilsētsaimniecība” un kapitālsabiedrībā “Zemgales EKO”.

Jelgavas pašvaldība darba devējiem nodrošina finansējumu darba samaksai izglītojamajam pilnā apmērā (ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu), kā arī kompensācijas izmaksai par neizmantoto ikgadējo atvaļinājumu.

Īslaicīgās nodarbinātības mērķis ir radīt iespēju iegūt darba pieredzi, veidot izpratni par profesijām, veicināt karjeras attīstību un prasmi nepieciešamo dokumentu sagatavošanā darba tiesisko attiecību nodibināšanai.