20.6 °C, 5.1 m/s, 76.7 %

Jaunumi

Sākumlapa JaunumiJo tālāk eksporta valsts, jo lielāks risks
Jo tālāk eksporta valsts, jo lielāks risks
12/06/2012

Uzņēmums „JTS”, kas jau izgājis inkubācijas procesu, vairāk nekā 80% savas produkcijas, skaņas izolācijas un akustisko risinājumu produktus, eksportē. Galvenie uzņēmuma eksporta tirgi ir Dānija, Nīderlande, Francija, ASV, kā arī eksotiskāki galamērķi, ar kuriem palielinās nenoteiktība un risks partnerattiecībās – Izraēla un Irāna.

Foto: JTS arhīvs

Uzņēmums „JTS”, kas jau izgājis inkubācijas procesu, vairāk nekā 80% savas produkcijas, skaņas izolācijas un akustisko risinājumu produktus, eksportē. Galvenie uzņēmuma eksporta tirgi ir Dānija, Nīderlande, Francija, ASV, kā arī eksotiskāki galamērķi – Izraēla un Irāna. „Visvieglāk ir strādāt ar klientiem Eiropas tirgū,” stāsta uzņēmuma „JTS” vadītājs Matīss Hermanis. „Tirgus un cilvēki tur ir vieglāk saprotami, nav jāzīlē, ko viņi domā – „vīrs un vārds”, ko saka, to arī izdara.”
 
Arī ASV biznesa vides domāšana bieži tiek pielīdzināta eiropiešiem. Matīss Hermanis atzīst, ka agrāk tiešām bijis ļoti viegli strādāt ar sadarbības partneriem no ASV, bet pēdējā laikā komunikācija sanākot ļoti lēna un klienti bieži mainot plānus.
 
Diezgan liels izaicinājums ir darbs Izraēlas tirgū. „Izraēļi ir ļoti uzmācīgi savā komunikācijā, ļoti neatlaidīgi un ārkārtīgi koncentrējušies uz savu ideju, neņemot vērā, vai to vispār ir iespējams realizēt. Kā izraēļi paši saka – viņiem no trīs cilvēkiem divi ir tirgotāji, tādēļ, ja iedod produktu, viņi to noteikti realizēs. Enerģijas izraēļiem pietiek, tomēr jārēķinās, ka vienmēr būs jautājums par cenu. To viņi ļoti spiež zemē, kā nekur citur,” stāsta Matīs Hermanis.
 
Viennozīmīgi viseksotiskākais uzņēmuma „JTS” eksporta tirgus ir Irāna. „Jārēķinās, ka tur viss ir par 180 grādiem citādāk kā pie mums,” stāsta M.Hermanis. „Galvenais – tur nav noteiktības. Nevar vienoties un rēķināties, ka tā būs, nav iespējams neko plānot, jo viņi ļoti bieži maina viedokli, bet ražošanā plāni ir ļoti būtiski. Biju arī pats Irānā. Tā ir valsts, kur visam pāri ir reliģija, bet nav sajūtas, ka tur ir kāda sistēma. Nav infrastruktūras, nav skaidrs, ar ko cilvēki nodarbojas – strādā vai imitē, ka strādā?”
 
Eksporta uzsācējiem SIA „JTS” vadītājs iesaka sākt valstīm kādu 1000 km rādiusā, lai būtu vieglāk saprast, kas tajā tirgū notiek. „Atrodiet vietējos cilvēkus, kas var izstāstīt par situāciju tirgū, jautājiet arī LIAA par dažādu valstu tirgiem. Jo tuvāk Latvijai ir valsts, jo tur būs līdzīgāka domāšana un vieglāk strādāt, jo tālāk – jo vairāk jāvelta laiks komunikācijai un palielinās nenoteiktība un risks jebkurā jautājumā.”
 
 
Informācija sagatavota
JIC biznesa inkubatorā
Twitter

Facebook